X

פספסתם את "הליקוי הגדול"? היכונו לליקוי עוד יותר מרשים

עם כל הכבוד לליקוי המוחלט בארה"ב לפני חודש, בסוף השנה צפוי ליקוי נוסף, שיעבור מעל מדינות אחרות ויספק מחזה מרהיב אף יותר של "טבעת אש" בשמים. אלו היעדים שכדאי לשקול כדי ליהנות מהליקוי המרשים ביותר לשלוש השנים הקרובות

ליקוי חמה באינדונזיה (ארכיון). צילום: אי.פי.אי

אם אתם מרגישים שפספסתם את הזדמנות חייכם כשלא טסתם לארה"ב לצפות בליקוי החמה המדובר של לפני חודש – אתם לא לבד. העיסוק התקשורתי האובססיבי בליקוי החמה המרשים שנראה בידידתנו שמעבר לים זה כמעט עשור גרם לזה להיראות כמו אירוע של פעם ב… ובכן – עשור. אבל האמת היא שהוא אפילו לא האירוע היחיד מסוג זה בשנה הנוכחית: ב-2 באוקטובר ייראה ‘ליקוי חמה טבעתי’ מעל האוקיינוס השקט, חלקים מדרום אמריקה ודרום האוקיינוס האטלנטי. בניגוד לליקוי בארה"ב בחודש שעבר, ליקוי טבעתי הוא כזה שבו הירח לא מכסה את השמש לחלוטין, אלא משאיר סביבו "טבעת אש" מרשימה.

הליקוי הטבעתי של אוקטובר ייראה במיטבו מרצועה באורך 8,800 ק"מ וברוחב של בין 265 ל-331 ק”מ, כאשר כל נקודה לאורך המסלול תיהנה מעד 7 דקות ו-25 שניות של המראה עוצר הנשימה. בעזרת Claude, ליקטנו רשימה של כמה מקומות, ועוד רעיון אחד ‘מחוץ לקופסה’, שיאפשרו לכם ליהנות מהליקוי:

ראפּה נוּי (אי הפסחא)
המקום המיושב הראשון שבו יעבור הליקוי, כאשר אפקט הטבעת ייראה במשך 5:30 עד 6:30 דקות, החל מ-14:03 לפי השעון המקומי, הוא אי חג המולד, טריטוריה צ’יליאנית זעירה בלב האוקיינוס, ששטחה בסה"כ 163 קמ"ר – במונחים ישראלים בערך ירושלים וחצי – ואוכלוסייתו מונה פחות מ-10,000 בני אדם. אפשר לצפות בליקוי מהכפר הראשי באי, הַנְגה רוֹאה, או מאתרי הטקסים העתיקים באי, שביניהם מפוזרים כמעט 1,00 פסלי מוֹאַי.

פטגוניה הצ'יליאנית
בעיירות הקטנות והפארקים הלאומיים של אזור פטגוניה בצ'ילה, כמו קוקרן, סנטה חוּליה וצ'ילה צ'יקו, השמש המכוסה תהיה תלויה נמוך בשמיים הצפוניים על רקע דרמטי של קרחונים, אגמים והרים. חשוב לדעת שברוב האזור הטבעת לא תיראה כלל, או תיראה למשך זמן קצר מאוד; בסנטה חוליה הטבעת תימשך רק שנייה בודדת, ובצ’ילה צ’יקו היא לא תיראה כלל, וייראה ליקוי חלקי של 85%. שיא הליקוי באזור יהיה ב-17:21 לפי השעון המקומי, ובקוקרן אפקט הטבעת יימשך כמעט 6 דקות.

מחוז סנטה קרוז, ארגנטינה
באזור הזה בדרום ארגנטינה הליקוי יעבור ויימשך בין 3 דקות וקצת בפּוּאֶרטוֹ דֶסאדוֹ שעל נהר דסאדו, בקצה הצפון-מערבי של מסול הליקוי במדינה, לבין כמעט 6:20 דקות בפארק הלאומי פֶּריטוֹ מוֹרֶנוֹ שבצה המזרחי, סמוך לגבול עם צ’ילה. בפּוּאֶרטוֹ סן חוליאן, הסמוכה לקצה הדרום-מערבי של מסלול הליקוי בארגנטינה, יהיה אפשר ליהנות מאפקט הטבעת במשך כ-5 ורבע דקות.

למתחכמים: “ליקרוז"
כאמור, אורך מסלול הליקוי כ-8,800 ק"מ – אך רק כ-1,000 מתוכם הם יבשה. לכן, דרך אחרת ליהנות מהליקוי הוא קרוזים ייעודיים באוקיינוס השקט או ליד איי פוקלנד שמן הסתם יספקו את המחזה המרהיב ביותר על ידי התמקמות אסטרטגית קרוב למרכז המסלול, שם הטבעת תימשך כאמור יותר מ-6 דקות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר