X

אם חברים אומרים לכם את הדברים האלו הם לא חברים אמיתיים

במארג העדין של היחסים האנושיים, חברויות שנבנו על בסיס רעוע או בלתי אותנטי עלולות לערער את בריאותכם הנפשית ולהותיר צלקות. פסיכולוגים חושפים סימנים עדינים של רעילות האורבים בתוך חברויות לכאורה. זיהוי סימנים אלו הוא הצעד הראשון לקראת ביסוס קשרים אמיתיים ותומכים הדדית

לחישות ערמומיות. חברות רעילה מותירה צלקות רגשיות. צילום: freepik

חברים הם אבן הפינה לחיים מספקים ומאושרים. אבל חברויות מסוימות הן בבסיסן מזויפות. חברויות כאלו יכולות להתגלות בנקודה מסוימת כמזיקות נפשית, ולהשאיר צלקות רגשיות שגורמות לנו לרצות לסגת לגמרי. בספרה Fighting for Our Friendships העתיד לצאת לאור בחודש הבא, הפסיכולוגית והמומחית בקשר אנושי, שייכות וידידות, דניאל בייארד-ג'קסון מציעה דרכים לזיהוי הסימנים של מערכות יחסים כאלו. באופן בסיסי, היא טוענת שחברים רעילים משתמשים לעתים קרובות בדרכים ערמומיות ומעורפלות של תוקפנות. הנה שבעה ביטויים המסמנים חברות רעילה:

'אתה רגיש מדי'

כשחברים אומרים לך 'אתה רגיש מדי', הם מרמזים שהרגשות שלך לא תקפים ושמשהו לא בסדר איתך בגלל שיש לך אותם. אבל הבעת הרגשות שלך היא חלק בריא מכל חברות, וכשאומרים לך שאתה רגיש מדי עשוי להעיד על חבר חסר אמפתיה.

'סתם צחקתי. אתה לא יכול לסבול בדיחה?'

חברים טובים מגיבים ומנסים למצוא מענה מנחם למה שמטריד אתכם. כשאתה מספר לחבר שאתה פגועים, ההיענות צריכה לגלות, או לפחות לנסות לגלות הבנה ומציאת פתרון יחד. בחברות רעילה, הם יאמרו דברים כמו 'אתה לא יכול לקחת בדיחה?' כהגנה להסוות הערות פוגעות ולהימנע מאחריות.

'יש לך מזל שיש לי אותי כידיד'

חברות בריאה בנויה על שוויון. שני הצדדים משקיעים ואף אחד לא נתפס כטוב יותר מהשני. אם אתה שומע כל הזמן את חברך טוען לעליונותו או מציע שאתה צריך להודות על נוכחותו בחייך, זה יכול להיות סימן למערכת יחסים לא מאוזנת שבה אתה לא מוערך. כל רמז לעליונות מאיים על האיזון העדין ועל כך שאולי החברות ביניכם נבנתה על בסיס רעוע.

'אני מתגעגע אל מה שהיית פעם'

חברים צריכים לאפשר לך להיות מי שאתה, בין אם זה מתאים לערכיהם האישיים ובין אם לאו, ולעודד אותך להתפתח ולצמוח. אם חבר שלך מביע אי נוחות עם שינויים חיוביים בחייך או, גרוע מכך, מערער את ההתקדמות שלך, זה מעיד על קיפאון בידידות או על חוסר תמיכה בשאיפות שלך. צמיחה ואבולוציה הם מהותיים בטבע האנושי, וחברים אמיתיים שמחים יחד איתך בשינוי הזה.

חבר אומר לך שאתה צריך להודות על נוכחותו בחייך? הוא לא באמת חבר, צילום: freepik

'אתה חייב לי'

אמנם הדדיות חשובה, אבל אם חבר מצפה ממך להחזיר את כל מה שהם מציעים, זה יכול לומר שהוא רואה את הקשר כעסק. המהות של חיבור אמיתי מתפוגגת. כשאתה מתקרב למישהו, אתה מתחיל לכלול אותו בתחושת העצמי שלך, אז מה שכואב לו פוגע גם בכך ומה שמשמח אותו משמח גם אותך. לכן חברים טובים מרגישים בנוח להיות נדיבים.

'מעניין למה נתנו לך את הקידום הזה'

לקנאה ולזלזל אין מקום בחברות אותנטית. אם חבר ממעיט בהישגים שלך, מנסה להקטין את הצלחתך ומערער את הביטחון שלך, הוא חבר רעיל. אותו חבר יכול גם 'לאזן' את הצלחתך עם הצהרה מיידית על ההצלחה שלו, אמיתית או לא. בניגוד, חבר אמיתי יישמח יחד אתך, יוציא אתכם לחגוג, כי נצחון שלך הוא גם ניצחון שלו. 

'אני מצטער שאתה מרגיש ככה.'

פיוס אמיתי מחייב כל צד להכיר בנזק שנגרם, אם נגרם. כאשר חבר אומר שהוא 'מצטער שאתה מרגיש ככה' כאשר אתה מרגיש בצורה מסוימת, הוא רומז שהבעיה היא הרגשות שלך ולא ההתנהגות שלו. הערה מזלזלת כזו כתגובה להבעת דאגה מצדך, היא לא באמת התנצלות. פיוס אמיתי דורש אחריות ואמפתיה, לא רטוריקה מזלזלת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר