X

האם לילדך יש אינטליגנציה רגשית? 6 סימנים שצריך לחפש!

תהיתם פעם אם ילדכם בדרך הנכונה לפיתוח מיומנות חברתית, יכולת לפתור קונפליקטים וכישורי מנהיגות? לא מדובר רק בציונים ובהישגים; גם אינטליגנציה רגשית משחקת פה תפקיד עצום. החדשות הטובות? גם אם ילדכם אינו מראה סימנים שיש לו, תוכלו לעזור לו לפתח אינטליגנציה רגשית לפחות כמו של ג'ני מלאת החמלה ב'פורסט גאמפ' והנכד הקשוב ב'הנסיכה הקסומה'

אחות גדולה ואחראית. צילום: Freepik

אינטליגנציה רגשית (EI), מונח חוצה תחומי מחקר שהוצג לראשונה ב-1964, התפתח ונדון מאז וזכה להגדרות שונות. היום הוא מתייחס ליכולת להבין, להשתמש ולנהל את הרגשות שלכם בדרכים חיוביות. אינטליגנציה רגשית חיונית לטיפוח מערכות יחסים אישיות ומקצועיות, תורמת לתקשורת טובה יותר, פתרון קונפליקטים ויכולות מנהיגות. היא נכס יקר בניווט במורכבויות חברתיות ומקצועיות בהצלחה, בהובלת עבודת צוות במנהיגות יעילה, שכן היא מאפשרת התחשבות ברגשות בתהליכי קבלת החלטות, מה שהופך אותה למרכיב חיוני בהתפתחות אישית והצלחה בקריירה. אינטליגנציה רגשית כרוכה במספר מיומנויות, כמו מודעות עצמית וחברתית, ויסות עצמי, וניהול מערכות יחסים. והיא בעלת חשיבות גם בקרב ילדים.

אמפתיה וחמלה. ג׳ני ופורסט ב׳פורסט גאמפ׳ (1994):

אז איך תדעו אם לילד שלכם יש אינטליגנציה רגשית גבוהה? להלן 6 הסימנים:

1. הוא מזהה רמזים לא מילוליים:

נראה שילדכם 'קורא' אחרים היטב? האם הוא יכול לדעת מתי חבר עצוב רק על ידי הסתכלות על הפנים שלו? היכולת הזו לקלוט רמזים לא מילוליים היא מיומנות אינטיליגנציה רגשית מרכזית.
חזקו את המיומנות הזו על ידי פטפוט עם ילדכם על היום שלו ועל הרגשות שהוא ראה אצל אנשים בסביבתו (מורים, הורים, ילדים אחרים, וכו׳). זה יעזור לו לזהות ולחזק את יכולתו לקרוא רגשות ולהבין אחרים. שאלו את ילדכם: 'באיזה מצב רוח אתה חושב שהחבר הכי טוב שלך היה היום?'

2. הוא מגלה אמפתיה וחמלה:

האם ילדכם מגלה דאגה לרגשות של אחרים ומציע עזרה בעת הצורך? שיתוף צעצועים עם חבר בוכה או לעודד אח הם סימנים של אמפתיה וחמלה.
לפיתוח אמפתיה וחמלה בילדכם הראו לו שיש לכם אמפתיה גם לאחרים. אמרו לו: 'אני מודאג לגבי [שכנה קשישה]. בוא נבקר אותה ונראה אם ​​היא צריכה עזרה במשהו.'

3. הוא יודע לתת שם לרגשות שלו:

האם ילדך יכול לדבר בפתיחות על הרגשות שלו? האם הם אומרים דברים כמו 'אני מתוסכל' או 'אני שמח כי...'? זיהוי והבעת רגשות חיוניים להבנת עצמם ואחרים.
חזקו את המיומנות הזו על ידי: תרגול תיוג הרגשות שלכם כך שהם יעשו זאת באופן טבעי - אמירת ביטויים כמו, 'אני מאוכזב כשאני לא מוצא את המפתחות שלי', 'אני קצת המום מכל העבודה שאני צריך לעשות', או 'אני חושש שנאחר לקולנוע'.

4. הוא מסתגל לשינויים:

האם ילדכם מתמודד עם שינויים ברוגע? במקום בהלה כאשר תוכניות משתנות, הוא מסתגל ומוצא דרכים חדשות ליהנות. כושר הסתגלות זה מראה על בגרות רגשית.
חזקו את המיומנות הזו על ידי הדגמת גמישות ורוגע כהורים וילדכם יתחיל להעתיק זאת.

5. הוא מאזין טוב:

האם הילד שלך מקשיב יפה? האם הם שם לב, שואל שאלות ונראה מתעניין באמת במה שיש לאחרים לומר? תשומת לב זו עוזרת לו להתחבר לאחרים ולהבין נקודות מבט שונות.
חזקו מיומנות זו על ידי הענקת תשומת הלב המלאה לילדכם כשהוא מספר סיפור. עצרו את מה שאתם עושים, צרו קשר עין והקשיבו. אפשר אף לחזור על מה שהם אומרים כדי להראות להם שאתה באמת מקשיבים.

6. הוא שומר על קור רוח:

האם ילדכם יכול לנהל רגשות גדולים כמו אכזבה או כעס? האם הוא נושם עמוק ומנסה לפתור בעיות במקום להגיב באימפולסיביות? ויסות עצמי זה הוא מיומנות אינטליגנציה רגשית עוצמתית.
חזקו את המיומנות הזו על ידי: התנגדות להתקפי הזעם של עצמכם ויישום טכניקת 'השהייה ונשימה' שבה אתם מלמדים את ילדכם לנשום עמוק ולספור עד 10 ולתת לו לראות גם אתכם עושים זאת.

מאזין יפה, שם לב, שואל שאלות ומתעניין. הנכד והסב ב׳הנסיכה הקסומה׳ (1987):

חשיבות אינטליגנציה רגשית בקרב ילדים:

מיומנויות חברתיות: ליכולת ניווט טובה במצבים חברתיים ופיתוח מערכות יחסים משמעותיות.

הצלחה אקדמית: השפעה חיובית על יחסו של הילד לבית הספר ועל ביצועיו בלימודים, שכן היא עוזרת לריכוז, מוטיבציה ויכולת להתמודד לחצי מבחנים ומשימות.

איזון רגשי: יכולת התמודדות עם רגשות אישיים, מה שמוביל לפחות רגשות שליליים כמו חרדה ודיכאון.

פתרון קונפליקטים: הבנה וניהול רגשות עוזרים לילדים לפתור קונפליקטים ביעילות ולשמור על חברויות.

אמפתיה: יכולת להבין ולהזדהות עם רגשותיהם של אחרים, מה שחיוני לבניית מערכות יחסים חזקות ותומכות.

הצלחה בהמשך החיים: הכישורים הקשורים לאינטליגנציה רגשית קשורים לא פעם להצלחה בהמשך החיים, כולל הצלחה מקצועית וסיפוק אישי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר