שרת התחבורה בדיון חירום: "נפעל להבטיח שאף ישראלי לא ייתקע בחו"ל"

בעקבות הפסקת טיסות חברות זרות לנתב"ג, כונס דיון חירום בהשתתפות מירי רגב, שר הכלכלה ומנכ"לי חברות תעופה • 19 חברות זרות עצרו פעילות, 25 ממשיכות לטוס • הוקמו מרכזי טיסות באתונה ולרנקה • ברקת דרש שמירה על מחירים הוגנים בצל הבהילות

כינסה דיום חירום בנתב"ג. מירי רגב. צילום: אורן בן חקון

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב כינסה אתמול בערב (חמישי) דיון חירום בנתב״ג בנושא ההיערכות הלאומית נוכח הפסקת הטיסות של חלק מחברות התעופה הזרות המגיעות לישראל, זאת בעקבות נפילת הטיל בסמוך לנתב"ג ביום ראשון האחרון.

בדיון השתתפו שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, מנכ״ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, מנכ"ל רשות שדות התעופה, שרון קדמי, מנכ"ל רשות התעופה האזרחית, שמואל זכאי, מנכ״לי חברות התעופה הישראליות אל על, ארקיע וישראייר, וגורמי מקצוע נוספים.

השרה רגב ציינה כי משרדה עובד סביב השעון מול מקביליו בעולם ומול חברות התעופה הזרות, במטרה להחזירן לפעילות סדירה בישראל בהקדם האפשרי. כמו כן, השרה אמרה כי ״העברנו לרשויות התעופה הזרות את התחקיר הצה״לי במהירות בזק, הן התרשמו ולכן מאפשרות את הטיסות לישראל. יש לציין כי מאז פרוץ המלחמה ועד היום, לרבות במשבר הנוכחי, לא ניתנה הנחיה מצד אף רגולטור בעולם להימנע מטיסות לישראל. ההחלטות שנפלו בנושא הן של חברות התעופה עצמן, כל אחת משיקוליה שלה, אנחנו למודי ניסיון ויודעים שכולן יחזרו, השאלה היא רק מתי וכיצד ניתן לזרז את זה."

השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

השרה רגב הדגישה כי למרות ש- 19 חברות זרות עצרו את פעילותן, 25 חברות ממשיכות לטוס לישראל ומביעות בכך אמון ביכולתנו לשמור על ביטחונם של הנוסעים ושל המטוסים.

שרת התחבורה הדגישה את מחויבותה למצוא פתרונות ולא להשאיר בחו"ל אף ישראלי המעוניין לחזור הביתה: "כפי שעשינו מתחילת המלחמה, הקמנו ׳האבים' תעופתיים בין השאר באתונה ובלרנקה, המציעים טיסות לישראל וממנה בתדירות גבוהה. כל מי שטיסתו לארץ בוטלה, יכול לשנות את היעד ליוון או לקפריסין, ומשם נסייע לו להגיע לכאן. אנו עומדים בקשר רציף עם החמ"ל שנפתח במשרד החוץ, ודואגים לספק מענים ופתרונות."

שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת ביקש מחברות התעופה הישראליות לשמור על מחירים סבירים והוגנים גם בשעה זו של ביקושי שיא עקב המצב, ולהטיל על עצמן מגבלות מחיר ללא צורך בצעדי חקיקה. "הציבור הישראלי צריך לדעת שחברות התעופה הישראליות לא מנצלות את המצוקה הנוכחית לרעה. זה לא הזמן״, אמר השר.

השרה רגב הדגישה גם היא כי היא מבקשת מהחברות הישראליות להגביל את מחירי הכרטיסים מלרנקה ומאתונה: ״אני מעריכה מאד את תרומתן של חברות התעופה הישראליות לשמירה על שמיים פתוחים בכל מצב, כחלק מהמאמץ הלאומי להבטחת רציפות תפקודית", אמרה השרה, "אך חובה עליכם גם להתחשב בצרכן הישראלי ולא להעמיס עליו עלויות מיותרות."

ביקש מחברות התעופה לשמור על הוגנות - ולא לנצל את הסיטואציה. ניר ברקת, צילום: אורן בן חקון

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "אנו סומכים במאה אחוזים על צה"ל ועל זרועות הביטחון כי ידעו להתמודד עם איומי הטילים וכל איום אחר. תפקידנו הוא לשמור על רציפות תפקודית, ולהבטיח כי שערי הכניסה לישראל יישארו פתוחים תמיד, וזאת אנו עושים יחד עם רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה, שתפקדו מעל המצופה, ועם חברות התעופה הישראליות אשר הוכיחו שוב כי הן משענת נאמנה במצבי חירום ובמצבי שגרה כאחד".

מנכ"ל רשות שדות התעופה, שרון קדמי: ״אנחנו מתורגלים במצבי חירום. נתב"ג חזר לשגרה תוך 30 דקות מנפילת הטיל. זהו הישג יוצא דופן בקנה מידה עולמי. אנחנו בקשר עם חברות התעופה הזרות ועושים הכל על מנת לשקף להן את המצב. זה לא מובן מאליו שיש לא מעט חברות זרות שממשיכות לטוס לישראל, וכמובן החברות הישראליות. זה נובע, בין השאר, מעבודה מאומצת שלנו יחד עם כל הגורמים האחרים מולם אנו עובדים״.

מנהל רשות התעופה האזרחית, שמוליק זכאי: "אנו גאים בענף התעופה הישראלי וביכולת ההתאוששות המהירה שלו, שאין לה אח ורע בעולם. מאז פרוץ המלחמה ועד היום עברו בנתב"ג למעלה מ-22 מיליון נוסעים, וזו הבעת אמון נדירה ביכולתנו לשמור על בטיחות הטיסה עבור הציבור הישראלי. גם האירוע האחרון, שאיננו מקלים בו ראש וכולנו בוחנים היטב מה קרה ומה ניתן לעשות כדי שהוא לא יחזור, לא שיבש את פעילות השדה ליותר מחצי שעה״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר