אנחנו יודעים מה עשיתם בקיץ האחרון, ובשבוע שעבר. וממש ברגע זה. אתם בארוחת צהריים עם העמיתים למשרד, או ארוחת ערב עם המשפחה, או משגיחים על הילדים בגן משחקים – אבל העיניים שלכם בוהות 90% מהזמן במסך הקטן שאתם מחזיקים ביד. אתם יודעים שזה לא טוב, אתם רוצים להפסיק, אבל איכשהו זה ממשיך לקרות. רק בדקתם איזו התראה – ומצאתם את עצמכם גוללים בפייסבוק, אינסטגרם וגוגל, עד שהגעתם לכתבה הזו.
בעשור הקודם החלה להתעורר מודעות לכך שהסמארטפונים ממכרים – ולא במקרה. כל פרט במכשירים הללו, ובאפליקציות שהם מריצים, מעוצב כדי לגרום לנו להמשיך לבהות במסך כמה שיותר, כדי שהחברות השונות תוכלנה למכור עוד פרסומות. בתגובה, החלו שתי השליטות בשוק הסמארטפונים להציע כלי למעקב אחר זמן המסך – אפל עם Screen Time וגוגל עם Digital Wellbeing, המספקים דו"חות שבועיים המראים כמה זמן בילינו בכל אפליקציה ובסה”כ מול המסך הקטנטן. הבעיה: הטקטיקה הזאת פשוט לא עובדת.
למה דו"חות זמן המסך לא מועילים
הבעיה הבסיסית עם מדידת זמן מסך היא שזה מדד גרוע למדי; הוא לא מבדיל בין שיחת וידאו עם אמא לצפייה בסרטונים של אתגרים מסוכנים בטיקטוק. שני הדברים האלה נחשבים כ'זמן מסך', אבל ברור שההשפעה שלהם על המשתמש שונה לחלוטין – הראשון מעודד קשר משמעותי בעוד השני מעודד פגיעה עצמית למען כמה לייקים.
דו"חות זמן המסך נותנים נתונים, אבל לא מידע שמוביל לפעולה. הם מציגים מספרים מעניינים – כמה זמן בילינו בפייסבוק, כמה פעמים הרמנו את הטלפון – אבל לא מציעים פתרונות ושיפורים. בניגוד לאפליקציות בריאות, שמתריעות על רעש חזק או מזכירות לקום מהכיסא, דו"חות זמן המסך פשוט אוספים מידע ושולחים אותו אחת לשבוע. מה תעשו איתו? בעיה שלכם.
הסוד האָפֵל של אַפֶּל וגוגל
זה לא מקרה שהכלי שהחברות מציעות למלחמה נגד ההתמכרות למוצרים שלהן לא ממש עובד: האמת היא שאפל וגוגל לא באמת רוצות שנפחית את השימוש – הן רק רוצות שנאהב אותן ונחשוב שאיכפת להן מאיתנו.
אם הן היו רוצות לעזור באמת, המידע הזה היה זמין יותר, ולא מוסתר בתת-תפריט של תת-תפריט תחת ההגדרות; הן גם היו מספקות טיפים מעשיים לצמצום זמן המסך – או אפילו מספרות לנו מה נחשב לזמן מסך מומלץ ומה נחשב מוגזם.
אפליקציות צד שלישי שעובדות טוב יותר
בניגוד לכלים המובנים של אפל וגוגל, אפליקציות של צד שלישי מספקות פתרונות הרבה יותר יעילים:
Forest – אפליקציה שמבוססת על טכניקת שעון פומודורו; אתם "נוטעים" עץ דיגיטלי, ולמשך זמן קבוע אסור לצאת מהאפליקציה – אחרת העץ ימות. המשמעות היא שאסור לכם לעבור לפייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק או ישראל היום. האפליקציה מתגמלת אתכם על משכי ריכוז ארוכים ב’אסימונים’ שמאפשרים לפתוח סוגי עצים חדשים.
One Sec – מוסיפה עיכוב זמן כאשר אתם מנסים לפתוח אפליקציות מסוימות. האפליקציה יכולה לדרוש מכם למלא משימות קטנות לפני פתיחת האפליקציה, או אפילו להפעיל את המצלמה הקדמית כדי שתסתכלו על עצמכם בעיניים לפני שתתחילו לגלול.
Freedom – נותנת שליטה מפורטת במה לחסום ומתי. היא יכולה לעמעם אייקונים של אפליקציות חסומות ולמנוע טעינת אתרים בדפדפן.
מה כן עובד
מלבד האפליקציות הללו, שכל אחת מהן מנסה למנוע מכם להשתמש בסמארטפון בדרך מקורית אחרת, הדרך הטובה ביותר להפחית שימוש בטלפון היא להפוך אותו לפחות מעניין:
הפכו את המסך לאפור
השינוי הפשוט ביותר והיעיל ביותר הוא הפעלת מצב גווני אפור. משעמם לגלול באינסטגרם כשהכל בשחור-לבן. האופציה הזאת קיימת בהגדרות הנגישות של כל הטלפונים.
הפכו את מסך הבית ל"משעמם"
הסירו כמה שיותר אפליקציות ממסך הבית. לא צריך למחוק אותן מהמכשיר – רק שלא תראו את האייקונים שלהן עם העיגולים ה’מדגדגים בעיניים’ שמבשרים על התראות באפליקציות. השאירו רק אפליקציות שאתם באמת צריכים, והשתמשו בחיפוש כדי למצוא את השאר. הוסיפו ווידג'טים לדברים בסיסיים כמו יומן ומזג אוויר, כדי שלא תצטרכו לפתוח אפליקציות כלל כדי לראות מידע בסיסי.
כבו התראות
הגבילו התראות רק לאנשים שמנסים ליצור איתכם קשר. כבו התראות מרשתות חברתיות, חדשות ומשחקים.
השתמשו במצבי פוקוס
גם אפל וגם אנדרואיד מציעים "מצבי פוקוס", שמאפשרים ליצור הגדרות שונות למצבים שונים – עבודה, זמן משפחה, שינה. כך, למשל, אפשר להגדיר שהטלפון מציג התראה רק על הודעות ושיחות מבני משפחה בזמן העבודה, ולא מציג התראות מאפליקציית המייל של העבודה אחרי 5 בערב.
הפתרון הטוב ביותר: השאירו את הטלפון במקום אחר
הטקטיקה הבטוחה ביותר היא פיזית – השאירו את הטלפון בחדר אחר. אי אפשר לגלול כשאי אפשר לגעת. כאשר אתם רוצים להתרכז בעבודה או במשפחה, הפיכת הטלפון לבלתי נגיש היא הדרך הבטוחה ביותר להימנע מהפרעות.
אמ;לק
הבעיה עם דו"חות זמן מסך, שלכאורה אמורים לעודד אותנו להשתמש בטלפון פחות, היא שהם מתמקדים בתסמינים, ולא בגורמים. במקום לספור דקות, צריך להתמקד בהפחתת הפיתויים. הפיכת הטלפון לפחות מושך – בעזרת צבעים אפורים, פחות אפליקציות במסך הבית ופחות התראות – יעילה הרבה יותר מגרף מידע סתמי.
הכתבה נכתבה בעזרת קלוד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
