למרות ששיעור ההשתתפות של דור ה-Z (צעירים שנולדו בין 1997 ל-2012) בתיירות נמוך בהשוואה לדורות קודמים, בעיקר משום שרבים מהם נמצאים בשלב של לימודים אקדמיים או תחילת קריירה ולכן מתקשים לתכנן נסיעות ארוכות ומורכבות, מדובר בדור שמעמדו בתיירות העולמית הולך ומתחזק.
מדי שנה יותר צעירים מגיעים לגיל שבו הם הופכים לצרכנים עצמאיים, וכוח הקנייה שלהם משפיע באופן דרמטי על אופני הצריכה, החוויה והציפיות בענף התיירות.
את השינוי הזה מחדד מחקר חדש של ד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת ומומחה תיירות בינלאומי, שנערך יחד עם דותן פרקש, בוגר המחלקה.
ממצאיו מצביעים על שלוש מגמות מרכזיות שמוביל דור ה-Z. הממצא הבולט הוא שהשינוי אינו ביעדים, אלא בדרך שבה הם מטיילים ובערכים שמובילים אותם.
עבורם הטיול הוא חוויה אישית ומרגשת, לא סימון וי על מפה ולא ריזורט מפואר, אלא חיפוש אחר רגעים אמיתיים ומשמעותיים.
ד"ר כתר מסביר כי דור ה-Z מונע כמעט לחלוטין מתיווך דיגיטלי ומרשתות חברתיות. "משפיענים נתפסים בעיניהם כמהימנים יותר מהמלצות רשמיות וסרטון טיקטוק אחד מסוגל להוביל אותם למסעדה או ליעד חדש.
הרצון לייצר תוכן איכותי לרשתות משפיע גם על בחירות אסטרטגיות יותר, כמו לילה יקר בסוויטת יוקרה שמבטיח תמונה מושלמת. כך החוויה המצולמת הופכת לא רק לחלק מהטיול אלא לעיתים למטרה המרכזית שלו".
המחקר מגלה שלצד הדיגיטל, הערכים חשובים לדור ה-Z לא פחות. בארצות הברית בחירת המלון עשויה להתבסס על מידת התמיכה שלו בקהילת ה-LGBTQ ובאירופה לפי מידת הקיימות שלו ותקן ירוק, גם במחיר גבוה יותר או מיקום פחות נוח.
במקום לבחור רק לפי פרמטרים מסורתיים כמו מחיר או מיקום, הם מחפשים מקום שמרגיש נכון עם האווירה והסיפור הנכון. כפי שמסביר ד"ר כתר: "בניגוד לעבר בו הבחירה התבססה בעיקר על מחיר, מיקום וארוחת בוקר, אצל דור ה-Z הוויב הכולל, עיצוב החלל והסיפור שמאחורי המקום הופכים לחלק משמעותי מההחלטה".
הציר השלישי שמעלה המחקר הוא החיפוש אחר אותנטיות וחיבור אנושי. כמי שגדלו בתוך עולם דיגיטלי והיפר-מקוון, דור ה-Z מחפש בחופשה שלו את החוויות הלא מתווכות, מפגש עם אנשים מקומיים, כפריות, תרבויות חדשות ומעורבות בפרויקטים חברתיים.
לכן הם גם ירצו לבקר בכפרים בתאילנד, ללון בשכונה פחות מרכזית ולפגוש תרבויות מקומיות וגם כשמדובר במקום לינה זול, הם עדיין מצפים לאותנטיות ופוטוגניות.
לסיכום אומר ד"ר ערן כתר, "מעבר להתקדמות הטכנולוגית, יש כאן ערכים ודגשים שלא עניינו את הדורות הקודמים, והם אלה שמעצבים לא רק את דור ה-Z אלא את עולם התיירות כולו".
אייל שמואלי, מיוזמי תערוכת התיירות הבינלאומית IMTM, שתתקיים באקספו ת"א בין ה3-4 בפברואר בה צפויות להשתתף עשרות מדינות מרחבי העולם, מסביר כי "שוק התיירות העולמי נמצא בעיצומו של שינוי עמוק שנולד מהצרכים ומהערכים שמביא איתו דור ה-Z".
לדברי שמואלי, "מדינות ויעדים מובילים בעולם מבינים שכדי למשוך את הדור הצעיר, כבר לא מספיק להציע מלונות מפוארים או קמפיינים ססגוניים, החוויה חייבת להיות אמיתית, שקופה ובעלת משמעות".
היעדים המצליחים הם אלו שיודעים לספר סיפור, לחבר את המטייל לקהילה המקומית ולהציע חוויה שיש לה ערך רגשי, חברתי ותרבותי. החיבור הזה בין עומק לתיעוד ברשתות החברתיות הוא המפתח המרכזי לתיירות של העשור הקרוב".
שמואלי מדגיש כי מדינות כמו תאילנד, יפן, פורטוגל וגאורגיה כבר אימצו מודלים מתקדמים של תיירות מותאמת דור - החל מחוויות התנדבות ושמירת טבע, דרך תשתיות לנוודים דיגיטליים ועד סצנות מקומיות של אמנות, מוזיקה ו-wellbeing.
לדבריו, "מדובר בדור שמגדיר מחדש מהי תיירות: לא ביקור פסיבי אלא השתתפות, לא ראווה אלא משמעות, לא הצטלמות ליד מונומנט - אלא יצירת חוויה שנכנסת ללב".
מתוך ההבנה הזו נולד מושג שמוביל היום את התעשייה: Next Gen Tourism - חשיבה מחדש על תיירות דרך העיניים של הדור הבא. שמואלי מציין כי "האתגר הגדול הוא להבין כיצד מביאים את דור ה-Z לישראל, ובכך למקם את ישראל מחדש על מפת התיירות העולמית.
תיירי דור ה-Z הם לא עוד דור של מטיילים - הם משנים את כללי המשחק. הם דיגיטליים, מודעים חברתית וסביבתית, מחפשים אותנטיות וצמאים לחוויות אינטראקטיביות שמותאמות אישית. הם בוחרים יעדים שלא רק יפים, אלא כאלה שיש להם עומק, קיימות וחיבור לזהות האישית שלהם".
שמואלי מציין כי “כדי שהצעירים יבחרו בישראל כיעד הבא שלהם, הענף חייב לדבר בשפה שלהם ולבנות חוויות שמתחברות לאורח החיים שלהם: שילוב עבודה וטיול לנוודים דיגיטליים, חיזוק החוויה האקולוגית והקהילתית, וכן מיקוד בתרבות הwellness - הישראלית המיוחדת שיכולה להפוך למנוע משיכה משמעותי. אם נלמד לחשוב כמו הדור הזה - נצליח להחזיר את ישראל להיות יעד חם ומסקרן לדור שמוביל את העתיד".
לדבריו, בכדי שזה יקרה אי אפשר להסתפק בדיבורים. צריך צעדים, יצירתיות ותשתית. בדיוק לשם כך ה- IMTM משיקים את "Next Gen Tourism" - האקתון שמזמין כל מי שרואה את ישראל כיעד פוטנציאלי לדור ה-Z לחשוב, להציע ולייצר חוויות תיירותיות חדשות.
הזוכים בזירה הזו לא רק יקבלו חשיפה וייעוץ מהמובילים בענף - הם גם יקבלו סופ״ש מפנק במלון יוקרה, והזדמנות להציג את הרעיון שלהם בפני מקבלי החלטות, חברות תיירות וגופים שעוסקים בקידום התיירות הנכנסת.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
![[object Object]](/wp-content/uploads/2024/05/15/06/whatsapp-israelhayom-m-150-.gif)