האם גם אתם הרגשתם לאחרונה שהמושבים במטוסים נעשו צפופים יותר? אינכם לבד. מחקרים מראים שחברות התעופה אכן מקטינות את המושבים, בעוד הנוסעים, בממוצע, גדלים. התוצאה: רווחים גבוהים יותר לחברות התעופה המובילות ומחירי כרטיסים זולים יותר, לכאורה – אך גם סיכונים בריאותיים פוטנציאליים ובעיות בטיחות חמורות.
✨ מרחב מעל העננים: כך נראתה מחלקת תיירים במטוסי נוסעים בשנות ה-70' 🛋️✈️ לפני שהרווחיות החליפה את הנוחות
התופעה המתרחבת של המושבים המתכווצים
בתחילת השנה, בזמן עלייתי לטיסה מיוצאת מהיוסטון, טקסס, הבחנתי שתרמיל הגב שלי, שהיה מעט תפוח, לא יכול להיכנס למרווח שבין רגליי. התכופפתי לדחוף אותו למקום – רק כדי לגלות שאיני יכול בכלל להגיע לרצפת התא מבלי שפניי יתנגשו במושב שלפניי. לרגע קצר, הייתי תקוע, נראה כמו בובת התרסקות של "מפצחי המיתוסים" המתכוננת לפגיעה. האם מושבי המטוסים תמיד היו כה צפופים? או שמא פשוט גדלתי?
מסתבר שאיני לבד. כמעט כל מי שדיברתי איתו מאז העלה מחשבה דומה. מומחים מאשרים את התחושה הזו: חלק מהמושבים אכן מתכווצים, בזמן שהנוסעים, בממוצע, גדלים. במקביל, חברות התעופה מנצלות את התקנות המינימליות לגודל המושבים כדי לדחוס יותר אנשים לכל טיסה.
נתונים מדאיגים
לפי וויליאם מקגי, עמית בכיר לתעופה ונסיעות במכון האמריקאי לתעסוקה, חברות התעופה האמריקאיות המובילות - אמריקן, דלתא, סאות'ווסט ויונייטד - איבדו בין 2 ל-5 אינצ'ים ממרווח הרגליים וכ-2 אינצ'ים מרוחב המושב מאז שנות ה-80. מרווח הרגליים הממוצע בחברות אלו כיום הוא 31 אינץ', לעומת 35 אינץ' בשלהי המאה ה-20.
בחברות תקציביות כמו ספיריט וויז אייר האירופאית, המצב גרוע עוד יותר – רק 28 אינץ'. ההתכווצות התרחשה בהדרגה לאורך השנים, תהליך שמקגי משווה למטאפורה של צפרדע המתבשלת לאט במים.
"הם פשוט המשיכו לכרסם בגודל עד שלבסוף הגיעו לנקודה שבה כמעט כולם שמו לב לכך."
השלכות בריאותיות וסכנות בטיחותיות
נכון לשנת 2022, על פי ארגון זכויות הנוסעים FlyersRights, פחות ממחצית מנוסעי חברות התעופה האמריקאיות יכולים להתאים באופן סביר למושבי מחלקת תיירים – נתון שצונח עוד יותר עבור חברות תעופה זולות.
כאשר מנהל התעופה הפדרלי (FAA) פתח תקופת הערות ציבוריות בנוגע לגודל המושבים, הוא קיבל למעלה מ-26,000 תגובות שליליות המתארות את המושבים כ"דחוסים", "אומללים", "נוראיים" ופוטנציאלית מסוכנים לבריאות.
אחד המגיבים כתב: "האדם הממוצע בקושי יכול לשבת עם ידיים משולבות ולהחזיק את כל איבריו כמה שיותר פנימה".
השורשים ההיסטוריים של הבעיה
מקור הבעיה מגיע עד שנת 1978, עם חוק דה-רגולציה של התעופה האמריקאית. לפני כן, המחירים והמסלולים היו מפוקחים, וחברות התעופה התחרו על נוחות ושירות. לאחר הדה-רגולציה, החלה תחרות מחירים פרועה, שהובילה להפחתת העלויות בכל היבט אפשרי – כולל צפיפות המושבים.
🚨 סכנות בטיחותיות
מומחי בטיחות מזהירים כי המושבים הקטנים והטיסות המלאות יותר עלולים להקשות על פינויים בחירום – ולהפוך אותם למסוכנים יותר. סוגיה זו מדאיגה במיוחד לאור העובדה שה-FAA מעולם לא בדק את זמני הפינוי בטיסות מלאות עם המושבים הצפופים הנוכחיים.
מאבק מתמשך
ארגוני זכויות נוסעים, כמו FlyersRights, נאבקים כבר שנים להסדרת גודל מינימלי למושבים. למרות שה-FAA הוסמך על ידי הקונגרס בשנת 2018 לקבוע תקנות למידות מינימליות, עדיין לא נקבעו תקנות כאלה. הרגולטור טוען כי אין צורך בשינוי הגדלים הנוכחיים מטעמי בטיחות.
העתיד של נוחות הטיסה
בינתיים, חברות התעופה ממשיכות למצוא דרכים חדשות להכניס יותר נוסעים לכל טיסה. רק התנגדות ציבורית חזקה, וייתכן רגולציה ממשלתית, יכולות לשנות את המגמה הנוכחית.
עבור הנוסעים, האפשרויות מוגבלות: לשלם תוספת למושבים מרווחים יותר, לבחור חברות תעופה שמציעות מרחב גדול יותר (אם ניתן למצוא כאלה), או להסתגל למציאות החדשה של טיסות צפופות.
מקורות: Popular Science, American Enterprise Institute, FlyersRights, Forbes, Federal Aviation Administration
המאמר נכתב בסיוע כלי AI ונערך על ידי עורכת המדור.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
