בשורה אדירה למטיילים - אחרי 30 שנים, שביל ישראל מחבר בין החרמון לאילת. שנתיים אחרי שבוטל המקטע הצפוני של שביל ישראל, שינוי נוסף בתוואי המסלול המאתגר והפופולארי בקרב מטיילים.
בשבוע שעבר הסתיים סימון שני מקטעים חדשים באורך 38 ק"מ בין תל חי לבין הר החרמון. השביל, שכבר הפך למסורת בקרב מטיילים ישראלים רבים, נחנך באמצע שנות ה-90 ועם השנים הפך לפופולארי יותר ויותר, כשתנועת המטיילים בו גדלה וגופים רבים מעוניינים לקחת בו חלק מתוך הבנה כי השביל הפך אבן שואבת למשפחות, צעירים וגמלאים כאחד.
התוואי החדש תוכנן ובוצע בסיוע עיריית קריית שמונה, קק"ל, המועצה האזורית גליל עליון ומבואות חרמון וגולן, רשות הטבע והגנים, קרן שוסטמן וכן צה"ל. המסלולים החדשים שהתווספו עוברים בנופים ואתרי מורשת שנותרו עד היום מחוץ לשביל כמו נווה אטי"ב, פארק הזהב בקריית שמונה, מורדות הבניאס וקלעת נמרוד.
מאז נחנך בשנות ה-90, השתנה פעמים רבות תוואי השביל בהתאם להתפתחות החברה הישראלית ומענה לבעיות בטיחות שהתגלו עם התגברות תנועת המטיילים בשביל.
"לפני כמה שנים החלה הועעדה לשביל ישראל במהלך לשינויו", מסביר איציק בן דב, רכז סימון השבילים בחברה להגנת הטבע, "השינויים בוצעו בשל שתי סוגיות: קושי בטיחותי בתוואי השביל בין תל חי למעיין ברוך שהוביל את המטיילים בשולי כביש צר ללא שוליים. השנייה היא להתחיל ולסיים את השביל בנקודות הצפונית והדרומית ביותר".
סימון שביל ישראל בחרמון // צילום: עומרי סלנר, החברה להגנת הטבע
התכנון החדש נדרש להתחשב בשטחים חקלאיים, תוואי בטוח ורציף, חציית כבישים ושמורות טבע, שדות מוקדים ושטחי אש. בחברה להגנת הטבע מבטיחים כי התוואי החדש עובר בנופים עוצרי נשימה במגוון אתרי טבע, אתרי מורשת היסטוריים כמו תל פאחר ואנדרטת לוחמי סיירת אגוז וצפון עמק החולה.
המקטעים החדשים הם חלק מ-56 מקטעים המרכיבים את שביל ישראל, שאורכו הכולל יותר מ-1,000 ק"מ. באוגוסט 2021 הודיעה החברה להגנת הטבע כי מתוך דאגה לבטיחות המטיילים, בוטל המקטע בין נחל דן לתל חי. מטיילים רבים התאכזבו מהבשורה והמשיכו ללכת את המקטע הפופולארי אך המסוכן באזור נחל דן.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו