מהמקומות היפים בישראל: שני מסלולי טיול לחג שידהימו אתכם

עונת האביב הוא זמן מושלם לצאת לטייל • לאור כך, חשוב שתכירו את שמורת הטבע עין פרת, 20 דקות מירושלים או לצפון ים המלח לשמורת הטבע עינות צוקים ולחוות טבע של נווה מדבר ישראלי • תתכוננו להתאהב

שמורת עינות צוקים , צילום: רשות הטבע והגנים

מחפשים גיוון בין הצפון והדרום? כדאי שתכירו את שמורות הטבע עין פרת ועינות צוקים, שתי שמורות מיוחדות, עשירות במים זורמים, טבע ובעלי חיים. המלצה לשני טיולים באזורים יפיפיים לחג.

עונת האביב הוא זמן מושלם לצאת לטייל. אם לא תכננתם עדיין תכניות לחג, זו הזדמנות טובה לנסוע לכיוון מזרח. תחנה ראשונה – שמורת הטבע עין פרת, 20 דקות מירושלים או לצפון ים המלח לשמורת הטבע עינות צוקים ולחוות טבע של נווה מדבר ישראלי.

שמורת הטבע עין פרת

עין פרת, (עין פארה) הוא הגדול מבין שלושה מעיינות עיקריים בנחל פרת, הנובעים בכל ימות השנה, ועל שמו נקרא הנחל כולו. שני המעיינות העיקריים הנוספים הם עין מבוע ועין קלט. נחל פרת זורם לכל רוחבו של צפון מדבר יהודה, מירושלים ליריחו, לאורך 28 ק"מ. הוא יורד מגובה של 770 מטר מעל פני הים ועד הישפכו לירדן – 395 מטר מתחת לפני הים.

שמורת טבע עין פרת, צילום: הראל דהאן, רשות הטבע והגנים

בדרכו מתחתר הנחל בשכבות הגיר, שבונות את הקמרים של מדבר יהודה, והוא יוצר קניונים ומצוקים זקופים בגופי המדבר. בזכות שפע המים גדלה בסמוך לנחל צמחיית מים עשירה במיוחד, ובמימיו שוכנים דגים, רכיכות ופרוקי רגליים. דו-חיים, יונקים, זוחלים ועופות שונים גדלים בנחל וחיים מהצמחייה שלידו. מעיינות הנחל שופעים כמויות עצומות של מים, הודות למבנה הגיאולוגי של הרי יהודה. מי הגשמים מחלחלים וזורמים מזרחה מקו פרשת המים הגיאולוגי ופורצים בכל מקום שבו רצף השכבות הזה נקטע.

הראל דהאן, פקח בשמורת הטבע עין פרת, מספר לנו את המלצה מיוחדת למטיילים: "יום שישי בבוקר אני והחבר'ה החלטנו לפתוח את הבוקר במעיין עין פרת ועל הדרך להראות לכם את המקום היפה הזה ומה יש בו.

שמורת טבע עין פרת, צילום: צילום: אמרה סלהו, רשות הטבע והגנים

"השמורה נמצאת מזרחית לירושלים כ-15-20 דקות נסיעה מהעיר, מגיעים לישוב ענתות ומשם יש שילוט עד הקופה. עם התחלת הירידה לשמורה תפגשו לא מעט אטרקציות, המסלול הקצר אורך כ-350 מטר לכיוון ותוכלו לראות את כיר המטפסים, את מנזר פראן (חריטון) שעד היום מתגוררים בו נזירים, וכמובן את הנביעה שבה נגמר המסלול.
המסלול השני הוא המסלול הארוך יותר, אשר ייקח לכם כשעה וחצי שעתיים, מסלול אתגרי ומותאם למטיבי לכת, וממנו תגיעו למעיין עין מבוע.

"בנוסף, המסלול היבש העולה לתל פארה שם תיחשפו לשרידים של עיר עתיקה. שמורת עין פרת שופעת בריכות יפיפיות, מקומות ישיבה רבים, חנות נוחות, וחנייה. השמורה נגישה לכולם, ילדים, מבוגרים, משפחות, וצעירים. חוויה שווה ביקור".

השמורה פתוחה בשעון חורף בימים ראשון עד חמישי ושבת בין השעות 8:00-16:00, בשישי וערבי חג 8:00-15:00, בשעון קיץ בין בימים ראשון עד חמישי ושבת 8:00-17:00 ובימי שישי וערבי חג 8:00-16:00.

שמורת הטבע עינות צוקים

שמורת הטבע עינות צוקים (עין פשחה) שוכנת בצפון מערב ים המלח למרגלות מצוק ההעתקים, ואורכה 6.5 ק"מ. בשמורה כמה מאפיינים המייחדים אותה מכל מקום אחר בעולם: זוהי שמורת הטבע היבשתית הנמוכה ביותר בעולם, מינים ייחודיים ויחידאיים של בעלי חיים ביניהם האב טיפוס של דג האמנון. מלבד כל זאת, זהו נווה המדבר הגדול ביותר בישראל ולכן מזמן את הטיול הטיול בשמורה: נביעות מים, צמחים ובעלי חיים וכן תופעות אקולוגיות ייחודיות מסוגן שעדיין קורות בשל נסיגת ים המלח.

שמורת טבע עינות צוקים, צילום: מוחמד עליאן, רשות הטבע והגנים

חלקה הפתוח של השמורה מאפשר טיול עצמאי במסלול הכולל נקודות עניין, אתר ארכיאולוגי מתקופת בית שני, שבילים פסטורליים ונקודות עצירה ושהייה. במהלך המסלול מתאפשרת היכרות עם נופי המים והצומח המאפיינים את השמורה, ואם מתמזל המזל גם עם בעלי חיים השוהים וחולפים בה.

בשמורה שני אזורי בריכות, המסלול העצמאי מקשר בינן, תוכלו לבחור באיזה חלקים מהמסלול העצמאי תרצו לצעוד, החל מרבע שעה ועד שעה וחצי. בחלק המערבי של השמורה ישנו מסלול מונגש למוגבלים בתנועה הכולל את האתר הארכיאולוגי וגישה לבריכת קנה ובריכת תמר. בריכת תמר מונגשת בעזרת מעלון.

שמורת הטבע עינות צוקים, צילום: ערן קרוזל, רשות הטבע והגנים

שירן בן יעקב פקח שמורת עינות צוקים: "ממליץ לכל עם ישראל לבלות בשעות המוקדמות של היום מיד לאחר פתיחת האתר ולראות את הטבע מתעורר, כפי שניתן לראות בסרטון שמצולם בבריכות המעיין ובריכות הצפצפה. וכן, ללכת יד ביד עם הילדים והטבע בשבילים שיחכו לכם במסלולים העצמאיים".

מלבד המסלולים בשמורה הפתוחה, ישנו מסלול נוסף אל "השמורה החבויה" שנמצאת באזור שאליו ניתן להגיע עם מדריכים בהדרכות חופשיות וללא תשלום נוסף על דמי הכניסה. הסיורים מתקיימים בסופי שבוע בשעות 10:00, 12:00 ו-14:00 וכמו כן, בחגים ובמועדים לפי פרסומים באתר רשות הטבע והגנים.

נוף לשמורת עינות צוקים, צילום: צבי דקל

שמורת הטבע פתוחה בשעון חורף עד השעה 16:00 ובשעון קיץ עד השעה 17:00, כניסה אחרונה מתאפשרת כשעה לפני סגירת האתר. בחודשים יולי ואוגוסט מתקיימת הארכת שעות פעילות עד השעה 19:00.
בריכת תמר פתוחה בעונת הרחצה. ניתן לראות את שעות וימי הפעילות באתר רשות הטבע והגנים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר