X

הרשת החברתית של טראמפ רשמה עבורו הישג ענק

למרות ש-Truth Social מדשדשת גם במספר המשתמשים וגם בשווי המניה מאז ההשקה, היא הצליחה להביא לנשיא לשעבר הישג משמעותי שכנראה חשוב יותר מכל הנתונים האחרים

רשת קטנה, כיסוי אדיר. טראמפ. צילום: אי.פי

הרשת החברתית Truth Social, שהוקמה על ידי נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ לאחר שנחסם מטוויטר (כפי שנקראה אז) ב-2021, השיגה עבורו מטרה בלתי צפויה, כפי שחושפת פרופ’ יִיני ג’אנג, מרצה לתקשורת באוניברסיטת באפלו שבניו-יורק, במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Information Technology & Politics וננסה להבין בעזרת Claude.

ג’אנג מציינת כי מבחינה ציבורית, Truth Social אינה הצלחה מסחררת – מספר המשתמשים בה קטן מאוד לעומת X (שהיא עצמה, אגב, זעירה בהשוואה לפייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק), ורק רבע מתושבי ארה"ב מזהים את שמה – אך מבחינת תשומת הלב הציבורית שהיא מניבה לציוצים (או "אמיתות", כפי שהן נקראות שם) של טראמפ, היא יעילה לא פחות מ-X, ואפילו יותר.

החוקרת השוותה את הסיקור התקשורתי של הפוסטים של טראמפ לקראת בחירות 2016 ו-2022 – שתי מערכות בחירות שבהן היה פעיל אך לא כנשיא מכהן (את 2020 היא פסלה בשל הקושי להבחין בין הכיסוי שלו כמועמד לכיסוי שלו כנשיא, ולכן בחרה בבחירות אמצע הקדנציה האחרונות). מסקנותיה מפתיעות: Truth Social הקטנה היתה יעילה יותר מטוויטר ב-2016 ביצירת סיקור חדשותי של טראמפ.

"היכולת של טראמפ למשוך תשומת לב חדשותית באמצעות מדיה חברתית אינה מבוססת על פלטפורמה ספציפית, אלא על יכולתו למשוך את משתמשי המדיה החברתית", אמרה ג’אנג. לדבריה, הדבר נובע מכך שלמרות מיעוט העוקבים שלו ברשת החברתית הקטנה והנישתית שלו, כל העיתונאים המסקרים את הבחירות עקבו אחרי פעילותו מקרוב ודיווחו על כל פוסט שלו בשל "הערך החדשותי" שלו.

הבדל ניכר בסיקור נמדד בכמות הפוסטים ששולבו בכתבות; ב-2016 הוטמעו 4.93 ציוצים של טראמפ ביום, לעומת 0.43 בלבד ב-2022. "שינוי זה עשוי להצביע על כך שעיתונאים ומו"לים מודעים יותר להשלכות של הגברת פוסטים במדיה החברתית ללא הבחנה, ולכן אינם ששים עוד להטמיע פוסטים ישירות", אמרה ג'אנג.

הנתונים הללו רק מדגישים עד כמה מצליחה Truth Social לשמור על הרלוונטיות של טראמפ למרות הסלידה של עיתונאים רבים ממנה וממנו. לדברי ג’אנג, הם עשויים לשמש השראה לפוליטיקאים אחרים הנחשבים קיצונים ומנסים להתמודד לתפקידים שונים, מה שדורש יכולת לקבל כיסוי תקשורתי כדי להיות במודעות ציבורית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר