X

5 עובדות על דבורים שיעשו לכם בזזזז במוח

העוקץ שלהן בכלל לא נועד לתקוף, רובן בכל מקרב לא יכולות לעקוץ, העוקצות לא תמיד מתות אחרי עקיצה ועובדה אחת מטרידה במיוחד על יצרניות הדבש

דבורה עפה ליד פנים של גבר. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

דבורים מעלות בקרב רוב האנושות כיום שתי אסוציאציות: דבש והכחדה המונית מסתורית. עם זאת, חוץ משתי האסוציאציות הללו יש עוד כמה דברים שכדאי לדעת על דבורים – וחלקם ממש מנוגדים לכל מה שחשבנו עליהן. Claude עוזה לנו בזזזז בעובדות:

1. דבורים רבות לא יכולות לעקוץ
לא פחות מ-537 מיני דבורים, המכונים בהכללה "דבורים חסרות עוקץ", התפתחו באופן שגזל מהם את היכולת הזו שהיתה לאבותיהם הקדמונים. בנוסף, גם בין המינים העוקצים, רק הנקבות עוקצות. זאת מאחר שהעוקצים הם חלק מאנטומיית הרבייה הנקבית.

2. רבייה???
כן. עקיצות הדבורים, הצרעות והנמלים מתבססות על הצינוריות שבאמצעותן הן מטילות ביצים. זה גם מה שהצינוריות הללו משמשות עבורו בכל אלפי הזנים שאינם עוקצים. רק זנים מסוימים המשיכו לפתח אותו כמנגנון הגנה.

3. רוב הדבורים לא מתות בעקיצה
ואם נחזור לעובדה הראשונה, גם בין המינים העוקצים, לרוב 21,000 מיני הדבורים הקיימים בעולם אין דוקרנים על העוקץ. במלים אחרות, רוב הדבורים יכולות לעקוץ שוב ושוב, ככל שמאגרי הארס שלהן מאפשרים להן. רק 8 מיני דבורים, או 0.04% מהמינים הקיימים, מתים בעת העקיצה – ואחד מהם הוא דבורת הדבש המוכרת לנו.

4. דבורי דבש – לא בדיוק מתוקות
הסיבה שאנחנו "תקועים" על דבורי הדבש ו’תאונות’ ה’עקצה ומתה’ שלהן היא שהן מין נפוץ, תוקפני וארסי במיוחד, שאנחנו נתקלים בו ובהתנהגות האגרסיבית שלהן לעתים קרובות יותר ממינים אחרים ופחדנים יותר.

5. באוסטרליה יש שילוב מוזר של דבורים ‘שוחרות שלום’ וקטלניות
משפחת הדבורים היחידה שנמצאה רק ביבשת אחת, Stenotritidae האוסטרלית, כוללת 21 מינים של דבורים שלאף אחד מהם אין עוקץ. עם זאת, באוסטרליה יש מינים אחרים של דבורים בעלות עוקץ – ולמעשה, הן החיות הארסיות הקטלניות ביותר במדינה. למרות שהיא ידועה במיני הנחשים והעכבישים הארסיים הרבים מספור שלה, מתוך 19 מקרי מוות מעקיצות בשנים 2017-2019 במדינה, 12 נגרמו על ידי דבורים וצרעות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר