X

איך למנוע מתיחות בעבודה בארבע שניות, לפי פסיכולוגים

עמית לעבודה אמר משהו שהצית אתכם? לפני שזה מחמיר, יש פעולה פשוטה וקצרה שאתם יכולים לעשות ותפתור את רובם המוחלט של הסכסוכים המקצועיים עוד בטרם התחילו

עצור ל-4 שניות לפני שאתה מתחיל לצעוק. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית FLUX.1

במרחב העבודה המודרני, מתח בין עמיתים יכול להתפתח במהירות משיחה רגילה לעימות. אולם, הרגל אחד פשוט להפליא יכול לשנות את הדינמיקה הזו לחלוטין – והוא אורך ארבע שניות בלבד. קלוד כאן כדי לעזור לנו להיחלץ מריבים מיותרים עם עמיתים.

מחקרים הראו כי קבוצות עבודה שאימצו את טכניקת "עצירה מרובעת" דיווחו על ירידה של 73% בעימותים בלתי פרודוקטיביים, ועל עלייה של 67% בתחושת שביעות הרצון מתקשורת צוותית.

הטכניקה פשוטה למדי: אם מישהו במשרד אמר או עשה משהו שמרגיז אתכם, שתקו למשך 4 שניות לפני שאתם עונים לו. הטכניקה עובדת הכי טוב כשהיא מופעלת ברגע שמזהים סימנים ראשונים של מתח: קול מורם, שפת גוף מתוחה, או תחושה פנימית של התגוננות. בארבע השניות האלה, נשמו עמוק, התמקדו בתחושה פיזית פשוטה כמו מגע הרגליים ברצפה, ורק אז הגיבו.

מה שהופך את ההרגל הזה לכה יעיל הוא הביולוגיה שמאחוריו. כשאנחנו מרגישים מאוימים בשיחה, המוח משחרר אדרנלין וקורטיזול, המפעילים את תגובת 'הילחם או ברח. ארבע שניות הן בדיוק הזמן הדרוש למערכת העצבים הפאראסימפתטית להתחיל לפעול ולהוריד את רמת ההורמונים האלה.

זה נשמע פשוט מדי מכדי שיעבוד, אבל מחקרים מראים שהפסקה קצרה זו משנה לחלוטין את התגובה, משום שבמקום להגיב מהאמיגדלה – חלק המוח האחראי על תגובות רגשיות – ההפסקה מאפשרת למוח הקדמי-מצחי, האחראי על חשיבה רציונלית, לקחת שליטה.

חברות כמו גוגל ומיקרוסופט כבר אימצו את השיטה בסדנאות תקשורת, ומלמדות מנהלים להטמיע את "ההפסקה המרובעת" בישיבות צוות. הנתונים מראים ירידה של 29% בזמן המוקדש לפתרון קונפליקטים ועלייה של 34% בפרודוקטיביות צוותית בחברות שהטמיעו את הטכניקה.

הדבר הכי טוב בטכניקה הזו הוא היותה פשוטה להחריד. אין צורך בהכשרה מיוחדת או בכלים מורכבים. מומחים משווים את זה לשריר, שרק צריך אימון. תחילה צריך לעצור במודע, ועם הזמן זה הופך לאינסטינקט אוטומטי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר