X

רוצים טיסה "רגועה"? יכול להיות שבקרוב לא יהיו כאלו

מערבולות אוויר הן חלק מחוויית הטיסה, והולכות להפוך לפי התחזיות ליותר ויותר נפוצות וחזקות. זה מה שצריך לדעת על הסיכוי ל"טיסה מטלטלת" כשאתם מתכננים את החופשה הבאה שלכם

לפי התחזיות, הטיסות צפויות להיות יותר ויותר "מטלטלות". צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית Ideogram

ישראלים אוהבים לטוס לחו"ל, וטסים בממוצע יותר מפעם בשנה. סביר להניח שכמעט אין אדם בישראל שלא חווה עדיין טיסה עם מערבולות אוויר – או, בשמן הנפוץ ברוב חברות התעופה, turbulence. בדרך כלל, מערבולות כאלו אינן מסוכנות כל עוד יושבים חגורים במושבים – אך השבוע הובילה אחת כזו למותו של אדם ופציעתם של עשרות במהלך טיסה של סינגפור איירליינס מלונדון לסינגפור, שנאלצה לנחות בבנגקוק עקב האירוע. ביקשנו מ-ChatGPT ומ-Claude לספר לנו מה גורם למערבולות והאם אפשר להינמע מהן בבחירת טיסה ליעדים או במוֹעדים פחות מוּעדים.

מהי מערבולת אוויר?

מערבולת אוויר נגרמת כאשר שני אירועי רוח מתנגשים וגורמים לסחרורי אוויר. היא עלולה להיגרם בקרבת הרים, טורנדו, גושי אוויר סוער או בגבולות זרמי הג'ט. "מערבולות אוויר נקיות" (Clear-Air Turbulence) נגרמות על ידי עלייה של זרמי אוויר חמים לתוך אזורי אוויר קרים יותר.

בנוסף, בעת המראה, נחיתה או טיסה בנתיב שבו עבר זמן קצר קודם לכן מטוס אחר רוח המנועים והכנפיים של המטוס המוביל עלולה לגרום למערבולות "זנב" למטוס שאחריו.

האם יש מסלולי טיסה מועדים יותר או פחות למערבולות?

כמעט כל טיסה חווה מערבולות אוויר מסוג ועוצמה כאלה או אחרים. ניתן למפות את תבניות המערבולות בכל העולם, וחברות התעופה משתמשות במפות אלו כדי לתכנן את טיסותיהן. למרות שתנאי המערבולות משתנים בהתאם למזג האוויר, ישנם אזורים ומסלולים שבהם המערבולות שכיחות יותר.

כך, לדוגמא, טיסות החוצות רכסי הרים כמו האנדים בדרום אמריקה, ההימלאיה במזרח אסיה, הרוקי באמריקה והאלפים הדרומיים בניו-זילנד נחשבות מועדות להיתקלויות במערבולות, וכל טיסה מאירופה לצפון אמריקה עוברת באזור מועד למערבולות ככל שהיא מתקרבת לאמריקה.

טיסות החוצות רכסי הרים מועדות להיתקלויות במערבולות,

האם אפשר להימנע ממערבולות?

פחות ופחות. הבעיה היא שלא רק שמסלולים פופולריים רבים מועדים לפורענות, אלא שלפי מחקר מ-2017, שינויי האקלים צפויים לגרום לעלייה של פי 4 בשכיחות המערבולות עד 2050, ועלייה משמעותית גם בעוצמתן.

מצד שני, טכנולוגיות לחיזוי מערבולות מתפתחות ללא הפסקה, וייתכן שבעתיד ניתן יהיה לחזות מראש אילו טיסות תהיינה "רגועות" יותר. בינתיים, טייסים ממשיכים להסתמך על מכ"ם מזג אוויר לגילוי אזורים עם פוטנציאל גבוה למערבולות ולתכנן דרכים חלופיות תוך כדי הטיסה.

בכל אופן, חשוב להישמע להוראות הטייסים והדיילים ולחגור חגורות כאשר הם מורים על כך. בנוסף, חברות תעופה תצטרכנה לפתח דרכים חדשות להבטיח את בטיחות הנוסעים במערבולות שכיחות וחזקות יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר