לרגע, קפה וקשיו נראים כמו הזוג המושלם. צילום: jcomp / freepik

למה לא לאכול אגוזי קשיו ולשתות קפה באותו הזמן

הנאה משותפת מקפה וקשיו עלולה להפריע לגוף לספוג ערך תזונתי חשוב שיש בקשיו. חבל

איפשהו בין ארוחת צהריים לארוחת ערב, רבים מאיתנו ממהרים למטבחון בעבודה להכין קפה. חלקנו נאכל משהו מתוק ליד, ומי שמשתדל להיות קצת יותר בריא, יביא חופן אגוזים. נגיד אגוזי קשיו. לרגע, קפה וקשיו נראים כמו הזוג המושלם: גם קפאין לבוסט של אנרגיה וגם רכיבים נחשקים כמו מגנזיום, אבץ, נוגדי חמצון וחלבונים. עם זאת, הנאה משותפת מקפה וקשיו עלולה להפריע לגוף לספוג ערך תזונתי חשוב שיש בקשיו: ברזל.

אגוזי קשיו הם מקור מצוין לברזל, והוא מכיל כמעט 7 מיליגרם למנה של 100 גרם. ברזל מסייע לחילוף החומרים ולתהליכי גדילה, אבל בעיקר חיוני להעברת החמצן הדרוש ליצירת אנרגיה, לכל תאי הגוף, דרך מערכת הדם. אולם מחקרים מראים שצריכת קפה או תה במקביל למזון עשיר בברזל יכולה לעכב משמעותית את כמות הברזל שנספגת בפועל.

בניסוי קליני משנת 1983, המשתתפים חוו ירידה של 39% בספיגת הברזל כאשר שתו קפה עם ארוחת המבורגר בהשוואה לאכילת הארוחה לבדה. ההשפעה הייתה בולטת עוד יותר כאשר תה היה המשקה, שהפחית את ספיגת הברזל ב-64%.

עם זאת, זה לא היה המקרה כאשר המשתתפים שתו קפה 60 דקות לפני האכילה, מה שמצביע על כך שתזמון צריכת הקפה שלנו עשוי לעקוף את ההשפעה הפוטנציאלית הזו. עם זאת, נצפה עיכוב בספיגת הברזל כאשר הקפה נצרך שעה לאחר הארוחה.

אז מה יש בקפה ובתה שמפריעים ליכולתו של הגוף לגשת לברזל? קפאין עשוי להציע הסבר חלקי, שכן הוכח שיש לו השפעה מינורית על ספיגת הברזל. בנוסף, נראה כי ישנה השפעה לתכולת הפוליפנולים בקפה. תרכובות אלו נקשרו ליתרונות בריאותיים רבים, אך בד בבד מחקר מראה כי פוליפנולים נקשרים לברזל בתאי המעיים ומונעים ממנו להגיע לדם. במקום זאת, הוא מורחק מהגוף כפסולת.

עבור רוב האנשים, סביר להניח שזה לא ישפיע באופן משמעותי על רמת הברזל הכללית כאשר זה מתרחש מדי פעם. אבל הממצאים רלוונטיים במיוחד לאלו שנמצאים בסיכון גבוה יותר למחסור בברזל, כמו ילדים, נערות, נשים בגיל הפוריות ומבוגרים. מחסור בברזל יכול להוביל לעייפות, חולשה, כאבי ראש ותסמינים מדאיגים אחרים.

הפתרון אינו, חלילה, לוותר על שתיית קפה או אכילת קשיו. נראה כי הפרדה פשוטה בצריכה של השניים, כמו שתיית קפה שעה לפני אכילת קשיו - או בכלל, מזונות עשירים בברזל - עשויה לעקוף את בעיית הספיגה. עם זאת, הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על תזונה מאוזנת עם מגוון רחב של מקורות ברזל כמו שעועית, קינואה וירקות ירוקים. בנוסף, חשוב לצרוך גם מזונות המעודדים את ספיגת הברזל כמו פירות וירקות.

אז אם אתם נהנים לנשנש קשיו, תוכלו בהחלט ליהנות מהברזל שהוא מציע - פשוט תדחו אותו לאחרי הנס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו