X

למה האמריקאים ביצעו מתקפת טרור נגד עצמם?

זו נשמעת כמו תיאוריית קונספירציה, אבל לפני 29 שנים זה באמת קרה: אזרחים אמריקאים נוצרים ולבנים ביצעו את אחת ממתקפות הטרור הקטלניות ביותר בתולדות ארצם. מה הוביל אותם לעשות זאת?

משאית תופת לרגלי דגל ארה"ב. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

19 באפריל 1995 התחיל כמו כל בוקר אביבי אחר באוקלהומה סיטי, בירת אוקלהומה שבמרכז ארה”ב. אבל בשעה 9:02 התפוצצה משאית תופת מחוץ לבניין הפדרלי על שם אלפרד מארה, הרסה לחלוטין את כל הצד הקדמי והובילה למותם של 168 בני אדם, ביניהם 19 ילדים של עובדי הבניין ששהו במעון היום שהפעילה הממשלה עבור משפחות העובדים, ולפציעתם של יותר מ-680 אחרים במעשה הטרור המקומי הקטלני ביותר בהיסטוריה האמריקאית. על המתקפה המזעזעת והסיפור ההזוי שהוביל אליה נספר בעזרת Claude.

המפגעים לא היו טרוריסטים מוסלמים או זרים, אלא אזרחים אמריקאים, נוצרים ולבנים. המוח מאחורי המתקפה היה טימות’י מקווֵיי, חייל לשעבר בצבא ארה"ב שהפך לחבר כת קיצונית ופיתח דעות אנטי-ממשלתיות, ושותפיו לפשע היו טרי ניקולְס והזוג מייקל ולורי פורטייר.

בהשראת רומן בשם "יומני טרנר", המספר על מתקפת טרור של גזענים לבנים המתניעים מהפיכה אמריקאית חדשה על ידי פיצוץ בניין ה-FBI ב-9:15 בבוקר, ובשל כעסו על עמדות הממשלה בנוגע לשליטה בנשק והמצורים הקטלניים ברובי רידג' ובוואקו (שעליהם נספר עוד רגע), מקווי גיבש תוכניות לעורר התקוממות מזוינת נגד מה שהוא ראה כממשלה פדרלית רודנית.

התאריך לפיגוע נבחר בקפידה: זה היה יום השנה השני למצור המשטרתי על מתחם כת הדווידאים – כת נוצרית קיצונית שבשל האשמות בהפרת חוקים רבים עוררה את עניינם של השלטונות בטקסס ובממשל הפדרלי, שצרו עליה יחד בתחילת 1993 ובסופו של דבר פלשו למתחם וניהלו קרב שבו נהרגו 4 שוטרים ו-82 מחברי הכת, כמחצית מהם ילדים; כמו כן, היה זה היום שבו הוחלט להוציא להורג את ריצ’ארד סנל, גזען תומך עליונות לבנה, בארקנסו, ש"חזה" שהוצאתו להורג תגרום לפיגוע; בנוסף, היה זה התאריך בו החלה מלחמת העצמאות האמריקאית ב-1775.

הארבעה יצרו פצצה במשקל 3.2 טון בעזרת אמוניום חנקתי שנועד לדישון, והיא הובלה על ידי מקוויי עצמו אל תוך הבניין במשאית שכורה. כאמור, המזימה הצליחה, והבניין נהרס כמעט לחלוטין מעוצמת הפיצוץ והשריפה שהגיעה אחריו.

מקווי נעצר זמן קצר לאחר מכן. הוא הועמד לדין, ולאחר כשנתיים וחצי נמצא אשם ב-11 סעיפים של רצח וקשירת קשר, נידון למוות, והוצא למוות בפועל ב-2001. ניקולס הורשע ברצח 161 איש ב-2000 ונידון למאסר עולם ללא אפשרות לחנינה. מייקל פורטייר העיד נגד שני שותפיו הראשיים תמורת חסינות מלאה לאשתו, לורי. הוא נידון ל-12 שנות מאסר, שלאחריהן הועבר לתוכנית להגנת עדים מחשש לחייו אם ייתפש על ידי חברי הכת שבשמה בוצע הפיגוע או חבריהם של שותפיו מהצבא.

שאריות הבניין פונו, ובמקומן נשתלה מדשאה שעליה 168 כיסאות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר