בארה"ב התעורר לאחרונה דיון על הניסיון לחוקק חובה לציון הערכים התזונתיים המלאים של יינות על גבי הבקבוקים. מחקר של שתי חוקרות מאוניברסיטת טקסס טק, שפורסם בשנה שעברה ב-Journal of Consumer Marketing, חשף שצרכנים רבים לא מודעים לערכים התזונתיים האמתיים של יין, והוספת תוויות תזונתיות על הבקבוקים עשויה לשנות באופן משמעותי את תפיסותיהם.
המחקר, שכלל כמעט 800 משתתפים, מצא שצרכנים אמריקאים אינם רגילים לראות מידע תזונתי על תוויות היין, שכיום כל יצרן יכול להחליט האם להוסיף או לא. לאחר שהתבקשו לקרוא את התוויות, המשתתפים תפשו את היין כפחות בריא מכפי שתפשו אותו קודם לכן, והסיכויים שירכשו אותו ירדו. הדבר מצביע על כך שתוויות תזונתיות על יין מאתגרות את התפיסה הרווחת של יין כמשקה בריא (כמובן, בצריכה מבוקרת), ולעורר את הצרכנים לשקול מחדש את הבחירות שלהם.
אחד הממצאים המרכזיים של המחקר היה ההפתעה שהביעו הצרכנים לגבי תכולת הסוכר של יינות מתוקים יותר, כמו מוסקט. זה מצביע על כך שסוגים מסוימים של יין עשויים להכיל יותר סוכר מכפי שהצרכנים חושבים, מה שעלול להשפיע על הבחירות התזונתיות שלהם.
האיחוד האירופי כבר הטיל חובה על סימון תזונתי על יין, בעוד בישראל נהוג לסמן על הבקבוקים רק את תכולת הקלוריות שלהן. אנליסטים בארה"ב צופים כי תלך בעקבות אירופה בעתיד הקרוב. הדבר עשוי להוביל להשלכות משמעותיות על תעשיית היין; בעוד שהחברות הביעו עד כה חששות לגבי עלויות מוגברות עבור תהליכי תאימות ותיוג, כעת נראה כי ה’סכנה’ החמורה יותר ליצרניות טמונה בכך ששקיפות רבה יותר עלולה לגרום לצרכנים לשקול מחדש האם לצרוך אותו.
מה שהמחקר לא ענה עליו הוא הבדלים בין קבוצות גיל ואוכלוסיה שונות ביחס לתוויות תזונתיות על יינות. סביר להניח שהדבר יבדק במחקרים אחרים – אך מחקרים קיימים לגבי סוגי מזון אחרים מראים שהצרכנים המתעניינים יולר מאחרים בערכים התזונתיים הם צעירים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
