אילוסטרציה. צילום: Getty Images

חברות התעופה שיקרו לכם בנוגע ל"מצב טיסה"

במשך שנים, הנחיות הבטיחות במטוסים מלמדות אותנו שהטלפון שלנו מסכן את בטיחות המטוס – אבל האמת היא שיש סיבה שונה מאוד שמכריחים אותנו לנתק את הטלפון בזמן הטיסה

במשך שלושה עשורים הרגילו אותנו להעביר את הטלפונים שלנו ל"מצב טיסה" בעת שהייה במטוסים, בטענה שהאותות הסלולריים שלנו עלולים להפריע ולסכן את מערכות הניווט. אך האמת היא שכבר שנים שהטענה הזו מופרכת לחלוטין. למה בכל זאת ממשיכים הדיילים לעבור בין הנוסעים לפני ההמראה ובמהלך הטיסה ולבדוק שהטלפונים שלהם מנותקים? נעזרנו ב-Claude כדי לגלות.

מבחינה טכנולוגית, יש נתונים מוגבלים מאוד – כלומר, כמעט שאין כאלה – המלמדים שטלפונים אי פעם גרמו להפרעות אמיתיות למערכות התקשורת והניווט של מטוסים. מחקר של מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב (FAA) ב-2012 מצא כמעט אפס מקרים חד-משמעיים של הפרעות למטוסים כתוצאה משימוש בטלפון סלולרי. גם במעט המקרים שדווחו, נראה כי מדובר באירועים אנקדוטליים או במטוסים עם מערכות מיושנות מאוד.

במציאות, ההגבלות נמשכו עקב החשש שאפשרות לביצוע חופשי של שיחות קוליות יוביל נוסעים מסוימים לפטפוט מתמשך בקולי קולות, תוך הפרעה לנוסעים אחרים. למעשה, ב-2013 הזהיר חבר בית הנבחרים גרג וולדן מאורגון לקראת הצבעה על ביטול איסור השימוש בטלפונים בטיסות כי "התרת טלפונים סלולריים במטוסים נשמעת כמו בסיס לתוכנית ריאליטי חדשה: 'זירת קרב בגובה 30,000 רגל'". יו"ר ה-FCC לשעבר, טום ווילר, הודה בזמנו כי "אני לא רוצה שהאדם במושב לידי יפטפט יותר מכל אדם אחר". עם זאת, חברות התעופה והרגולטורים לחצו על מנהל התקשורת להשאיר את האיסור בשל החשש ממריבות במטוסים.

אירופה כבר הסירה את ההגבלות, ואף מחייבת מטוסים להתקין תאים סלולריים המבטיחים שאותות הטלפון יישארו נפרדים מאלה של מערכת התקשורת. אבל בארה"ב ובמדינות רבות נוספות, הכלל של הפעלת מצב טיסה ממשיך להתקיים, לא בגלל צורך אמתי אלא בשל החשש מההשלכות העקיפות של ביטולו.

זה לא אומר שאפשר להתעלם מהוראות צוות האוויר לשימוש במצב טיסה, שכן בתוך מטוסים הדיילים הם ה’ממשלה’. אבל זה אומר שאלה שנוהגים לבדוק 10 פעמים שאכן העבירו את הטלפון למצב הזה יכולים להירגע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...