צוותים חופרים מנהרה מתחת לים בנורבגיה מסביב לשעון כדי לבנות את רוגפאסט, כביש תת-ימי באורך 27 ק"מ, שהקבלנים מצפים שייפתח לתנועה ב-2031 ויושלם במלואו ב-2033.
המנהרה תקצר את הנסיעה בין סטוונגר להוגסונד ל-35 דקות ותקצר בכ-40 דקות את הנסיעה בין הערים ברגן וסטוונגר, הערים השנייה והרביעית בגודלן בנורבגיה, על ידי החלפת המעבורות הקיימות.
צוותי העבודה חופרים משני הקצוות במשמרות רצופות, במטרה להיפגש באמצע עם סטייה של לא יותר מחמישה סנטימטרים.
הפרויקט כולל שתי מנהרות, כל אחת מהן עם שני נתיבי תנועה חד-כיווניים, היורדים לעומק של כמעט 400 מטר מתחת לפני הים - עומק שהופך את רוגפאסט למנהרת הכביש הארוכה והעמוקה ביותר בעולם.
העבודות החלו בינואר 2018, אך הופסקו בסוף 2019 לאחר חריגה מהתקציב המתוכנן. החוזים בוטלו, המיזם עבר ארגון מחדש, והבנייה החלה מחדש בסוף 2021. מינהל הכבישים הציבוריים של נורבגיה מעריך כעת את העלות בכ-25 מיליארד קרונות, (כ-2.4 מיליארד דולר).
בערך באמצע המנהרה, ששמה המלא הוא Rogaland fastforbindelse, מהנדסים חוצבים צומת כפול מעגלי 260 מטר מתחת לפני הים, שיעלה על פני השטח באי קביטסוי, ויקשר לראשונה באופן קבוע את העיירה הקטנה ביותר בנורבגיה לרשת הכבישים.
העובדים מתקדמים דרך שכבות של סוגי סלע שונים, שיש לחזק כדי למנוע חדירת מי ים ומפולות. "האתגר הגדול ביותר היה למצוא דרך אמינה לאטום את הסלע", אמרה אן בריט מוין, המפקחת על החציבה מצפון. מוין הוסיפה כי הצוותים כבר הגיעו לעומק של 300 מטר מתחת לפני הים כאשר תיעדו חדירת מי ים למערכת המנהרות.
סורק לייזר עם מראה מסתובבת אוסף שני מיליון נתונים בשנייה כדי ליצור תיאום דיגיטלי של החפירה. "מרווח הטעות הקפדני של חמישה סנטימטרים מאפשר חיסכון בזמן ובמשאבים, מכיוון שהוא מונע את הצורך בחפירות ומילויים נוספים", אמר בורקהרד בוקם, מנהל הטכנולוגיה ב-Hexagon המספקת את הטכנולוגיה הזו. המתכננים מתקינים גם מערכת אוורור אורכית כדי לשלוט באיכות האוויר ובעשן, בעוד מצלמות, מכ"ם וחיישני תאונות בזמן אמת יפקחו על התנועה לאחר פתיחת המנהרה.
עם פתיחתו, רוגפאסט יעקוף את מנהרת הרכבת סייקן ביפן, שאורכה 23.3 ק"מ מתחת למים, ואת מנהרת התעלה בין בריטניה לצרפת, שאורכה 37.9 ק"מ מתחת למים בעומק של 115 מטר, ויהפוך למנהרה התת-ימית העמוקה הארוכה ביותר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

