השכנה של ישראל בונה את הפרויקט היקר בתולדותיה: "אילת תישאר מאחור"

סמוך לעקבה נבנה בימים אלה פרויקט "מרסא זייד", שיכלול מלונות יוקרה, מרכזי קניות ושלל אטרקציות תיירותיות • באילת חוששים שהמתחם "ישאיר להם אבק": "חובתה של המדינה להשקיע ולחזק את השער הדרומי שלה" • האם באמת יש סיבה לדאגה?

פרויקט מרסא זייד. מימין הדמיה, משמאל השילוט. צילום: סהר אברהמי, אתר Keo.com

אם הגעתם לאילת לאחרונה ודאי יצא לכם להיתקל בכיתוב הענק על הרי אדום בצד הירדני, שהוצב שם בדימיון לא מקרי לשלט של הוליווד בלוס אנג'לס. Marsa Zayed נכתב שם באנגלית באותיות קידוש לבנה.

מרסא זייד (נמל זייד), הפרויקט היקר ביותר שהוקם בירדן מאז הקמתה, בהשקעה של 10 מיליארד דולר, מוקם ליד עקבה ונחשב לפרויקט הפיתוח המעורב (מגורים, מלונאות, פנאי ומסחר) הגדול ביותר מסוגו בירדן. הפרויקט נקרא על שם השייח זייד בן סולטאן אל נאהיאן המנוח, וממוקם על החופים המערביים של הים האדום, כחמישה קילומטרים דרומית לעיר עקבה, במקום הנמל שמועתק למקום אחר.

מרסא זייד - אתר התיירות שנבנה בעקבה

מרסא זייד אתר התיירות שנבנה בעקבה

במסגרת הפיתוח מתוכננים להיבנות מגדלי מגורים, מלונות יוקרה, מרכזי קניות, מסעדות, מתקני בידור ונופש עם אטרקציות תיירותיות, מרינה ונמלי יאכטות. השותפות הראשית בפרויקט כוללת את AD Ports Group מאבו דאבי, תאגיד פיתוח עקבה (ADC) כשותף הירדני הממשלתי, ו-MAG Group Holding מדובאי.

הנמל הישן "גולח", העבודות החלו. מרסא זייד, צילום: סהר אברהמי

בניית פרויקט מרסא זייד התעכבה במשך שנים בשל היקפו העצום ובעקבות העתקת הנמל למקום חלופי, אך בחודשים האחרונים הוא קיבל תאוצה עם הנחת אבן פינה לשלב הראשון.

"מרסא זייד התחיל לפני עשור. זה פרויקט במימון אנשי אמירויות שהתחיל בפינוי כל הנמלים של ירדן בחוף הצפוני, הם 'גולחו' והועברו לחוף הדרומי. בקרבתם היו גם מספר מחסנים הכל נהרס וכל הקרקע שפונתה מיועדת למלונות, מרינות, פארקי מים ואטרקציות שמשלימות את ענף התיירות. לכן אתה רואה גם את השלט מרחוק, מי שמשקיע כל כך הרבה מיליארדים יודע גם לשווק את זה טוב", מספר סמו סמוראי, מנהל היחידה לשיתוף פעולה אזורי ומרכז הקשרים מול דרום ירדן וסיני.

ישאיר אבק לאילת? הדמיית פרויקט מרסא זייד,

מדינה ענייה במשאבי טבע, אחוזי אבטלה גבוהים

ירדן השכנה היא מדינה ענייה במשאבי טבע, עם אחוזי אבטלה גבוהים. המלחמה בעזה והעימות מול איראן השאירו חותמם גם על התיירות הירדנית. יותר מ-30 מלונות נסגרו בפטרה, והותירו המוני מקומיים ללא עבודה. כמו כן נרשמה פגיעה גם בחברות סיורים, בחנויות מלאכת יד ובמובילי גמלים, סוסים וחמורים שלעתים נשאו את המבקרים דרך קניוני אבן החול. מרסא זייד הוא הפרויקט שנושאים אליו עיניים ומצפים שישנה את התמונה, אם כי ייפתח בשלבים, והצפי לראשוני הדיירים רק בסוף 2027.

מכה קשה לתיירות. פטרה, ארכיון, צילום: אי.פי

האם מרסא זייד מהווה איום על אילת השכנה?

"כשמלך ירדן בא לבקר בעקבה עם אישים חשובים מהעולם הוא מציג להם את פרויקט מרסא זייד", מספר סמו. "ללא צל של ספק פרויקט כזה יכול להשאיר את אילת מאחור. הירדנים יכולים להציע כל מיני עסקאות בתחום התיירות, הרבה יותר זולות. הם לא צריכים את משגיח הכשרות וכל מיני סיפורים. שכר המינימום שם נמוך מאוד וזה מקל על העניין".

מה לגבי הטיסות המסובסדות לאילת?

"הירדנים גם יודעים לסבסד טיסות, ירדן גם מסבסדת טיסות לחברות לואו-קוסט. מרסא זייד יכלול הרבה מאוד אטרקציות שישאירו את אילת מאחור. אם תנתח את אופי התיירים שעברו לעקבה בחודש האחרון, תראה שאחוזים גבוהים זה ערבים ישראלים. עקבה מציעה אפשרויות בכל הרמות, מדירות שכורות ועד מלונות חמישה כוכבים".

שדה התעופה רמון. אילת תישאר מאחור?, צילום: יהודה בן יתח

מה צריך לעשות כדי שאילת לא תישאר מאחור?

"ממשלת ישראל צריכה לחשוב על פתרונות ולהחליט שהשער הדרומי של מדינת ישראל חשוב ושהתעסוקה בו חשובה. אילת זה לא פתח תקווה שאם אתה צריך עובדים אתה לוקח מרמת גן או ערים אחרות באזור. באילת מי שאין לו עבודה - עוזב. ירדן עושה מה שישראל לא עושה - תמיכה בכל נושא התיירות כי הוא ייבוא הון", מסכם סמי.

"לצד היתרונות של אילת, עדיין קיימת תחרות באזור", מספר אלי לנקרי, ראש עיריית אילת. "עקבה נהנית ממדיניות סחר חופשי ותמריצים אגרסיביים לחברות תעופה, שהפכו את שדה התעופה שלה לשוקק חיים. אצלנו השקעה של שני מיליארד שקלים בשדה רמון כמעט ואינה ממומשת, כי טרם גובשה מדיניות לאומית אמיצה ובעלת חזון שתציב את אילת בעמדת יתרון. כל תייר שמגיע מוסיף לכלכלה הרבה מעבר לעלות הבאתו, ועל המדינה להבין זאת ולפעול בהתאם".

"כדי שאילת תוכל לעמוד בתחרות ולהגיע ליעד של חמישה מיליון תיירים בשנה, מתוכם מיליון וחצי מחו"ל, נדרשים צעדים לאומיים: תמריצים וסחר חופשי, החייאת שדה רמון, שדרוג כביש הערבה, רכבת מהירה, מרכז כנסים בינלאומי, קריית ספורט, בית ספר לרפואה ושיפור שירותי הבריאות. מעבר להשקעות בתשתיות מקומיות, מדובר במהלך אסטרטגי לעיצוב עתידה של אילת כעיר תיירות בינלאומית מובילה, ובעתידה של מדינת ישראל כולה. אילת חזקה היא אינטרס לאומי, וחובתה של המדינה להשקיע ולחזק את השער הדרומי שלה", מסכם לנקרי.

"עקבה? לא תחרות חריגה"

ממשרד התיירות נמסר: "המשרד הוביל שיתוף פעולה עם חברת התעופה הרוסית "רד ווינגס" להחזרת טיסות ישירות לרמון בשילוב חבילות לינה.  המשרד משקיע תקציבים נרחבים בשיפור חווית התייר כמו: טיילת מהחוף הצפוני לדרומי, מרינה, סקייט פארק, מזרקת מוזיקה, פיתוח תכנים תרבותיים לשדרוג המוצר התיירותי וכן מתן מענקים ליזמים המבקשים להקים בתי מלון חדשים".

"משרד התיירות לא רואה בפיתוח עקבה תחרות חריגה, שכן קהלי היעד של שני היעדים שונים. אילת מציעה חוויית נופש ישראלית, ברמת אירוח גבוהה מכל המדינות הגובלות בה. תיירים שמגיעים לאילת מבקרים בישראל בגלל המגוון התרבותי, ההיסטוריה העשירה והאתרים הדתיים, הקולינריה המובילה עולמית ומגוון החוויות הכולל במדינה".

בורקיני בחוף

עם זאת חשוב לזכור כי ישנם הבדלים בין אילת לעקבה: אילת מספקת לתייר שירותים מערביים מתקדמים, כמו רפואה מערבית, אם תייר נפצע במהלך החופשה. בנוסף, בחופי עקבה נהוג קוד לבוש צנוע יותר: נשים לרוב ישחו בבגדים ארוכים או ב"בורקיני", וגברים בבגדים צנועים יחסית. האווירה הרבה יותר שמרנית ומראות של אנשים שנכנסים למים עם הבגדים הם שכיחים. בריזורטים מסוימים המצב שונה ואפשר להראות לבוש פחות מסורתי.

השתתפה בהכנת הידיעה: רונית זילברשטיין

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר