בעמקי מחוז ארו שבדרום צרפת שוכן סנט־גילם־לה־דיזר, אחד הכפרים היפים במדינה, עם סמטאות אבן צרות, מנזר רומנסקי ונוף צוקים דרמטי. אלא שכפר זעיר זה, שבו מתגוררים כ-250 איש בלבד, נאלץ להתמודד עם הצפה תיירותית של עד 800 אלף מבקרים בשנה, יותר מ־3,000 תיירים על כל תושב. בין התורמים לצמיחה בתיירות המגיעה למקום - הרשתות החברתיות והתמונות באינסטרגם.
כבר לפני 15 שנה סגרה המועצה המקומית את הכניסה למרכז הכפר והגדילה את החניה החיצונית: תחילה 450 מקומות, וכעת 550 בשיא העונה. משם מופעלים שאטלים המובילים את המבקרים פנימה, לאחר שהתברר כי הסמטאות הצרות אינן מסוגלות להכיל את נפח הרכבים שמגיעים לרארות בין היתר את המנזר העתיק והארכיטקטורה הייחודית של הכפר.
"המטרה ברורה: להפחית את הלחץ מהמבקרים ולסדר את הזרימה שלהם", אמר ראש העיר רוברט זיגל, לפי האתר הגרמני, T-Online. לדבריו, האתגר הוא לאזן בין שמירה על חיי היומיום של התושבים לבין קבלת אורחים ושימור המורשת התרבותית.
העומס ניכר: תושבים מדווחים על רעש, עומסים ברחובות וצפיפות במרכולים ובמסעדות. "אי אפשר לצאת מתי שרוצים. צריך לתכנן קניות בקפידה. בערב אי אפשר להשאיר חלונות פתוחים בגלל הרעש", סיפר התושב הוותיק ז’ראר וריילס, לפי 20 Minuten .
עם זאת, כלכלת האזור תלויה בתיירות, ועסקים רבים מתקיימים בזכות הזרם האדיר. הרשויות מנסות לאמץ "דרך ביניים": להפחית פרסום של מסלולים מסוימים, לעודד מבקרים להישאר ללינה, ולפזר את הלחץ לעבר יעדים שכנים. "רחובות חסומים ומכוניות תקועות פוגעים גם בחוויית התייר וגם בתדמית המקום", הודה זיגל.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו