בשל חשש מגורמים עוינים: קושי להשגת תורים להנפקת דרכונים בישראל

גורמים ברשות האוכלוסין ובמשרד הפנים אישרו ל"ישראל היום" כי ישנו חשש שגורמים בלתי רצויים ינסו להשתלט על מערכות ההזמנות ויתפסו תורים בכמויות גדולות בתמורה לסחר בהם, כפי שכבר בוצע בעבר • שר הפנים ארבל: "מקדמים תיקון חקיקה שיאפשר הנפקה מהבית"

דרכונים ישראליים. צילום: רויטרס

אחת הבעיות המרכזיות שהורגשו בתקופת מגפת הקורונה הייתה השגת תור להנפקת דרכון בישראל. ישראלים רבים נאלצו להנפיק דרכונים זמניים, סוג של פתרון יחסית מהיר שאפשר להם לטוס באותה התקופה – וכעת, רבים מהם יצטרכו לחדש את הדרכון שפג תוקפו.

במקביל אליהם, ישנם עוד ישראלים רבים שצריכים לחדש או להנפיק דרכון חדש, ובכך נוצר מצב של ביקושים גבוהים להנפקת דרכון בישראל.

דרכונים ישראליים (אילוסטרציה), צילום: עמי שומן


בדיקה באתר רשות האוכלוסין וההגירה מעלה כי קשה להשיג תורים ללשכות מרכזיות לחודשים הקרובים, כאשר בתל אביב, ירושלים, חיפה, אשדוד וערים גדולות נוספות, התורים הקרובים הם רק לעוד כמה חודשים, כך שלא ניתן להזמין תור לשבועות הקרובים להנפקת דרכון.

גורמים ברשות האוכלוסין ובמשרד הפנים אישרו ל"ישראל היום" כי הסיבה לכך היא חשש מגורמים עוינים ובלתי רצויים שינסו להשתלט על מערכות ההזמנות, כפי שכבר בוצע בעבר. כזכור, ברשות האוכלוסין נאלצו להתמודד עם גורמים שתפסו תורים בכמויות גדולות וסחרו בהם תמורת תשלום.

תורים להנפקת דרכונים בלשכה של רשות האוכלוסין וההגירה (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

תמיד אפשר לקוות

עונת התיירות מתקרבת, מספרי הנוסעים בנמל התעופה בן גוריון שילשו את עצמם מאז השפל של תחילת ימי המלחמה, וכיום הם מגיעים לכ-35 אלף נוסעים ביממה, כשהמספרים צפויים להמשיך לעלות בתקופה הקרובה, בטח ובטח כשפסח וחודשי הקיץ, עונות השיא המבוקשות, נמצאים מעבר לפינה. בשל כך, ישראלים רבים מנסים להשיג תורים להנפקת דרכון ומוצאים את עצמם ללא מענה מספק.

אחת השיטות שמצאו ברשות האוכלוסין היא פתיחת תורים באותו היום, מה שאומר שמי שרוצה להנפיק דרכון יצטרך להתעורר בבוקר, להיכנס למערכת ההזמנות – ולקוות שייפתחו תורים לאותו יום. מי שהתנסה במערכת מספר כי מדובר בעניין בעייתי, שכן יש צורך לקבוע מראש, לקחת כמה שעות חופש מהעבודה ולהתארגן כראוי, כך שהפתרון הזה מאפשר תור באופן מיידי – מה שיצריך בדיקה יומית במשך תקופה, עד למציאת תור, פעולה שגורמת ללא מעט בלגן בתהליך הנפקת הדרכון.

גם במקרה הזה, השיטה לא מבטיחה תור מיידי, מה שעלול להביא להמתנה ארוכה עד שיימצא התור המיוחל להנפקת דרכון.

לשכה של רשות האוכלוסין וההגירה (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ


כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום"
, ברשות האוכלוסין ובמשרד הפנים עובדים בימים אלו על פתרון שיאפשר הנפקת דרכונים מהבית, אך מדובר בתהליך ארוך שעדיין מצריך חקיקה.

שר הפנים שמה ארבל אמר: "פתיחת התורים מתבצעת באופן מבוקר בכדי למנוע השתלטות גורמים בלתי רצויים וכדומה. במקביל, אנו מקדמים בימים אלה תיקון חקיקה שיאפשר הנפקה מהבית. מדובר בצעד חשוב נוסף של רשות האוכלוסין במטרה לענות על צרכי האזרחים ולתת פתרון לחלק גדול מהאוכלוסייה, שלא יצטרך לכתת רגליו ללשכות הרשות ויוכל להזמין דרכון או תעודת זהות מבלי לצאת מהבית".

השר ארבל (ארכיון), צילום: חיים גולדברג/פלאש90
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר