X

נאס"א מודה שכמעט הרגה משפחה שלמה – אבל לא מתנצלת

סוכנות החלל האמריקאית פרסמה הודעה בה היא מאשרת כי בחודש שעבר התרסקה פיסת ציוד שלה ששוחררה מתחנת החלל על בית בפלורידה וכמעט גרמה לאסון. עם זאת, היא הקפידה מאוד לא לקחת אחריות על המחדל

נאס"א. צילום: רויטרס

נאס"א אישרה כי חפץ מתכתי שהתרסק אל תוך בית בפלורידה בחודש שעבר היה חלק ממשטח מטען ישן שנותק מתחנת החלל הבינלאומית בשנת 2021. עם זאת, באופן מוזר ומעורר זעם, הסוכנות לא הציעה התנצלות למשפחה שכמעט נהרגה בהתרסקות. ביקשנו מ-Claude להרחיב על המקרה והתגובה השערורייתית.

ב-8 במרץ 2024, חדר חפץ גלילי באורך 10 ס"מ, 4 ס"מ רוחב ומשקל של כ-700 גרם דרך גג ביתו של אלחנדרו אוֹטֶרוֹ בעיירה נייפלס שבפלורידה, כמו גם דרך שתי קומות נוספות בתוך הבית, וכמעט פגע בבנו. נכון שלא מדובר בגודל ומשקל מרשימים במיוחד – אבל כשמשהו במימדים האלה נופל במהירות של אלפי קמ"ש (לפי הערכות, החפץ המדובר עשוי היה לנוע במהירות של 27,400 קמ"ש) – 700 גרם הם מספיק כדי לחורר גג של בית (ועוד שתי קומות מתחתיו), ולהרוג את הילד אם החפץ היה פוגע בו.

מייד לאחר התקרית התעורר החשד שהחפץ קשור למשטח סוללות הניקל-הידריד הישן, ששוחרר מתחנת החלל ב-2021 וחיל החלל האמריקאי הזהיר מספר ימים לפני התקרית כי הוא עומד לחזור לכדור הארץ לאחר שלוש שנים בדיוק של סחרור מעל האטמוספירה. כעת, הניתוח של נאס"א אישר את החשד.

"בהתבסס על הבדיקה, הסוכנות קבעה שהפסולת היא פיסה מהציוד תומך הטיסה של נאס"א ששימש להרכבת הסוללות על משטח המטען", הצהירה הסוכנות. עם זאת, ההצהרה לא כללה התנצלות או אפילו הבעת צער בפני משפחת אוטרו על הנזק שנגרם לה או על הטרגדיה הכבדה עוד יותר שעלולה היתה להיגרם לה מהפיסה ששרדה את השריפה בכניסה לאטמוספירה, במיוחד לאור העובדה שמשקלו המקורי של המשטח היה 2.6 טון ונאס”א נכשלה בחישוב הסיכוי שחלקים ממנו ישרדו את החיכוך האטמוספירי. הסוכנות הסתפקה בהצהרה כי היא "נשארת מחויבת לפעול באחריות במסלול נמוך, ולהפחית כמה שיותר סיכונים כדי להגן על אנשים על פני כדור הארץ כאשר יש לשחרר חומרה לחלל".

אוטרו, מצדו, כתב לאחר התקרית כי נאס"א אינה עונה לפניותיו בניסיון לקבל הסברים, הרגעה לעתיד ופיצויים על הנזק.

התקרית מדגישה את הסיכונים הנשקפים מפסולת חלל ומתרבות של הפקרות בכל הנוגע לטיפול בה. לפי הערכות, סביב כדור הארץ נמצאים כיום 36,500 פריטי "זבל חלל" שגודלם 4 ס"מ ומעלה, שרבים מהם עלולים לשרוד חלקית כניסה מחדש לאטמוספירה ולפגוע בבתים ובאנשים. הסינים והרוסים זוכים באופן קבוע לביקורת מהמערב על התעלמותם מחלקי טילים ולוויינים שלהם שנופלים בקרבת ישובים – אך נראה כי גם ארה"ב לא חסינה מאופטימיות מוגזמת בחישובי הסיכונים של פסולת החלל שלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר