אם אתם יכולים לדבר יפנית מושלמת ולהזמין אוכל במסעדת הסושי השכונתית בטוקיו, רוב הסיכויים שמחיר המנה שלכם בטיול הבא ליפן יהיה זול יותר.
יפן מעולם לא הייתה יעד שידוע בהעלאת מחירים לזרים, אבל תיירות יתר בשילוב היחלשות המטבע המקומי גרמה לאחרונה למסעדות השונות במדינה לשקול זאת שנית.
"אנשים אומרים שזו אפליה, אבל באמת קשה לנו לשרת זרים, זה מעבר ליכולת שלנו", אמר שוגו יונימיטסו, שמנהל מסעדה יפנית הממוקמת בשיבויה, רובע הקניות ההומה של טוקיו.
יפן נפתחה מחדש רק בסתיו 2022 אחרי שבוטלו הגבלות הנסיעה שנקבעו במהלך הקורונה. השנה, לצד היחלשות המטבע היפני ין, שערכו הוא הנמוך ביותר מזה עשרות שנים, התיירים חזרו - ובמספרים גדולים.
כניסות מבקרים ליפן הגיעו לשיא של 17.78 מיליון במחצית הראשונה של 2024, לפי נתוני הממשלה - והן בדרך לשבור את שיא המדינה שנשבר בשנת 2019, בה ביקרו במדינה 31.88 מיליון תיירים.
בתגובה, מקומות ברחבי המדינה החלו ליישם מסי תיירים, הטלת מכסי מבקרים ואף איסור מכירת אלכוהול בניסיון לרסן את ההשפעות של תיירות רבה מדי, כשרשויות וערים ברחבי יפן החלו החודש לקרוא לעסקים לקבוע מחירים נמוכים יותר למקומיים.
"ייתכן שעסקים ירצו לוודא שהעלייה הפתאומית בביקוש התיירים לא יבריח את כל הלקוחות המקומיים והנאמנים שלהם. חיוב נוסף של תיירים עשוי להיראות כפתרון לכך", אמרה אליסה צ'אן, מנהלת שותפה של מרכז מחקר האירוח של האוניברסיטה הסינית בהונג קונג לאתר CNN.
"יש אנשים שאומרים 'אנחנו לא עושים את זה במדינה שלנו'. אבל תחשבו כמה גרועים כישורי האנגלית של היפנים. אנחנו עדיין לא ברמה כזו שבה אנחנו יכולים לקרוא לעצמנו מעצמת תיירות. אנחנו פשוט לא יכולים לדבר אנגלית, ובכל זאת אנחנו לא יכולים להגיד את הדברים הלא נכונים. זה ממש מלחיץ", אמר מסעדן יפני.
אמנם זו תופעה חדשה ביפן, אך תמחור שכזה נפוץ למדי בחלקים אחרים של העולם. מכיוון שמחירי התושבים הזולים יותר כתובים לרוב בשפה המקומית, ייתכן שתיירים זרים אפילו לא יודעים שהם שילמו יותר - דבר שעלול להרגיש כמו עוקץ תיירים קלאסי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
