X

תופעות לוואי לא קלות: הטיפול שמקבלת קייט מידלטון

בסרטון גלוי לב שפרסם בית המלוכה קייט מידלטון, הנסיכה מוויילס, חשפה את הסיבה מאחורי היעדרותה מהעין הציבורית לאחרונה. לאחר ניתוח בטן שעברה בחודש ינואר והסתיים בהצלחה היא אובחנה כחולה בסרטן. למרות שהיא לא חשפה את סוג הסרטן, היא כן אישרה שהיא החלה לקבל טיפול כימותרפיה מונעת. מה זה בדיוק?

קייט מידלטון והנסיך ויליאם. צילום: איי.פי.

בהמשך לעיסוק אינטנסיבי על בריאותה של קייט מידלטון שנעדרה מן העין הציבורית מאז חג המולד האחרון, פרסם ארמון קנסינגטון וידאו דרמתי של הנסיכה מוויילס בו היא משתפת את הציבור על מצבה הרפואי. האם לשלושה הסבירה שלאחר ניתוח בטן שעברה בינואר ועבר בהצלחה התגלה שהיא חולה בסרטן. היא לא ציינה באיזה סוג סרטן מדובר, אבל אמרה שהיא מקבלת טיפול כימותרפיה מונעת. מה זה בדיוק?

מהי כימותרפיה? 

כימותרפיה היא שיטת טיפול נפוצה נגד מחלת הסרטן באמצעות מתן תרופות כימיות שיכולות להרוס תאים ממאירים. במקרים מסוימים, ניתן לרפא את החולה ממחלתו לחלוטין. כשאין דרך להשיג ריפוי מלא, כימותרפיה יכולה לצמצם את היקף הגידול הסרטני, לעכב את התקדמות המחלה או אף להביא להפוגה. במקרה כזה הטיפול ניתן כדי להאריך את חיים ולשפר את איכותם. תופעות הלוואי משתנות ותלויות בסוג התרופה ובמינון שלה. למרות זאת, כימותרפיה היא כלי טיפולי יעיל ורב עוצמה במלחמה בסרטן. הטיפול יכול להציל חיים. 

כימותרפיה מונעת ומטרתה

כימותרפיה מונעת (הידועה גם בשם כימותרפיה משלימה או טיפול אדג'ובנטי) נעשית לאחר חיסולו של הגידול הראשוני. טיפול המשכי זה נעשה כיוון שהמחלה עלולה לחזור, לעיתים אחרי שנים, בצורת גרורות. מושבות זעירות אלו של תאי סרטניים נוצרים לעתים עוד לפני הגידול המקורי שהוסר והן לא ניתנות לזיהוי בעיניים וגם לא באמצעי דימות קונבנציונליים. כלומר, כימותרפיה מונעת היא טיפול מונע נגד גרורות עתידיות.

מי מתאים לכימותרפיה מונעת?

ההחלטה להתחיל כימותרפיה מונעת מבוססת בדרך כלל על מספר גורמים, כאשר שלב הסרטן הוא הקריטריון העיקרי. טיפול זה מומלץ במיוחד לסרטן בשלבים מאוחרים יותר הנושאים סיכון גבוה יותר להישנות, במיוחד אם תאים סרטניים התפשטו לבלוטות הלימפה או לחלקים אחרים בגוף.

המועמדים לקבלת טיפול כימי מונע הם חולים ללא עדות למחלה ממאירה פעילה. הוכח שהטיפול הכימי המונע הוא יעיל ולכן הפך לחלק בלתי נפרד מהטיפול הסטנדרטי בכמה מחלות ממאירות נפוצות ובהן סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן הקיבה, סרטן הריאות, סרטן הלבלב וגם בסוגי סרטן נדירים יותר כמו סרטן האשכים וסרטן ראשוני של העצם. לפי השערות, סוג הסרטן של קייט יכול להיות סרטן רחם, שחלות או מעי גס. ​כאמור, הטיפול הכימי המונע מתחיל זמן קצר - לרוב עד כחודשיים - לאחר הטיפול המקומי בגידול הראשוני (ניתוח או הקרנות) ונמשך פרק זמן מוגדר מראש, בדרך כלל ארבעה חודשים עד חצי ישנה.

מה רושם הרופא?

כאשר כל הסימנים הנראים לסרטן הוסרו בניתוח, כימותרפיה משלימה מאפשרת לרופאים לרשום כל אחד מהתרופות הרבות הזמינות לטיפול בסרטן מתקדם. למרות שלפעמים ניתנות במינונים נמוכים יותר, תרופות אלו ניתנות לרוב באותו מינון המשמש לטיפול בסרטן. משך הטיפול קצר יותר בהשוואה לכימותרפיה סטנדרטית.

האם יש תופעות לוואי? 

לכימותרפיה מונעת אכן יש חלק מאותן תופעות לוואי כמו כימותרפיה סטדרטית, אך בדרך כלל בעוצמה ובתדירות נמוכה יותר. הסיבה לכך היא שהמטרה העיקרית של כימותרפיה מונעת היא להרוס את כל התאים הסרטניים שנותרו, בעוד שכימותרפיה סטנדרטית שואפת לכווץ או להשמיד גידולים. תופעות לוואי נפוצות של כימותרפיה מונעת הן: עייפות, בחילה והקאה, איבוד שיער, 
ספירת תאי דם נמוכה שעלולה להגביר את הסיכון לזיהום, פצעים בפה, אובדן תיאבון, שלשול או עצירות, בעיות עצבים.

ההשפעה של כימותרפיה מונעת

לכימותרפיה מונעת השפעה חיובית על ההישרדות הכוללת. טיפול זה לא רק מאריך את חיי המטופלים במספר שנים אלא, במקרים מסוימים, אף יכול להוביל לריפוי אפשרי. התקווה היא שכימותרפיה משלימה תמנע הישנות סרטן, ותאפשר לאנשים כמו הנסיכה מוויילס לחיות חיים מלאים ופרודוקטיביים. קייט, במיוחד היום, משמשת דוגמה מעוררת השראה, ולמסר שלה צפויה השפעה עמוקה ומעודדת על רבים אחרים המתמודדים עם אתגרים דומים. הגילוי שלה על טיפול הכימותרפיה המונעת שלה מדגיש את החשיבות של התערבות מוקדמת ואת היתרונות הפוטנציאליים של טיפול זה בהפחתת הסיכון להישנות הסרטן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר