20 שנה בדיוק חלפו מאז הפעם האחרונה שבה נראה מטוס הקונקורד בשמיים. המטוס בעל הצורה הייחודית, שהבטיח לקצר את זמני הטיסה בטיסות ארוכות, התרסק פעמיים – פיזית וכלכלית. נעזרנו ב-Perplexity ו-Forefront כדי להביא את סיפור כשלונו המהדהד של המטוס שאף אחד לא רצה.
הקונקורד היה מטוס הנוסעים המסחרי הראשון (והיחיד, עד כה) בעולם שטס במהירות גבוהה ממהירות הקול. למעשה, הוא תוכנן לטוס במהירות מאך 2 – פי שניים ממהירות הקול, מה שאיפשר לו לחצות את האוקיינוס האטלנטי בפחות מ-3.5 שעות, לעומת 7 שעות במטוסים מסחריים רגילים. הוא פותח בשיתוף פעולה בריטי-צרפתי, הוצג לראשונה ב-1969 והחל בטיסות מסחריות ב-1976.
עם זאת, כבר מהרגע הראשון החלו להצטבר בעיות ומכשולים בדרכו של המטוס יוצא הדופן:
ראשית, ה’בום’ שיצר בעת חציית מהירות הקול גרם למחאה שהובילה להגבלת נתיבי הטיסה שלו מעל היבשה.
במקביל, צריכת הדלק שלו היוותה בעיה כפולה. בטיסה סדירה, צרך הקונקורד 6,771 ליטר דלק, מה שהפך אותה ללא רווחית אם המטוס אינו מלא עד המושב האחרון – זאת בנוסף לעלות המטוס עצמו, כחצי מיליארד דולר, הרבה מעל מחירו של כל מטוס אחר. הבעיה היתה שמחירי הכרטיסים הגבוהים לא איפשרו לרוב הטסים להרשות זאת לעצמם. במקביל, צריכת הדלק הזו הביאה למחאה של ארגוני הגנת הסביבה נגד השימוש בקונקורד.
בשנת 2000 אירע אסון – ב-25 ביולי התרסקה טיסה 4590 של אייר פראנס דקות ספורות לאחר שהמריאה מפריז, וכל 109 הנוסעים נספו, יחד עם 4 אנשים שהיו על הקרקע במקום ההתרסקות. ההתרסקות נגרמה על ידי פס מתכת שנפל ממטוס אחר על המסלול, ניקב את אחד מצמיגי הקונקורד וגרם לכניסת פסולת לתוך מיכל הדלק של המטוס ולשריפה שהסתיימה בתאונה הקטלנית הראשונה שבה היה מעורב הקונקורד.
האסון פגע באמון הציבור במטוס, שגם כך סבל מיחסי ציבור שליליים, וההפסדים ההולכים וגוברים הובילו את שתי חברות התעופה היחידות שהפעילו את 20 היחידות שיוצרו – אייר פראנס ובריטיש איירווייז – להודיע על הוצאת המטוס משירות פעיל.
הטיסה המסחרית האחרונה של הקונקורד הייתה ב-24 באוקטובר 2003 כאשר טיסה 9000 של בריטיש איירווייז המריאה מהית'רו שבלונדון לניו יורק. חודש לאחר מכן, ב-26 בנובמבר – בדיוק לפני 20 שנה – המריא המטוס למסעו האחרון, לחניה בנמל תעופה פילטון שבבריסטול. כיום מוצגים כמה ממטוסי הקונקורד במוזיאונים ברחבי העולם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

