X

האם בית הכנסת העתיק בעולם היה ברוסיה?

חוקרים שחפרו בעיר עתיקה ברוסיה גילו מה שלטענתם הוא בית כנסת שהוקם עוד בתקופה שבה בית המקדש השני היה קיים. מומחה לארכיאולוגיה ברשות העתיקות טוען שזה פשוט לא הגיוני

בית הכנסת העתיק "תפארת ישראל". צילום: ארכיון יד בן־צבי

ארכיאולוגים בדרום רוסיה גילו תגלית יוצאת דופן – חורבות בית כנסת בן 2,000 שנה. ממצא זה משמעותי במיוחד, משום שמבנים לפולחן יהודי מתקופה זו נמצאים רק לעתים רחוקות מחוץ לגבולות ישראל. בית הכנסת נמצא רק כמה קילומטרים מזרחית לקרים שבחצי האי תמאן, באתר הארכיאולוגי פַנַגוֹריה. נעזרנו ב-Perplexity כדי לתמצת את הממצאים והמחלוקת שהם מעוררים:

גילו של בית הכנסת עדיין לא אומת באמצעות מחקר שעבר ביקורת עמיתים, אך מאמינים כי הוא עשוי להיות מהמאה הראשונה לפני הספירה – כלומר טרם חורבן בית המקדש השני בשנת 70 לספירה.

שרידי בית הכנסת התגלו על ידי צוות של ארכיאולוגים שחפרו בשרידי מושבה יוונית עתיקה באתר פנגוריה, שלפי ההערכות נוסדה במאה השישית לפני הספירה על ידי פליטים מהעיר היוונית טֶאוֹס (כיום בתחום אנטוליה בטורקיה), אשר הוחרבה על ידי הפרסים בשנת 540 לפנה"ס. גילו של בית הכנסת נחקר על ידי כמה מומחים, הטוענים כי ייתכן שנבנה מאוחר יותר – אולי במאה הרביעית לספירה, הרבה לאחר נפילת בית שני. עם זאת, הארכיאולוגים שגילו את הממצאים בטוחים בתיארוך שלהם.

לדברי רובן בוניאטיאן, דובר הקרן הרוסית ווֹלְנוֹאֶה דֶלוֹ, שהוקמה על ידי המיליארדר הרוסי אולג דריפסקה ומממנת את חפירות פנגוריה, ניתוח לוחות וכתובות שיש שנמצאו באתר מצביע על כך שבית הכנסת מתוארך למאה הראשונה לפני הספירה. לוח אחד, שעליו כתובה המילה היוונית "synagein", שהיא מקור המילה האנגלית "synagogue" ומשמעותה המילולית "בית אסיפה", עשוי אפילו להיות מהמאה החמישית לפני הספירה, וייתכן כי הובאה למקום ממקום אחר.

בתוך בית הכנסת מצאו הארכיאולוגים לוחות הברית וחנוכיות עשויים שיש, ושרידים של עמודים, ציורים ואריחים - כולם עשויים משיש. נראה כי בית הכנסת היה בשימוש עד אמצע המאה השישית, כאשר פנגוריה הוחרבה על ידי שבטים ברברים מקומיים.

הגילוי של קהילה יהודית כה מוקדמת מחוץ לארץ ישראל המסורתית הוא מדהים. עם זאת, חלק מהמומחים נותרים ספקניים לגבי תיארוך הממצאים. יוחנן (ג'ון) זליגמן, ארכיאולוג ברשות העתיקות הישראלית, העיר כי בתקופה זו אפילו בתוך ישראל היו מעט מאוד בתי כנסת, ואילו את מספר בתי הכנסת ביתר העולם באותה תקופה ניתן היה לספור "על אצבעות יד אחת”. זליגמן, מומחה לארכיאולוגיה של בתי כנסת, הצהיר כי ימתין עם מסקנות סופיות בנוגע לממצאים האחרונים עד לפרסומם במחקר המבוקר על ידי עמיתים.

החפירה בפנגוריה החלה כבר ב-2004, והניבה בכמעט שני העשורים שעברו מאז תגליות משמעותיות נוספות, כמו מדליון כסף המתאר את האלה היוונית אפרודיטה בקברה של אישה צעירה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר