בסוף השבוע שעבר חוו אלפי נורווגים מאניה-דיפרסיה כפויה, לאחר שטעות טכנית בחברת הימורים בבעלות ממשלת נורווגיה גרמה להם לחשוב שזכו בסכומים דימיוניים ביורו-ג'אקפוט, רק כדי לגלות שמדובר בטעות.
הטעות שהפכה חלומות לאכזבות
מאז 2012, פועלת הגרלת יורו-ג’אקפוט, מעין לוטו כלל-אירופאי במתכונת של שתי הגרלות שבועיות, ומציעה בדרך כלל פרסים מ-10 מיליון יורו ועד לתקרה של 120 מיליון יורו.
חברת נורסק טיפינג (Norsk Tipping), המפעילה את פעילות ההגרלה בנורווגיה, הודתה ביום שישי האחרון בטעות חמורה בתהליך המרת השערים מיורו לקרונה נורווגית (נורווגיה היא אחת המדינות המעטות באירופה שעדיין משתמשת במטבע משלה, ולא במטבע האחוד): במקום לחלק את הסכומים ב-100, כמתחייב בתהליך ההמרה מ-Eurocents (האגורות של היורו) לקרונה, המערכת הכפילה אותם ב-100. התוצאה הייתה דרמטית: אלפי משתתפים ראו באתר החברה זכיות חלומיות, שהיו גבוהות פי 10,000 (כלומר פעמיים פי 100) מהסכום האמיתי שזכו בו.
המחיר הרגשי של הטעות היה כבד. טוֹניֶה סאגְסְטוּאֶן, שהייתה המנכ"לית של נורסק טיפינג בזמן התקרית, ציינה בהודעת ההתנצלות שלה כי "קיבלתי הודעות רבות מאנשים שהספיקו לתכנן חופשות, קניית דירות או שיפוצים לפני שהבינו שהסכום שגוי. להם אני יכולה רק לומר: סליחה!". שעות בודדות לאחר ההצהרה הזו היא הגישה את התפטרותה בעקבות מה שכינתה “האכזבה העצומה” שחשו הלקוחות.
המחליף הזמני שלה, וגאר סטרנד, נכנס לתפקיד עם מטרה ברורה: לשקם את האמון הציבורי בחברה. "איכזבנו מאוד את הלקוחות שלנו, ואנחנו נוטלים אחריות מלאה על הניקיון", הצהיר סטרנד, תוך הודאה שהביקורת הרשמית על החברה מוצדקת.
מכשלות חוזרות ונשנות
בהקשר זה, ראוי לציין כי האירוע האחרון אינו הטעות הגדולה היחידה בתולדות החברה הנורווגית. במהלך החודשים האחרונים נחשפו מספר תקלות חמורות נוספות במערכות החברה: בפברואר השנה דרשה רשות ההימורים הנורווגית קנס על כשלים בכלי ההרחקה העצמית של החברה, שהפרו את "תקנות הימורים אחראיים” במדינה; באפריל אירעה תקלה בין בסיס הלקוחות למנוע המשחק, שגרמה לעיכובים באישור זוכים.
נורסק טיפינג הודתה בעצמה בהודעה לעיתונות שפרסמה בסוף השבוע כי "מספר טעויות חמורות נחשפו בחברה בחודשים האחרונים, ואירוע יום שישי מתווסף לאלה". היא הדגישה שלמרות הטעות הדרמטית האחרונה, לא בוצעו תשלומים שגויים למי שלא היה זכאי להם.
החברה הודיעה כי תחקור כיצד יכלה טעות כזו להתרחש, במטרה למנוע הישנות של מקרים דומים. למרות ההגדרה בהודעה לעיתונות כי לא מדובר ב"טעות טכנית", נראה כי מדובר בטעות הקלדה במהלך העברת נתונים. כעת היא צריכה לא רק לפתור את הבעיות הטכניות, אלא גם לטפל בנזק הרגשי שנגרם לאלפי אזרחים שחוו תקווה גדולה ואכזבה עמוקה תוך זמן קצר, ואיתם איבוד אמון במפעל ההימורים הלאומי.
(הכתבה נכתבה בסיוע קלוד)
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו