X

סוציופתית עם תעודות מכריזה: "אני לא מפלצת"

אישה בת 48 עומדת לזעזע את העולם עם ספרה האוטוביוגרפי, שחושף כיצד חושבים פסיכופתים ואיך הם דווקא נהנים מייתרונות לעומת אנשים אחרים

אילוסטרציה. צילום: Nicholas Kusuma / Unsplash

בעולם שבו המונח "סוציופת" מזוהה לעתים קרובות עם הפשעים הנתעבים ביותר, אישה אחת עושה מעשה אמיץ ומאתגרת את הסטריאוטיפים. פטריק גאניה, 48, כתבה את ספר הזיכרונות פורץ הדרך שלה, "סוציופתית: ספר זכרונות", שייצא לאור בחודש הבא ומבטיח לזרות אור על המציאות של חיים עם הפרעת אישיות אנטי-חברתית ולאפשר הצצה מגוף ראשון לחייה של סוציופטית.

גאניה חולקת את המסע שלה, שהתחיל בילדות בעייתית המאופיינת בהתפרצויות אלימות, שהובילה לבגרות רצופה בהתנהגות אלימה ופשיעה. "לא הבנתי למה אני מתנהגת כמו שאני מתנהגת", היא מתוודה. "כל מה שידעתי זה שהרגשתי את הלחץ הזה, ומשהו במוח שלי אמר לי: תקפי באלימות את הילד הזה ותרגישי טוב יותר".

למרות זאת, הספר מנסה לטעון שלהיות סוציופת לא בהכרח שווה להיות מפלצת. אתה יכול להיות סוציופת ולקיים מערכות יחסים בריאות. אתה יכול להיות סוציופת ולהיות משכיל - וגאניה אכן כזו, עם לא פחות מדוקטורט בפסיכולוגיה קלינית.

בספרות המקצועית, הפרעת אישיות אנטי-חברתית (Anti-Social Personality Disorder), הידועה גם כסוציופתיה או פסיכופתיה, מאופיינת במספר תכונות קליניות מרכזיות:
חוסר אמפתיה: קושי להבין ולהזדהות עם רגשותיהם וצרכיהם של אחרים.
מניפולטיביות: שימוש בתחבולות ובמניפולציות לצורך השגת יעדים אישיים.
אימפולסיביות: נטייה לפעול ללא מחשבה על ההשלכות.
חוסר חרטה או אשמה: היעדר רגשות אשם או חרטה לאחר פגיעה באחרים.
שקרנות פתולוגית: שימוש תכוף בשקרים ובהונאה.

כשאתה סוציופת, ניצבים בפניך אתגרים בהבנת רגשותיהם של אחרים, ואתה נדרש לתהליך מחשבתי כדי לפתח אמפתיה. אולי הכי מזעזע, סוציופתים רבים, ובהם גם המחברת, טוענים שהסוציופתיה שלהם דווקא הועילה בחייהם: לדברי גאניה, היא מקבלת החלטות על בסיס היגיון ו"אמת", ולא על סמך רגשות אשמה או מה שהיא "צריכה" לעשות. כמובן, היא לא סובלת ממאבקים פנימיים של אשמה, בניגוד לאנשים רבים. אין לה רגשות אשמה על דברים שעשתה לאחרים, ולמרות שהיא מודה שאין לה קשרים רגשיים טבעיים עם אנשים אחרים, היא לא מרגישה שהיא מפספסת משהו, כי מעולם לא היו לה קשרים כאלה.

מומחי בריאות הנפש חלוקים ביניהם לגבי השפעת הגילויים והווידויים שנחשפים בספר. מצד אחד, לספר הזיכרונות הזה יש פוטנציאל לאתגר את הדעות הקדומות שלנו לגבי סוציופתיה ולעורר שיחות חשובות על בריאות הנפש. מצד שני, הספר עשוי ליצור רומנטיזציה של הפרעה חמורה בעלת פוטנציאל הרסני של הפרעת אישיות אנטי-חברתית.

בלי קשר למחלוקת, "סוציופתית" יהיה כנראה רב-מכר, שימשוך תשומת לב רבה בזכות הזווית החדשה והנועזת שהוא מביא לדיון ותיק שעד כה נוהל על ידי משקיפים מבחוץ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר