אילון מאסק. צילום: Frederic Legrand - COMEO / Shutterstock

אילון מאסק חושף תוכנית נועזת: נסיעה מניו יורק ללונדון ב-54 דקות

מאסק טוען שהפרויקט, בעלות של 20 מיליארד דולר, יאפשר לחצות את האוקיינוס האטלנטי במהירות מרובעת ומעלה מזו של טיסה מסחרית. איך הוא מתכוון לעשות זאת?

[object Object]

אילון מאסק שוב מעורר ספק עניין ספק גיחוך עם הצעה לבניית מנהרה תת-ימית שתחבר בין ניו-יורק ללונדון. האיש העשיר בעולם טען בשבוע החולף כי יוכל לבנות מנהרה כזו בעלות נמוכה בהרבה מהאומדן המקורי. "The Boring Company יכולה לעשות זאת בעלות נמוכה פי 1000", הוא צייץ בתגובה לציוץ על מיזם המנהרה הטראנס-אטלנטית.

העלות המשוערת של בניית "המנהרה הטרנס-אטלנטית" לפי מאסק היא 20 מיליארד דולר, שהיא אלפית מהאומדן של החברה שמציעה זאת כרגע, שהגיע ל-20 טריליון דולר, מה שמעלה שאלות לגבי ההיתכנות והפרקטיות של הפרויקט. הרעיון של מנהרה טרנס-אטלנטית נמצא על סדר היום כבר זמן מה, והדיונים על מנהרה שתחבר בין ניו יורק ללונדון צצו מחדש לאחר שנים של תכנון ראשוני.

הפרויקט כולל מנהרת ואקום תת-ימית שתוכל להוביל נוסעים מלונדון לניו-יורק במהירות של 4,800 קמ”ש. הוואקום בתוך המנהרה תאפשר לקרונות ‘לרחף’ בה במהירויות גבוהות במיוחד, שכן כלי הרכב לא ייתקלו בהתנגדות אוויר או חומר, מה שיאפשר להם להגיע למהירויות המתקרבות למהירות הקול.

העיקרון הבסיסי של המנהרה העל-קולית מבוסס על טכנולוגיית "הייפרלופ", שהציג מאסק ב-2013. הטכנולוגיה כוללת "קפסולות" הגולשות בצינור כמעט נטול אוויר באמצעות שדות מגנטיים, והתקדמות בטכנולוגיית צינורות הוואקום הפכה רעיון זה לישים יותר. מאסק הדגיש כי "מערכות תחבורה בצינורות ואקום עשויות להיות המפתח לפתיחת קישוריות חסרת תקדים בין ערים מרכזיות". לדבריו, מנהרה על-קולית יכולה להפחית את זמן הנסיעה בין ניו-יורק ללונדון ל-54 דקות בלבד.

עם זאת, מימוש החזון רצוף אתגרים ומורכבויות:

ראשית, מתקיימים דיונים האם המנהרה תהיה נתיב מתחת לקרקעית הים, על עמודים, או צינור צף. היקף הבנייה של מנהרה על-קולית תת-ימית מציב אתגרים הנדסיים שלא ניתן להתעלם מהם;
בנוסף, למרות שחוקרים טוענים שיש להם את היכולת והידע ליצור נתיב מהיר כזה, הם עדיין מתמודדים עם בעיות משמעותיות. אתגר משמעותי אחד הוא הזמן והמאמץ הפוטנציאליים שיידרשו כדי לבנות ולבדוק את המנהרה בהצלחה. אם המנהרה תיבנה בקצב דומה לרשתות מנהרות דומות ברחבי העולם, כמו מנהרת התעלה, השלמתה עלולה לקחת 782 שנה;
שלישית, למרות שהרעיון לקרונות מהירים במנהרות ואקום הועלה לפני יותר מעשור, ומספר חברות ויזמים ניסו לממש אותו, עד כה כולם נכשלו, והעשירים שמימנו את הפיתוח נטשו אותו לחלוטין.
ולבסוף, חברת המנהרות של מאסק ככל הנראה לא מסוגלת לכרות את המנהרה השאפתנית – פרויקט Vegas Loop שלה, שהבטיח מנהרת ענק מתחת ללאס וגאס שתאפשר למבקרים בעיר לעקוף את הפקקים האיומים באזורי הסטריפ ומרכז התערוכות, הסתיים בקול ענות חלושה במנהרה קטנה בהרבה מההבטחה, שבה מספר מועט של מכוניות טסלה הובילו נוסעים בודדים הלוך וחזור במהירות איטית למדי. הכישלון היה כה גדול עד שהמיזם ננטש והמנהרות נאטמו.

עדיין לא ברור כיצד בדיוק תיראה מנהרת הענק חוצת-האוקיינוס של מאסק, ועדיין אין תכנון סופי לפרויקט. The Boring Company ("חברת הכרייה") טרם הכריזה רשמית על תוכניות לעבוד על הרעיון של חיבור לונדון לניו-יורק, למרות הערותיו של המייסד והמנכ”ל שלה.

למרות האתגרים, נחישותו של אילון מאסק לדחוף את גבולות הטכנולוגיה מרמזת כי "מנהרת האוקיינוס האטלנטי" עשויה להיות מציאות קרובה יותר ממה שנדמה. המרדף הבלתי נלאה של מאסק אחר קדמה טכנולוגית תפס את הדמיון ועורר התרגשות לגבי עתיד התחבורה. ההשפעה הפוטנציאלית של "מנהרת האוקיינוס האטלנטי" חורגת מעבר לנוחות ומהירות – על ידי יצירת קשר חלק בין לונדון לניו-יורק, לפרויקט יש את הכוח לטפח חילופי תרבות נרחבים יותר, אינטגרציה כלכלית ושיתוף פעולה דיפלומטי.

גם אם כרגע הוא לא פרקטי, למאסק יש נטייה להגשים חזונות פרועים – כמו הטילים הרב-פעמיים של SpaceX ומגדל השיגור שמסוגל לתפוס את מנוע הטיל בעת הנחיתה לפני שהוא נוגע בקרקע. גבולות טכנולוגיית התחבורה עדיין מתרחבים, והודות לטכנולוגיות מתפתחות, הרעיונות של מאסק מהווים מטרה לרבים אחרים, והופכים ליותר ויותר קרובים למציאות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...