בעידן של טרנדים ויראליים ברשתות החברתיות, רשימות החלומות שלנו נראות דומות מתמיד ומדינות כמו איטליה ויפן מנסות להחזיר את התיירים למסלולים פחות צפויים.
בעשור האחרון כמעט לכל מטייל יש "Bucket List" - רשימת מקומות שחייבים לראות לפחות פעם אחת בחיים. הרעיון, שהתפרסם בעקבות סרט הקולנוע מ-2007 בכיכובם של ג’ק ניקולסון ומורגן פרימן, הפך לכלי לחלומות גדולים או יעד שנבנה בסבלנות מחסכונות ותכנון.
אבל יש בעיה אחת: לכולנו יש כמעט את אותה הרשימה.
לדברי גרייס בירד, עורכת התוכן של Time Out, "הרשתות החברתיות הן מקור ההשראה מספר אחד של מטיילים כיום. אלגוריתמים מכתיבים לנו מה נראה והתוצאה היא שכולם נוהרים לאותם מקומות בדיוק".
התוצאה בשטח: תורים אינסופיים לאותו פריים אינסטגרמי, ערים שנחנקות מתיירות יתר, ותחושה שהחלום הגדול הפך לעוד קלישאה.
איטליה: לחשוף את ה-99% הנסתרים
באיטליה יצאו בקיץ האחרון בקמפיין חדש - "99% מאיטליה", שמבקש לשבור את "עידן הצ'ק-ליסט".
לפי נתוני Visit Italy, שבעים אחוז מתוך שבעים מיליון התיירים שמגיעים למדינה מדי שנה מבקרים רק באחוז אחד משטחה.
Visit Italy has launched a new tourism campaign called “99% of Italy” to counter overtourism and expose travelers to less popular parts of the country. Example, ~70% of international travelers converge on just 1% of the country, according to the organization.
— Robert Kokonis 🇨🇦🇫🇮 (@Robert_Kokonis) July 2, 2025
Source: Skift. pic.twitter.com/s8ifRAu4B2
המנכ"ל והמייסד ד"ר רובן סנטופייטרו מסביר: "ונציה, רומא, פירנצה ונאפולי פשוט קורסות תחת העומס, בזמן ש-99% מהמדינה - כפרים עתיקים, חופים מבודדים ונופים קסומים - נותרים ללא קול".
הקמפיין מזמין מטיילים לגלות פנינים כמו הכפר סרה סן קוויריקו במחוז לה-מארקה, העיירה האטרוסקית סורנו או כפר הדייגים ואריגוטי בליגוריה.
יפן: אסטרטגיית ה"אנדר-טוריזם"
גם ביפן נלחמים בתופעה. סוכנות InsideJapanTours זיהתה שאחרי הקורונה, רוב המטיילים מתמקדים אך ורק בעשרת היעדים המפורסמים במדינה (כמו למשל הטיפוס על הר פוג'י).
🤯Just a night queue of people wanting to climb Japan's Mount Fuji.
— mặt🌓trăng (@Ay911Moon) August 6, 2025
🗣️Such "traffic jams" occur during the peak season from July to the end of August, as this period is considered the most favorable for climbing in terms of weather, and all four main routes are open. There are… pic.twitter.com/vBsVx1Vnfi
במקום לוותר עליהם לגמרי, החברה פיתחה אסטרטגיית "אנדר-טוריזם" - שילוב של טוקיו וקיוטו עם אזורים פחות מוכרים אך מלאי קסם.
כך למשל, חבל טויאמה שבצפון-מערב המדינה מציע רכבת נופית החוצה קניון הררי, נהרות ירוקים ותרבות מלאכת יד מסורתית - רחוק מהמולת ההמונים.
איי פארו: טיול מפתיע ברכב אוטונומי
גם באיי פארו, הארכיפלג הקטן בצפון האוקיינוס האטלנטי, בוחרים להקדים תרופה למכה. פרויקט חדש מציע למטיילים לשכור רכב שמוביל אותם ב"מסלול מסתורי" - כזה שנקבע מראש על-ידי מקומיים, אבל הנוסעים לא יודעים לאן הם נוסעים עד שהם מגיעים.
"הרעיון הוא לפזר את התיירים באיים ולחשוף אותם למקומות שלא מגיעים אליהם בדרך כלל", מסבירה סוסאנה סורסן, ראש תחום השיווק והתיירות של Visit Faroe Islands. "זה גם חלק מטרנד החופשות שבהן לא צריך לקבל יותר מדי החלטות - פשוט לזרום עם מה שמחכה לך".
Introducing: Self-Navigating Cars 🚗with technology designed to lead adventurers off the beaten path to some of our lesser-visited corners. A local solution to a global issue of overtourism. Would you dare to try it? pic.twitter.com/y5xQRvt8bR
— Visit Faroe Islands (@VisitFaroe) July 8, 2025
להחליף את הצ'ק-ליסט בחוויה
מאחורי היוזמות באיטליה, יפן ואיי פארו עומדת אותה תפיסה: התיירות הפכה שטחית מדי.
כפי שמסביר ד"ר סנטופייטרו מ-Visit Italy: "אנשים אוספים תמונות במקום זיכרונות. הם חולפים על פני מקומות בלי באמת לשמוע אותם - וכך גם המקומות וגם המטיילים מפסידים. אנחנו רוצים להחזיר את החוויה האמיתית".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
