התיירות ביפן שוברת שיאים. צילום: GettyImages

המדינות שנלחמות בתיירות האינסטגרם עם יעדים לא צפויים

איטליה, יפן ואיי פארו יוצאות למלחמה בתיירות ההמונים, שמחפשים את אותו פריים לאינסטגרם, ומציעות אלטרנטיבה מפתה: כפרים נסתרים, רכבות הרים קסומות וטיולים מסתוריים בלי לדעת בכלל לאן אתם נוסעים

בעידן של טרנדים ויראליים ברשתות החברתיות, רשימות החלומות שלנו נראות דומות מתמיד ומדינות כמו איטליה ויפן מנסות להחזיר את התיירים למסלולים פחות צפויים.

בעשור האחרון כמעט לכל מטייל יש "Bucket List" - רשימת מקומות שחייבים לראות לפחות פעם אחת בחיים. הרעיון, שהתפרסם בעקבות סרט הקולנוע מ-2007 בכיכובם של ג’ק ניקולסון ומורגן פרימן, הפך לכלי לחלומות גדולים או יעד שנבנה בסבלנות מחסכונות ותכנון.

אבל יש בעיה אחת: לכולנו יש כמעט את אותה הרשימה.
לדברי גרייס בירד, עורכת התוכן של Time Out, "הרשתות החברתיות הן מקור ההשראה מספר אחד של מטיילים כיום. אלגוריתמים מכתיבים לנו מה נראה והתוצאה היא שכולם נוהרים לאותם מקומות בדיוק".

התוצאה בשטח: תורים אינסופיים לאותו פריים אינסטגרמי, ערים שנחנקות מתיירות יתר, ותחושה שהחלום הגדול הפך לעוד קלישאה.

איטליה: לחשוף את ה-99% הנסתרים

באיטליה יצאו בקיץ האחרון בקמפיין חדש - "99% מאיטליה", שמבקש לשבור את "עידן הצ'ק-ליסט".

לפי נתוני Visit Italy, שבעים אחוז מתוך שבעים מיליון התיירים שמגיעים למדינה מדי שנה מבקרים רק באחוז אחד משטחה.

המנכ"ל והמייסד ד"ר רובן סנטופייטרו מסביר: "ונציה, רומא, פירנצה ונאפולי פשוט קורסות תחת העומס, בזמן ש-99% מהמדינה - כפרים עתיקים, חופים מבודדים ונופים קסומים - נותרים ללא קול".

הקמפיין מזמין מטיילים לגלות פנינים כמו הכפר סרה סן קוויריקו במחוז לה-מארקה, העיירה האטרוסקית סורנו או כפר הדייגים ואריגוטי בליגוריה.

יפן: אסטרטגיית ה"אנדר-טוריזם"

גם ביפן נלחמים בתופעה. סוכנות InsideJapanTours זיהתה שאחרי הקורונה, רוב המטיילים מתמקדים אך ורק בעשרת היעדים המפורסמים במדינה (כמו למשל הטיפוס על הר פוג'י).

במקום לוותר עליהם לגמרי, החברה פיתחה אסטרטגיית "אנדר-טוריזם" - שילוב של טוקיו וקיוטו עם אזורים פחות מוכרים אך מלאי קסם.

כך למשל, חבל טויאמה שבצפון-מערב המדינה מציע רכבת נופית החוצה קניון הררי, נהרות ירוקים ותרבות מלאכת יד מסורתית - רחוק מהמולת ההמונים.

איי פארו: טיול מפתיע ברכב אוטונומי

גם באיי פארו, הארכיפלג הקטן בצפון האוקיינוס האטלנטי, בוחרים להקדים תרופה למכה. פרויקט חדש מציע למטיילים לשכור רכב שמוביל אותם ב"מסלול מסתורי" - כזה שנקבע מראש על-ידי מקומיים, אבל הנוסעים לא יודעים לאן הם נוסעים עד שהם מגיעים.

"הרעיון הוא לפזר את התיירים באיים ולחשוף אותם למקומות שלא מגיעים אליהם בדרך כלל", מסבירה סוסאנה סורסן, ראש תחום השיווק והתיירות של Visit Faroe Islands. "זה גם חלק מטרנד החופשות שבהן לא צריך לקבל יותר מדי החלטות - פשוט לזרום עם מה שמחכה לך".

להחליף את הצ'ק-ליסט בחוויה

מאחורי היוזמות באיטליה, יפן ואיי פארו עומדת אותה תפיסה: התיירות הפכה שטחית מדי.
כפי שמסביר ד"ר סנטופייטרו מ-Visit Italy: "אנשים אוספים תמונות במקום זיכרונות. הם חולפים על פני מקומות בלי באמת לשמוע אותם - וכך גם המקומות וגם המטיילים מפסידים. אנחנו רוצים להחזיר את החוויה האמיתית".

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...