X

חמוד או מפחיד? זה הסנאי הגדול והצבעוני בעולם

אנחנו רגילים לחשוב על סנאים כבעלי חיים קטנים וחמודים – אבל אם תטיילו בהודו יכול להיות שתיתקלו בסנאי בגודל של חתול ממוצע, עם פרווה צבעונית מרהיבה, שלא בטוח אם תרצו להתקרב אליו לצילום

סנאי ענק הודי, או "סנאי הקשת". צילום: Hari K Patibanda / flickr

עמוק בתוך היערות השופעים של מרכז ודרום הודו חי בעל חיים מרהיב בשם סנאי רטופה הודי, המכונה גם "סנאי הענק ההודי" או "סנאי הקשת". ביקשנו מ-Claude לערוך לנו היכרות עם הסנאי יוצא הדופן הזה. 

סנאי רטופה יכול להגיע בבגרותו לאורך של יותר מ-35 ס"מ מהראש ועד נקודת ההתחלה של הזנב, ועוד כמעט מטר לזנב עצמו – כמעט פי שניים יותר מבן דודו המוכר, סנאי אפור. הוא הוכתר על ידי ספר השיאים של גינס כזן הסנאים הגדול בעולם.

כאמור, הגודל אינו המאפיין הבולט היחיד שלו: הפרווה שלו מתאפיינת בשפע גוונים, המשתנה מבז' קרמי בצד התחתון לתערובת של כתום לוהט, בורדו עשיר וסגול מלכותי בגב ובזנב העבות. הסיבה לצבעי פלומת הפרווה העזים הללו אינה ברורה, אך מדענים משערים כי היא הם יוצרים הסוואה מצוינת ביער, כדי להתחמק מציפורי טרף.

סנאי הקשת הבודד מייצר לעצמו מיטה מרופדת עלים רכים בתוך צמרת עץ, בה הוא ישן בבטחה מחוץ להישג ידם של חתולי ג'ונגל ונחשים. הוא מחפש מזון מגוון, הכולל פירות, זרעים, עלים, קליפות עץ ולעתים ביצי ציפורים וחרקים. שלא כמו סנאים רבים, מין זה אוגר את מזונו על צמרות העצרים במקום מתחת לאדמה.

פעמיים בשנה מגיעה עונת הייחום של סנאי הענק ההודי – לפני ואחרי גשמי המונסון בקיץ – ואז הוא יהפוך ממתבודד לכזה שחי בזוג למשך תקופת הרבייה, ומנצל את המזון שאגר לגידול הגורים שלו – משימה שנעשית על ידי האמהות, שממליטות עד שלושה סנאים בכל פעם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר