X

ניסיתם להקים עסק ונכשלתם? אתם ברשימה השחורה

אם ויתרתם על עבודה כשכירים כדי להקים עסק שלא הצליח, וכעת אתם שוקלים לחזור למשרה שכירה – אולי עדיף כבר שתקימו חברה חדשה נוספת ותימנעו ממה שעומד לעבור עליכם

אילוסטרציה. צילום: iStock

רק כחצי מהעסקים המוקמים בישראל מצליחים לשרוד את 5 השנים הראשונות שלהם, ורק 28% שורדים 15 שנים, כך לפי נתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה. ואם אחוז הכישלונות המפוארים לא מספיק, מחקר חדש מארה"ב שפורסם בכתב העת Personnel Psychology מגלה שמי שהקים עסק שכשל עלול למצוא את עצמו מתקשה לקבל משרת שכיר אם ינסה לחזור לאגף הזה בשוק העבודה. נעזרנו ב-Claude כדי לעסוק במצב העגום.

חוקרים מאוניברסיטאות ראטגרס בניו-ג’רזי, אוברן באלבמה ולַנְג’וֹאוּ בסין יצרו קורות חיים בדיוניים ותיאורי תפקידים כדי לבחון את הטיות הגיוס של 219 מגייסים ארגוניים בתעשיות כמו ייצור, טכנולוגיה, בריאות ועוד. כאשר המועמדים הוצגו כיזמים לשעבר שסגרו את החברות שלהם, הסבירות שהמגייסים ימליצו עליהם לעבודה בהשוואה לאלה עם מסלולי קריירה מסורתיים היתה נמוכה משמעותית. "ההבדל הזה מובהק סטטיסטית בחברות ובתעשיות שונות, מה שמצביע על הטיה שיטתית נגד העסקת יזמים לשעבר", אמרה החוקרת הראשית, ג'ייֶה פֶנג מבית הספר לניהול ויחסי עבודה של ראטגרס. "אם אתה יזם, אתה מעלה יותר דגלים אדומים".

לדברי החוקרים, המניע הבסיסי להטיה הוא התפיסה לפיה יזמים רגילים לאוטונומיה, לקיחת סיכונים וכפיפות לעצמם בלבד – תכונות הנתפסות לרוב כאבני נגף פוטנציאליות בהיררכיה תאגידית מסורתית. "יזמים מתנהגים אחרת", הסביר החוקר דני וואנג מבית הספר לעסקים בראטגרס. "הם מעריכים אוטונומיה. הם רגילים לקבל החלטות בעצמם ולקחת סיכונים. יש מגייסים שרואים בזה דגל אדום”.

האירוניה היא שרבים מהכישורים והלכי המחשבה שמאפשרים ליזמים לשגשג בניהול עסק – עצמאות, חוסן, נוחות עם חוסר ודאות – נתפסים לעתים קרובות כמכשלות על ידי חברות שיכולות להפיק מהם תועלת.

הממצאים חושפים קשיים נוספים עבור יזמים כושלים שמנסים לחזור לכוח העבודה המסורתי. מחקרים קודמים הראו שהם נוטים להרוויח משכורות נמוכות באופן משמעותי מבני גילם שהיו שכירים כל הדרך, במה שמכונה "קנס היזמות", והמחקר החדש מצביע על כך שהם סובלים לעתים קרובות גם עם אפליה בקבלה לעבודה.

"למרבה הצער, עבור יזמים רבים, סגירת העסק שלהם היא רק תחילתה של דרך ארוכה וקשה", אמרה פנג.

עם זאת, הנתונים הכילו כמה נקודות אור: נשים מגייסות, מגייסים שעבדו פחות זמן בחברות שלהם ובעלי ניסיון יזמי משל עצמם היו פתוחים יותר להעסיק בעלי עסקים לשעבר. זה מצביע על כך שסדנאות הדרכה ויוזמות גיוון יכולות לסייע בהפחתת דעות קדומות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר