X

מעשנים? זה מה שקורה למוח שלכם

מחקר חדש חושף שעישון גורם נזק לא רק לריאות וללב, אלא גם מכווץ את המוח ומסכן את המעשנים בירידה בתפקוד הקוגניטיבי ובמחלות כמו דמנציה ואלצהיימר

אילוסטרציה. צילום: יהושע יוסף

מחקר חדש של חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס מצא ראיות משכנעות לכך שעישון גורם להתכווצות המוח בטרם עת. על הממצאים המדאיגים נספר בסיוע Forefront.

המחקר, שפורסם בכתב העת Biological Psychiatry: Global Open Science, ניתח סריקות מוח ונתונים גנטיים של מעל 32,000 משתתפים במסד הנתונים של Biobank בבריטניה. התוצאות הראו כי למעשנים נפח מוח קטן יותר מאשר ללא מעשנים. מעבר לכך, החוקרים מצאו כי ככל שמעשנים יותר חפיסות ביום נפח המוח מתכווץ עוד יותר. אפילו הפסקת העישון לא החזירה את המצב לקדמותו, והנגמלים עדיין היו בעלי מוח קטן יותר מאלה שמעולם לא עישנו, מה שמעיד כי הנזק המוחי מעישון הוא בלתי הפיך.

המחברת הבכירה של המחקר, ד"ר לורה בירוט, הסבירה כי השפעות העישון על המוח ידועות זה מכבר, אך זכו לתשומת לב פחותה בשל ההתמקדות בהשלכות העישון על בריאות הריאות והלב. ככל שטכנולוגיות הדמיית המוח התקדמו, השפעות העישון עליו הופכות לנושא מחקרי נפוץ יותר, וחוקרים מגלים עד כמה עישון מאיץ את ההזדקנות הטבעית וההתכווצות של המוח.

אובדן מוקדם זה של נפח המוח מתיישב עם הסיכון המוגבר לירידה קוגניטיבית הקשורה לגיל ולדמנציה. ככל ששיעור גבוה יותר מהאוכלוסייה מגיע לגילים שמעל 70, ההגנה על בריאות המוח בשלבים המוקדמים יותר של החיים מקבלת חשיבות רבה יותר, למניעת פגיעה קוגניטיבית בשלב מאוחר יותר.

למרות שהמחקר מצא כי נזקי העישון למוח בלתי הפיכים, החוקרים מדגישים כי הפסקת עישון יכולה למנוע אובדן נוסף של רקמת המוח ולהפחית את הסיכון לדמנציה בהמשך. לפי הערכות קיימות, אחד מכל חמישה מקרי מוות ברחבי העולם נגרם כתוצאה משימוש בטבק, וזה עוד לפני שהחלו המחקרים אודות הנזק המוחי הכבד של העישון, שגם הוא גורם מן הסתם למקרי מוות לא מעטים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר