כל שנה, ציידי ההנחות מסמנים את יום הבלאק פריידי כמועד שחובה לעקוב אחריו, לרוב כדי לרכוש אלקטרוניקה, בגדים ושאר מוצרים.
אך לא כל הצרכנים מחפשים עוד חפצים - יש מי שמחפשים הזדמנויות לטיולים וחוויות, בתקווה להפוך את יום המכירות להזדמנות לחופשה מוזלת, בין אם מדובר בקרוז או בחופשה במלון יוקרתי.
השאלה היא: האם מבצעי הנסיעות בבלאק פריידי באמת משתלמים, או שמדובר בעיקר בהייפ שיווקי? מומחים בתעשיית התיירות בחו"ל ובארץ עונים.
מבצעים אמיתיים או שיווק בלבד?
בעולם הקמעונאות, מוניטין ההנחות של הבלאק פריידי מבוסס היטב. האירוע, שמקורו בשנות ה-60, הפך עם השנים למוקד קניות ענק.
בתחום הנסיעות המצב מורכב יותר. כריסטינה גיילס, מייסדת סוכנות Christina Gales Travel בשיקגו, מסבירה שמבצעי הבלאק פריידי יכולים להיות גם משתלמים וגם מבלבלים. "כן, יש מבצעים בולטים, במיוחד ממלונות וקווי קרוז שמנסים לסגור את השנה חזק", אומרת גיילס.
"מדובר בהטבות כמו לילה שלישי חינם, אשראי להוצאות בקרוז או הנחות הדרגתיות לפי סכום ההוצאה. בנוסף, יום ‘Travel Tuesday’ - מייד אחרי סייבר מאנדיי- מלא במבצעים בלעדיים".
אבל לטענתה, "לא כל מבצע הוא באמת משתלם. לפעמים ההנחה של 40% מתבססת על מחיר שהוגדל מראש".
בלאק פריידי בתיירות שונה מהמכירות הקמעונאיות
ג’יי וורדל, נשיא Adara, חברת חברת אנליטיקה בינלאומית למידע תיירותי, מציין שהמחירים של טיסות ומלונות נקבעים לפי לוח שנה וביקוש ולא לפי חופשת הבלאק פריידי.
"הדילים הטובים ביותר נוטים להופיע כשהביקוש יורד, ולא בהכרח בחג המכירות", אומר וורדל.
לדבריו, "בלאק פריידי יוצר הרבה רעש ותחושת ‘מבצע’ בגלל שכמעט כל מותג מציע הנחות בו זמנית, אבל ההנחות האמיתיות מגיעות בזמנים אחרים, כשיש עודפי חדרים או כרטיסי טיסה".
ומה חושבים המומחים בארץ?
יהודה זפרני, מומחה לתעופה בינלאומית ומנהל תחום התיירות במועדון הצרכנות הוט, מדגיש: "חודש נובמבר הוא אכן הזדמנות אמיתית, לא טריק שיווקי, בעולם התיירות. חשוב להבין: עולם התיירות פועל אחרת מעולמות האופנה והאלקטרוניקה, ולכן חברות התיירות והטיסות לא מתמקדות ביום אחד של בלאק פריידי, אלא מותחות אותו ל’נובמבר סייל’ שלם".
בתקופה הזו, לטענתו, החברות מנסות למלא מלאי לשנה הקרובה, ובגלל זה "ההנחות למזמינים מראש באמת גדולות ולא קוסמטיות".
זפרני מוסיף: "אנחנו רואים את זה במיוחד בתיירות הפנים, עם רשתות מלונות שמציגות 25%-50% הנחה, וגם בחבילות לחו״ל ובקרוזים לשנת 2026, שבהן חברות השיט יוצאות עם מבצעים מאוד משמעותיים למקדימים להזמין ולשלם".
השנה יש גם גורם נוסף שמגדיל את הכדאיות עבור הישראלים - שער הדולר הנמוך. מי שמבצע הזמנה ותשלום עכשיו נהנה מכפל מבצעים: גם הנחת נובמבר וגם מטבע חלש. לדברי זפרני, "לקראת 2026 הדולר צפוי להתחזק, ולכן הקדמת ההזמנה כבר עכשיו עשויה לייצר חיסכון מצטבר של אלפי שקלים לחופשה, בין אם מדובר בתיירות פנים ובין אם בחופשה בחו״ל".
עוד דבר שמייחד את הדילים בתיירות הפנים בישראל - לדברי ד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת ומומחה בינלאומי לתיירות: "חשוב לזכור שתעשיית המלונאות בישראל עדיין לא התאוששה מהשנתיים האחרונות".
לדבריו, "פרט לאילת וים המלח, מרבית המלונות סובלים מתפוסות נמוכות מהממוצע בעקבות חזרתה האיטית של התיירות הנכנסת.
לפיכך מבצעי נובמבר והבלאק פריידי, בהמשך לחודש התיירות הישראלי ביוזמת משרד התיירות, מעניקים למלונות הזדמנות להתגמש במחיר, להגדיל מכירות ובכך לשמור על יציבות כלכלית עד שהתיירות הנכנסת תחזור באופן משמעותי. לכן, לפחות בישראל, למלונות יש אינטרס אמיתי להציע לצרכנים הטבות משתלמות".
טיפים למציאת הדילים הכי טובים
המומחים ממליצים, כדי להגדיל את הסיכוי למצוא דיל טוב בבלאק פריידי:
הירשמו לרשימות תפוצה - חברות תעופה ומלונות שולחים דילים ראשונים למייל או לאפליקציה לפני הפרסום הציבורי.
עקבו אחרי מותגים ברשתות החברתיות - מבצעים בלעדיים מתפרסמים לעיתים באינסטגרם בלבד.
גמישות בתאריכים - דילים רבים כוללים תקופות מימוש, ולכן אם אפשר להזיז את הטיול בהתאם לתקופה הנדרשת - המחיר יהיה לרוב נמוך יותר.
אפליקציות נאמנות ולא רק אתרי אינטרנט - לעיתים ההנחות הגדולות ביותר זמינות רק למנויים באפליקציות התיירות השונות.
השווו מחירים לפני ואחרי - אם המחיר בבלאק פריידי נמוך יותר ממחירים בשבועיים שקדמו לו - מדובר באמת בדיל טוב.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

