בשביל מה למדנו נהיגה במשך חודשים רבים, רק כדי לגלות בנסיעות ברכבת ישראל וברכבת הקלה שכל מה שלמדנו רלוונטי רק למכוניות? עולם הרכבות מתנהל לפי שפה ויזואלית שונה מעט מזו של מכוניות, וכולל שלטים, רמזורים ואותות ייחודיים שמבטיחים תנועה בטוחה ויעילה על מאות אלפי קילומטרים של מסילות ברחבי העולם. כל צבע, כל צורה וכל סימן נושאים משמעות משלהם. כדי שנוכל להבין מה אנחנו רואים בנסיעה הבאה ברכבת, ביקשנו מקלוד לחשוף בפנינו את קוד המסילה.
רמזורי רכבות
לרכבות רגילות יש רמזורים שמזכירים את אלה של מכוניות, ובהם שלושה צבעים עיקריים – אבל הם עדיין שונים מאלה של רכבי כביש:
אור אדום אומר "עצור לחלוטין" – אין חריגים, אין "האט". זאת מכיוון שעל פסי רכבת, אור אדום פירושו שקטע המסילה הקרוב תפוס על ידי רכבת אחרת, וכניסה אליו תיגמר בסיכוי גבוה בהתנגשות.
אור צהוב פירושו "התכונן לעצירה" – כלומר, לא ברמזור המציג את האור הצהוב, אלא בד"כ בזה שאחריו, שיבשר לנהג באור אדום שקטע המסילה הבא תפוס.
אור ירוק מתיר המשך נסיעה במהירות רגילה עד השלט הבא שאומר אחרת.
המערכת המתקדמת יותר כוללת צהוב כפול – שני אורות צהובים, המתירים נסיעה במהירות מוגבלת (בדרך כלל 40-60 קמ"ש), וירוק כפול, המתיר נסיעה במהירות מלאה.
רמזורים ייחודיים לרכבות קלות
לרכבות קלות יש מערכת רמזורים משלהן, ששונה מהמוכר לנו אף יותר מזו המיועדת לרכבות. הסיבה לכך היא כדי למנוע בלבול בין רמזורי הרקלות לרמזורי המכוניות הנמצאים בד"כ בסמוך. ברמזורים הללו, כל האורות בצבע לבן, ובעלי צורות שונות.
בראש הרמזור נמצא בד"כ אור בצורת קו אופקי, המסמן שיש לעצור ולעמוד בהמתנה לפינוי הצומת; מתחתיו יהיה לרוב אור בצורת נקודה, שתפקידה זהה לאור הצהוב ברמזורי רכבים – "התכונן לנסיעה" כאשר היא מופיעה יחד עם הקו האופקי ו"התכונן לעצירה" כאשר היא מופיעה לבדה; בתחתית יהיה אור בצורת קו אנכי, המסמן שניתן להמשיך בנסיעה ישר קדימה.
אורות נוספים שנמצאים לעתים קרובות על הרמזורים הללו הם קווים אלכסוניים, לפני מחלפי מסילה, המסמנים לאיזה כיוון ניתן לנסוע. במדינות אחרות יש לפעמים חיצים, או רמזורים בצורת T שבהם האור התחתון אומר שמותר לנסוע, וכל אחד משלושת האורות על הקו העליון מסמן כיוון שאליו ניתן לנסוע.
שלטי מהירות ומגבלות
לאורך המסילות פזורים שלטי מהירות שונים. שלט עגול – אם כי עבור רכבות קלות הוא מעויין – עם מספר מציין את מגבלת המהירות המותרת באזור הספציפי הזה. למשל, שלט עם המספר "80" אומר שמותר לנסוע עד 80 קמ"ש.
שלט משולש צהוב עם קווים שחורים מתריע על "החלת מגבלת מהירות מתקרבת" – מתריע בפני נהג הרכבת להתכונן להאטה.
שלטים מרובעים בצבע לבן עם חצים מציינים אזורי מעבר בין מסילות – המקומות שבהם רכבת יכולה לעבור מ"פס" אחד לאחר. השלט מראה את כיוון המעבר המותר.
שלטי תחזוקה ועבודות
כאשר מתבצעות עבודות על המסילה, מוצבים שלטים כתומים המתריעים על "עבודות במסילה", או "נסיעה איטית". שלטים אלה מלווים בדרך כלל במגבלות מהירות חמורות - לעתים 20 קמ"ש בלבד.
מערכות מתקדמות וטכנולוגיה חדישה
מערכות רכבת מודרניות משתמשות במערכות ממוחשבות מתקדמות. מסכים דיגיטליים מציגים מידע בזמן אמת על מהירות, יעד ומצב הרכבת. בישראל, הרכבת ישראל משתמשת במערכת ETCS (European Train Control System) – מערכת ממוחשבת שמבקרת את מהירות הרכבת אוטומטית ומונעת התנגשויות.
מחירה של טעות
חשוב להבין שבעולם הרכבות, טעות בפרשנות של שלט או התעלמות ממנו יכולה לעלות בחיי אדם רבים מאוד. לכן, נהגי רכבות עוברים הכשרה מקיפה בת שנים, ונבחנים באופן תקופתי על הבנת מערכת השלטים. במקרים של ספק או אי-וודאות, כלל הברזל הוא "לעצור ולבדוק", מתוך הבנה שעדיף לעכב רכבת בכמה דקות מאשר לסכן את חייהם של מאות נוסעים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
![[object Object]](/wp-content/uploads/2024/05/15/06/whatsapp-israelhayom-m-150-.gif)