X

"המתת חסד" אכזרית במיוחד לאנשים האלה

הרדמה של חיות מחמד חולות נחשבת כבר שנים למעשה ההומני – אבל מתברר שכלפי אנשים מסוימים המעורבים בהליך היא מובילה למחשבות אובדניות, ואף להתאבדות ממשית

אילוסטרציה. צילום: GettyImages

וטרינרים הם אחת מהקבוצות הסובלות משיעורי ההתאבדות הגבוהים ביותר באוכלוסייה – ולפי מחקר נורבגי חדש, הסיכון גבוה במיוחד עבור וטרינרים המבצעים את מה שנחשב למעשה של חסד עם בעלי החיים החולים ביותר. על הגילוי שמעורר קריאות לחיזוק תמיכה נפשית עבור וטרינרים נספר בסיוע Claude. 

סקר שנערך בקרב יותר מ-2,600 וטרינרים על ידי הלנֶה סֶלְיֶנֶס דאלוּם מאוניברסיטת אוסלו קבע כי קיים מתאם בין הרדמת בעלי חיים לבין מחשבות אובדניות. התוצאה הזו עולה בקנה אחד עם מחקרים בינלאומיים קודמים שהראו כי המתת חסד תורמת ללחץ מוסרי משמעותי וללחץ בעבודה עבור וטרינרים.

ממצא מעניין נוסף הוא שווטרינרים שמבצעים הרדמת חיות מחמד עבור משפחות נוטים להציג גם עמדות חיוביות יותר כלפי המתת חסד לבני אדם.

בסך הכל, כמעט 30% מהווטרינרים דיווחו כי חוו לאחרונה תחושות לפיהן החיים לא ראויים לחיותם. לדברי דאלום, הנתונים הסטטיסטיים המדאיגים דורשים פעולה למען מי שהיא מכנה קבוצת מקצוע בסיכון. היא הוסיפה כי עד כה נחקרו הסיבות לשיעורי ההתאבדות הגבוהים של וטרינרים מעט מאוד, אם בכלל.

וטרינרים רבים טוענים כי ההכנה הלימודית להמתת חסד לא מספיקה על מנת להכין אותם לאחריות המטרידה מיסודה. הטמעת הכשרה חזקה יותר ותמיכה לאחר מעשה עשויות לספק הגנה הכרחית – אם כי יש הטוענים כי הבעיות האקוטיות יותר קשורות לקשרים עם חולים ולניהול מרפאות.

מה שהמחקר הזה מלמד הוא שאפילו כאשר ההמתה נחשבת הומנית ועדיפה מוסרית, עצם הביצוע שלה נותר מעשה שגורם נזק של ממש לנפש האדם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר