“בלוג יפה, מוזמן לשלי" – המשפט הזה, ופראפראזות שהתבססו עליו, היו התגובות הנפוצות ביותר באתרי בלוגים כמו "ישראבלוג" ו"תפוז" בשנות ה-90 המאוחרות וה-2000 המוקדמות. הניסיון התמים והמאוד שקוף לקדם את הבלוג האישי באמצעות תגובות בבלוגים אחרים מתברר כעת כמפתח להפיכה למשפיענים ברשתות החברתיות המודרניות, לפי מחקר בינלאומי חדש שבו השתתפו יעקב גולדנברג מאוניברסיטת רייכמן בהרצליה, דניאל שפירא מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, אנדרֶאַס לַאנץ מאוניברסיטת באזל ופלוריאן שְטַאל מאוניברסיטת מנהיים.
עד כה, הנחת היסוד היתה שמותגים, יוצרים ומשפיענים המעוניינים להרחיב את החשיפה שלהם צריכים לרדוף אחרי משפיענים בעלי פרופיל גבוה. ארבעת החוקרים טוענים ב-Journal of Marketing שהאסטרטגיה הטובה יותר עשויה להתחיל הרבה יותר קרוב לבית – על ידי התמקדות לעוקבים הקיימים שלכם והעוקבים שלהם. התמקדות ב"עוקבים מדרגה שנייה", המחוברים לדף או לחשבון שעוקב אחריכם, יכול להיות יעיל הרבה יותר בהשגת עוקבים חדשים אותנטיים על פני פנייה למשפיענים.
החוקרים ניתחו נתונים מפלטפורמת תוכן אודיו מרכזית (ככל הנראה SoundCloud), ובדקו כיצד יוצרים פחות מוכרים ניסו לבנות את הקהל שלהם באמצעות טכניקות כמו לעקוב, לעשות לייקים ולהגיב על דפים של משתמשים אחרים – גם משפיענים גדולים וגם חשבונות קטנים יותר שזוכים לעוקבים משותפים איתם. למרבה ההפתעה, הם גילו שהתמקדות באותם "עוקבים מדרגה שנייה" – כלומר פרופילים שאחריהם עוקבים אותם אנשים שעוקבים אחרי החשבונות שהגיבו – הביאה לעלייה גבוהה ביותר מ-2300% במספר העוקבים החדשים שנצברו במהלך שנתיים, בהשוואה לחשבונות שניסו לצבור פופולריות על ידי תגובות בפרופילים בעלי מיליוני עוקבים.
הממצאים מתייחסים למושג בחקר האינטרנט שנקרא "מעטפת משולשת" – הנטייה של אנשים להתחבר לחברים של חבריהם. מכיוון שלעוקבים מדרגה שנייה כבר יש קשר הדדי לחשבון שלכם דרך עוקב קיים, הסבירות שהם יחליטו לעקוב גם אחריכם גבוה יותר.
בעוד שלשיווק משפיענים בתשלום בהחלט עדיין יש ערך, המחקר מצביע על כך שיוצרים ועסקים קטנים יותר עשויים לרצות למצות תחילה הזדמנויות לנצל את רשתות המעריצים הקיימות שלהם, המייצגות בסיס עוקבים פוטנציאלי לא מנוצל. "אנו טוענים כי בסיס העוקבים של היוצר עצמו הוא אזור שלא ניתן להתעלם ממנו למציאת משפיענים בעלי ערך מפתיע", ציין לאנץ.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו