X

סיפורו של סטיב ג'ובס וסוודר הגולף השחור שלו

בעוד שרבים מזהים את ג'ובס, המייסד המשותף והמנכ"ל האגדי של חברת אפל, עם חידושים טכנולוגיים פורצי דרך כמו האייפון והאייפד, פריט נוסף שנקשר בדמותו הוא סוודר הגולף השחור שלו. כיצד הפך פריט לבוש לסמל של גאונות ופשטות כאחד? הסיפור האמיתי מאחורי הבחירה הזו שופך אור על אישיותו המורכבת של ג'ובס ועל פילוסופיית החיים שהנחתה אותו

מייסד אפל המנוח סטיב ג'ובס עם האייפון הראשון. צילום: רויטרס

מותג הבגדים סיינט קרואה לא בזבז זמן בעקבות מותו של סטיב ג'ובס ב-5 באוקטובר 2011. המותג האמריקאי יוקרתי רמז על כך שהוא אחראי לסוודר הגולף השחור האייקוני של מנכ"ל אפל, תוך הכרזה שמכירותיו הסוודר הוכפלו. בעל החברה, ברנרד ברנר, טען שג'ובס היה קונה מדי שנה עשרות סוודרים, ואף התקשר אישית להודות על החולצה. עם זאת, סיפור זה התגלה כאגדה, כאשר בספר הביוגרפיה המצופה של וולטר אייזקסון נחשפה האמת: הסוודר האייקוני נוצר בזכות ידידות בין ג'ובס למעצב-אמן היפני איסיי מיאקי. 

הסיפור שמאחורי סוודר הגולף השחור של ג'ובס, כך גילינו בסיוע ChatGPT, התחיל בביקור שלו ביפן בשנות ה-80. במהלך ביקור במפעל של חברת סוני, הוא נחשף לתלבושתם האחידה של עובדי החברה ושאל את יושב ראש סוני, אקיו מוריטה, על הסיבה ללבישת המדים. מוריטה הסביר שעקב המחסור בבגדים לאחר מלחמת העולם השנייה, חברות כמו סוני סיפקו לעובדים מדים שיצרו תחושת שייכות ואחדות.

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Steven Paul Jobs ®️‎‏ (@‏‎stevejobsok‎‏)‎‏

הוא גם סיפר לג'ובס שב-1981, חסרת סוני שיתפה פעולה עם המעצב היפני איסי מיאקי בעבודה על פרויקט ייחודי לעיצוב ש לעצב מעיל לעובדי החברה לרגל יום השנה ה-35 שלה. מיאקי יצר מעיל מפורסם העשוי ניילון עם שרוולים הניתנים להסרה.

ג'ובס התלהב מהרעיון וחזר לארצות הברית עם רעיון להנהיג מדי עבודה גם באפל, אבל נתקל בהתנגדות מצד העובדים. למרות זאת, הרעיון של תלבושת אחידה לא עזב אותו והוא החליט ליצור לעצמו "מדים" אישיים. הוא פנה למיאקי וביקש לעצב עבורו סוודרי גולף שחורים. כך נולד הסוודר האייקוני של ג'ובס. השותפות בין ג'ובס למיאקי הייתה משמעותית עבור שניהם. ג'ובס אימץ את הסוודר השחור כחתימתו האישית, בעוד מיאקי המשיך לפתח עיצובים טכנולוגיים חדשניים.

איסיי מיאקי, קיץ 2024

     

View this post on Instagram

           

A post shared by ISSEY MIYAKE (@isseymiyakeofficial)

מיאקי, יליד הירושימה, שרד את הפצצת העיר כילד, למד עיצוב גרפי באוניברסיטת טאמה לאמנות בטוקיו והמשיך ללימודי תדמיתנות ועיצוב ב-בבית הספר École de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne בפריז. בסוף שנות ה-60 עבר לארצות הברית ועבד עם מעצבים מובילים כמו ג'פרי ביני וז'יבנשי.

הוא נודע בזכות טכניקות חדשניות לשימוש בבדים ובטכנולוגיות מתקדמות. בגדים בעיצובו מתאפיינים בחדשנות טכנולוגית, מינימליזם ופשטות, גמישות ונוחות, השראה מסורתית ומודרנית, ייחודיות ואמנותיות, דינמיות ותנועה. בעשור האחרון של פעילותו, מיאקי והמותגים שלו שמו דגש על קיימות ושימוש בחומרים ידידותיים לסביבה. המותגים השתמשו בטכנולוגיות ירוקות ובחומרים ממוחזרים, והפכו למובילים בתחום האופנה בת-קיימא. מותגי האופנה שלו, כולל המותג המרכזי Issey Miyake, ממשיכים לפעול ולהוביל בתחום העיצוב המתקדם והאופנה. איסי מיאקי נפטר באוגוסט 2022 בגיל 84, והשאיר אחריו מורשת של חדשנות והשפעה מתמשכת בעולם האופנה.

מיאקי ומעיל הניילון שעיצב לעובדי חברת סוני

     

View this post on Instagram

           

A post shared by SPOT closet. (@spotcloset)

הסוודר השחור של ג'ובס הפך לסמל לא רק של האישיות שלו, אלא גם של הפילוסופיה העסקית שלו. הוא שידר פשטות, תחכום וריכוז במטרה. ג'ובס האמין בחשיבות הפשטות והפוקוס, וזה השתקף גם בבחירות הלבוש שלו. למעשה, ג'ובס ומיאקי יצרו סמל תרבותי המשקף את הפילוסופיה העסקית והעיצובית שלהם. 

הסוודר השחור של ג'ובס הפך לאייקון תרבותי, וכמוהו גם הלבוש הקז'ואלי של מנהיגי טכנולוגיה אחרים. מנהלים ובעלי תפקידים רבים בעולם העסקים אימצו את הגישה של לבוש פשוט ויומיומי, שמשדר נגישות ופתיחות.

הגדילה לעשות אליזבת הולמס, יזמית חברת סטארט אפ שהבטיחה מהפכה בתחום בדיקות הדם עם מכשיר חדשני שהתברר כהונאה, והורשעה בעבירות מרמה. בנקודה מסוימת הולמס החלה ללבוש בקביעות סוודר גולף שחור נוסח סטיב ג'ובס.

הסיפור של סטיב ג'ובס וסוודר הגולף השחור שלו הוא דוגמה נוספת ליכולת של ג'ובס לקחת רעיונות פשוטים ולתת להם משמעות עמוקה. הוא לא רק שינה את עולם הטכנולוגיה, אלא גם את עולם האופנה והעסקים, והסוודר השחור שלו יישאר תמיד חלק בלתי נפרד מהמורשת שלו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר