תלמידות בבחינת בגרות. למצולמות אין קשר לכתבה. צילום: יוסי זליגר (ארכיון)

ציוני הבגרות שלכם הגיעו – אבל האם הם בכלל חשובים?

בימים אלה מתחילים להתפרסם הציונים במבחני הבגרות של משרד החינוך. מלבד העובדה שהשנה הציונים נקבעו בנסיבות מאוד לא מייצגות, ייתכן שהם היו מיותרים גם בלי המלחמה

[object Object]

בעולם שבו נערים בני 16 יוצרים אפליקציות ומרוויחים מיליארדים, ושבו מקצועות חדשים נוצרים ונעלמים תוך שנים ספורות, מתעורר השאלה הכואבת: האם עדיין יש טעם להמשיך במסלול המסורתי של 12 שנות לימוד למבחני הבגרות? הדילמה הזו מעסיקה הורים, תלמידים וקובעי מדיניות בישראל כמו גם ברוב העולם, ומעלה שאלות יסודיות על עתיד החינוך במדינה. שאלנו את קלוד על השיקולים בעד ונגד מערכת החינוך העכשווית.

נגד: מה זה נותן לנו?

המתנגדים לחובת הבגרות מצביעים על פער עמוק בין תכנית הלימודים למציאות בשוק העבודה בפרט ובחיים בכלל. תלמידים משקיעים שנים בלימוד מתמטיקה ברמה גבוהה, ספרות, היסטוריה ומדעים, בעוד שאחרי שהם מסיימים י"ב רובם המוחלט לא ישתמשו לעולם ביסע שצברו, מכיוון שמעסיקים מחפשים כישורי תקשורת, יכולות פתרון בעיות, גמישות ויכולת למידה עצמית.

אם הזמן והמשאבים הרבים המושקעים בהכנה לבחינות בגרות אמורים לשמש כהכשרה מקצועית מוקדמת, במקום לשבת שנה שלמה על תכנית לימודים בהיסטוריה, תלמיד יכול ללמוד קורס תכנות מתקדם, לרכוש מיומנויות שיווק דיגיטלי, או להוציא רישיון מקצועי שיאפשר לו להתפרנס מייד בתום הלימודים (כולל “3 שנות ניסיון מינימום חובה חובה בלי פשרות ובלי ויתורים!!!”).

בעידן שבו יוטיוברים צעירים מרוויחים יותר מרופאים, ושבו תחום הטכנולוגיה מציע הזדמנויות עבודה ללא דרישות השכלה פורמלית, נשאלת השאלה האם מערכת החינוך המסורתית עדיין רלוונטית.

בעד: יסודות תרבותיים

מצד שני, תומכי הבגרות טוענים שהשכלה כללית היא הבסיס לחשיבה ביקורתית ולהבנת העולם. הידע הרחב שנרכש במהלך הלימודים – החל מהיסטוריה שמלמדת על השלכות של החלטות, דרך מדעים שמטפחים חשיבה מדעית, ועד לספרות שמפתחת אמפתיה והבנה של המורכבות האנושית – יוצר אנשים משכילים המסוגל לתפקד בחברה מורכבת.

התומכים מדגישים שהכישורים שנרכשים בבית הספר – למידה מתמשכת, יכולת להתמודד עם אתגרים, משמעת אישית, וחשיבה אנליטית – הם בדיוק מה שדרוש בשוק העבודה המודרני, גם אם בבית הספר הם הושקעו בלימוד ידע שפחות רלוונטי לשוק העבודה. הם טוענים שהבעיה איננה בתכני הלימוד עצמם, אלא בדרכי ההוראה, שלא מצליחות לקשר בין הידע התיאורטי ליישומים מעשיים.

המציאות המורכבת של השוק

המציאות בשוק העבודה מורכבת יותר מהדיכוטומיה הזו. מצד אחד, תחום ההיי-טק הישראלי, שהוא מנוע הכלכלה (או, כפי שקוראים לזה בעיתונים הכלכליים, “קטר הצמיחה של המשק”), מעסיק רבים ללא תארים אקדמיים. מצד שני, רוב המעסיקים עדיין רואים בבגרות אינדיקציה בסיסית ליכולת כניסה לתפקידים איכותיים.

מעבר לכך, שוק העבודה המודרני מתאפיין בתנודתיות גבוהה. מקצועות שנראים מבטיחים היום עלולים להיעלם תוך עשור – כפי שטוענים כיום לגבי תכנות, שלפני עשור נטען כי יש להופכו למקצוע חובה בכל בתי הספר. במציאות הזו, הבסיס הרחב של השכלה כללית מגוונת עשוי להוות יתרון, כיוון שהוא מאפשר גמישות ויכולת הסתגלות לשינויים על ידי יישום שיטות למידה על כל תחום חדש שצץ.

חלופות ופתרונות

המענה לדילמה אינו חד-מימדי. מערכות חינוך מתקדמות בעולם מפתחות מסלולים מגוונים: מסלולים טכנולוגיים שמשלבים השכלה תיאורטית עם הכשרה מעשית, תכניות התמחות בחטיבת הביניים, ואפשרויות גמישות להשלמת בגרויות במהלך הקריירה.

בישראל, חלק מהמוסדות כבר מפתחים מסלולים כאלה. מכללות טכנולוגיות מציעות תכניות שמשלבות בגרות עם הכשרה מקצועית, וחלק מהמעסיקים מקיימים תכניות חונכוּת לצעירים בתיכון.

לקראת שינוי פרדיגמה

השאלה אינה בהכרח האם להמשיך בדרך המסורתית או לנטוש אותה, אלא יותר איך להתאים את מערכת החינוך לצרכים המשתנים. פתרון אפשרי עשוי לכלול גמישות רבה יותר במסלולי הלימוד, דגש על פיתוח "כישורים רכים” (כלומר, כאלה שדרושים בתחומים רבים ומהווים בסיס לתחומים שונים), שילוב הכשרה מקצועית עם השכלה כללית, ויצירת אפשרויות מגוונות לצעירים עם כישרונות ותחומי עניין שונים.

הדילמה הזו משקפת שינוי עמוק יותר בחברה, גם כאן וגם בעולם. אנחנו עדים למעבר מחברה תעשייתית, שהתבססה על ידע סטנדרטי וחינוך אחיד, לחברה שמתבססת על חדשנות, יצירתיות ויכולת הסתגלות. מערכת החינוך צריכה להתפתח יחד עם השינוי הזה, ולהציע לדור הבא את הכלים שהוא באמת צריך כדי להצליח בעולם המתהווה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...