X

אם אתם עונים "תמיד" לכל השאלות האלו, אתם כנראה אנשים חזקים מנטלית

כוח מנטלי הוא היכולת לווסת בצורה יעילה את הרגשות, המחשבות וההתנהגויות שלכם, אפילו במצבים מאתגרים. זה איך שאתם מנהלים את עצמכם מבפנים, כדי שתוכלו לפעול טוב יותר מבחוץ. האם אתם חזקים מנטלית?

כוח מנטלי זה איך שאתם מנהלים את עצמכם מבפנים. צילום: vecstock / freepik

רובנו מבינים שכדי להצליח בעבודה ובחיים, צריך לווסת את עצמנו. זה קשה ליישום בפועל, אבל יש אנשים שמצליחים. סקוט מוץ, דובר, מאמן ומדריך למידה בלינקדאין, לשעבר מנהל בכיר בפרוקטר אנד גמבל ומחבר הספר: 'המנהיג החזק מבחינה נפשית: בנה את ההרגלים כדי לווסת באופן פרודוקטיבי את הרגשות, המחשבות וההתנהגות שלך.' בילה במשך 30 שנה מה עושה אנשים, ובעיקר מנהיגים, חזקים נפשית. בסיוע ChatGPT, למדנו שעל בסיס מחקריו הוא פיתח מודל הערכה עצמית של כוח מנטלי שיכול לעזור לכם להעריך את מצבכם, ומה אפשר לעשות כדי להתקדם.

אם אתם עונים "תמיד" לשמונה השאלות הבאות, אתם כנראה חזקים מנטלית יותר מרוב האנשים:

האם אתם מתפקדים טוב תחת לחץ?

היכולת שלכם לשגשג תחת לחץ מבוססת במידה רבה על המחשבה והתגובה הראשונית שלכם למתח. 

אם אתם תופסים משהו כאיום, הגוף שלכם מגיב כאילו הוא מול טורף בטבע: עם לב מהיר, כפות ידיים מזיעות, שרירים מתוחים ובטן מתהפכת. תחושת החרדה והדמיון של כל מה שיכול להשתבש פוגעים ביכולת שלכם לתפקד.

אנשים חזקים מנטלית חושבים: "אני מוכן לאתגר הזה." הגישה הזו עוזרת להם להתמודד עם לחץ, להגדיל את המיקוד ולשלוט ברגשות ובמחשבות שלהם, מה שמשפר את יכולת הביצוע שלהם. הם מתעלמים מ"מה אם...?" וחושבים "מה יקרה," כמו "מה שיקרה עכשיו זה שאני הולך ל..."

האם אתם איתנים מול מכשולים ואתגרים?

כשאתם מתמודדים עם מכשולים ואתגרים, יהיו רגעים של כישלון. אבל מה שקובע את הכוח המנטלי שלכם הוא איך – והאם – אתם קמים וממשיכים הלאה.

אנשים חזקים מנטלית מוצאים ומתרכזים בהזדמנות שבאתגר. במקום להיתקע בתגובות רגשיות לא פרודוקטיביות ובתחושת "זה לא הוגן," הם מקבלים את המקום שהם נמצאים בו ושואלים: "איך נתקדם מכאן?"

לא מתרגשים מסערות וממשיכים הלאה, צילום: vecstock / freepik

האם אתם פועלים ללא אישור חיצוני של אחרים?

אנשים חזקים מנטלית מחפשים אותנטיות, לא אישור. הם יודעים שהאישור הוא חמקמק, ושחיפוש אחריו עם התנהגות שמרצה אנשים יכול לערער את הביטחון העצמי שלהם, לפרסם את חוסר הביטחון שלהם וליצור תחושת נוחות כוזבת וזמנית.

הם מבינים איך הצורך באישור מעכב אותם, ופועלים כאילו כבר יש להם אישור.

האם אתם נוהגים לאתגר את אזור הנוחות שלכם?

אנשים חזקים מנטלית יודעים שהעזה מובילה לצמיחה. העזה פירושה לחשוב בגדול, לקחת סיכונים, לעבור את אי הנוחות, לנסות דברים חדשים ולאמץ שינוי באמצעות סימון מטרה בעלת ערך.

זה דורש גילוי של התפיסות שמעכבות אתכם והסרת התוויות שמכבידות עליכם. העזה פירושה החלפת אמונות מגבילות, כמו "אני לא מספיק טוב," באמונות מחזקות, כמו "יש לי את כל היכולת שאני צריך להצליח."

האם אתם נמנעים מהשוואת עצמכם אחרים?

השוואה לאחרים גורמת לרוב האנשים להרגיש קטנים וחסרי ערך. לרוב ההשוואה נעשית בין החולשות שלכם לחוזקות של אחרים. אתם מייחסים את ההצלחה שלהם לאיזושהי עליונות פנימית, במקום לשקול את ההקשר והגורמים שעזרו להם.

אנשים עם הכוח המנטלי הרב ביותר משווים את עצמם רק למי שהם היו אתמול. במקום להתרכז בשאלה אם הם עומדים בקריטריונים של מישהו אחר, הם שואלים את עצמם אם הם בדרך להיות להיות גרסה טובה יותר של עצמם.

השוואה לאחרים גורמת לרוב להרגיש קטנים וחסרי ערך, צילום: freepik

האם אתם מסוגלים לנהל רגשות שליליים ברגע שהם מופיעים?

אנשים חזקים מנטלית לא נותנים לרגשות שליליים להשתלט עליהם. כשהם מרגישים שהטמפרטורה שלהם עולה, הם נושמים, לוקחים רגע, ואם צריך, יוצרים מרחק בינם לבין עוצמת הרגש.

הם לא נותנים לרגש למשוך אותם למקום שהם לא רוצים להיות בו. במקום זאת, הם נותנים שם למה שהם מרגישים, כך שזה מאבד את האחיזה בהם. לאחר מכן הם מעריכים מחדש את המצב בצורה לוגית וממסגרים אותו מחדש בצורה שמאפשרת להם לנקוט פעולות שמובילות לתוצאות מועילות.

כמה פעמים אתם (או אחרים) אומרים שאתם החלטיים?

היסוס הוא חוסר במשמעת ואומץ. זה מזיק במיוחד לאנשים בעמדות מנהיגות.

בעבודה, היסוס יכול להביא ארגון לעצירה מוחלטת ולפגוע בתחושת הוודאות של העובדים. כאשר מנהיגים לא מקבלים החלטות, הם משאירים אפשרויות רבות פתוחות לאורך זמן רב מדי, מה שעולה לארגון כסף ומעכב לוחות זמנים.

בחיים, היסוס מאפשר למישהו אחר לקפוץ על הדבר שאתם לא עשיתם. זה גורם לכם לבזבז זמן יקר בלחשוב שנית על עצמכם, בזמן שהייתם יכולים להיות ראשונים.

מנהיגים חזקים מנטלית הם החלטיים, מעריכים את עלות ההחלטה הלא נכונה לעומת חוסר ההחלטה, קובעים מועדים לקבלת החלטות, מקבלים בחירות בלתי נמנעות מוקדם ומוכנים לקבל החלטות קשות ולא פופולריות כשצריך.

מנהיגים חזקים מנטלית מקבלים החלטות קשות ולא פופולריות כשצריך, צילום: vecstock / freepik

האם אתם נוהגים לקחת אחריות על עצמכם?

אנשים חזקים מנטלית לא מפחדים להסתכל במראה ולשאול את עצמם:

"איך אני מתקדם במקום למצוא תירוצים?"
"איך אני נמנע מהנושא במקום להתמודד איתו?"
"האם אני מאשים במקום להיות אחראי?"
להחזיק את עצמכם אחראיים זה לא תמיד קל, אבל לעשות את הדבר הנכון לעיתים רחוקות קל.

גם אם אתם לא יכולים לענות "תמיד" על כל השאלות הללו כרגע, זה לא אומר שלעולם לא תוכלו. עם הכוונה והכלים הנכונים, תוכלו להתחזק מנטלית ולהישאר חזקים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר