לאחר הפסקה בת ארבע שנים בשל מגיפת הקורונה, השבוע הושק הסלון האווירי בפריז בסימן ההתאוששות של ענף התעופה האזרחית והתיירות בעולם.
הסלון הוא אחד מהאירועים החשובים בענף התעופה בעולם, שמתקיים מדי שנתיים בשדה התעופה לה בורז'ה שמצפון לפריז, והשנה מככבות בו שתי יצרניות המטוסים הגדולות בעולם - "בואינג" ו"איירבוס".
על רקע הביקוש הרב למטוסי נוסעים חדשים, ראשי בואינג ואיירבוס מצפים לכמות שיא של הזמנות. לפי ההערכות, מספר המטוסים החדשים שעליהם יוכרז במהלך הסלון עשוי להגיע ליותר מ־2,000.
אל הסלון מגיעים אלפי גורמי תעופה, תיירות, ביטחון ואווירונאוטיקה מכל העולם. לצד אלה, הסלון מרכז עניין רב גם בתחומי הביטחון והמטוסים הצבאיים, על רקע המלחמה באוקראינה - שבגינה מתקיים הסלון השנה ללא נוכחות רוסית. את העניין המרכזי בסלון מושכים המטוסים האוטונומיים, שבהם משקיעות התעשיות המסורתיות סכומי עתק.
בואינג מציגה לראווה את המונית האווירית מתוצרת חברת Wisk, שאמורה להטיס נוסעים מיעדים כמו נמלי תעופה אל ערים סמוכות. מדובר באחד מהפרויקטים השאפתניים של בואינג, שעשוי לשנות את הדרך שבה תתנהל בעתיד הלא רחוק הסעת המונים למרחקים קצרים.
איירבוס הציגה כבר בפתח הסלון את A321XLR, הדגם החדיש ביותר שלה בקטגוריית מטוסי נוסעים צרי־גוף, שטווח הטיסה שלו רחוק יותר. לעומתה, המתחרה בואינג הציגה במטס מרשים את המטוס צר־הגוף החדיש ביותר שלה, דגם 737-10, שנמצא בימים אלה בשלבי רישוי אחרונים.
בתחום המטוסים רחבי־הגוף הציגה בואינג את מטוסה החדש מדגם 777X, שהוא המתקדם ביותר מסוגו מאז שהופסק בשנה האחרונה ייצור דגם ה־747 ("ג'מבו"). מנגד, איירבוס הציגה את דגמי איירבוס 330 ואת סדרת המטוסים רחבי־הגוף איירבוס 340.
אל על: מסע ההצטיידות
בכירי חברת אל על, בראשות המנכ"לית דינה בן טל, הגיעו לסלון כדי לדון עם ראשי בואינג ואיירבוס על תוכנית ההצטיידות של החברה, וככל שמדובר בתוכניתה הגרנדיוזית של בן טל להכפלת הצי בעשור הקרוב - לבואינג יש בהחלט מה להציע. בתחילת השבוע חתמה החברה הישראלית על הסכם חכירה חדש של שני מטוסי בואינג 787 דרימליינר נוספים, ובכך יגדל ל־19 מספרם בצי אל על.
נוסף על המטוסים צרי־הגוף, העניין המרכזי של אל על הוא כמובן גם במטוסים רחבי־הגוף: תחילת הטיסות ליעדים כמו טוקיו, או אפילו מלבורן שבאוסטרליה, תחייב את החברה לרכוש מטוסים חדשים שיחליפו את מטוסי הבואינג 777 הישנים שלה, אחרי צאתם לגמלאות של מטוסי הג'מבו האגדיים.
אחד מהמטוסים שהחברה בוחנת מקרוב כאופציה מעולה לצרכיה הוא המילה האחרונה בדגמי ה־777 של בואינג - ה־777X, שהפגין ביצועים מרשימים במטס ההדגמה בסלון, ושיאפשר לה טיסות ישירות במהירות ובעלויות נמוכות לניו יורק, למיאמי, ללוס אנג'לס וליעדים במזרח הרחוק, כשעל סיפונו 350-300 נוסעים לפחות.
עוד ועוד עסקאות
בואינג הוכיחה בסלון האווירי את הדומיננטיות שלה בתעופה האזרחית העולמית. המנכ"ל הראשי שלה דייב קלהון ומנכ"ל חטיבת מטוסי הנוסעים סטן דיל נפגשו עם ראשי חברות התעופה המובילות בעולם, כדי לדון עימם בעוד ועוד עסקאות.
בין העסקאות הבולטות שכבר הוכרזו במהלך הסלון האווירי, בלטו אלו של חברות התעופה ההודיות. אייר אינדיה, חברת התעופה הלאומית של הודו, הודיעה כי השלימה עסקת ענק לרכישת 470 מטוסי נוסעים חדשים של בואינג, וביניהם 220 מטוסי MAX 737, 20 מטוסי 787 דרימליינר ועשרה מטוסי 777X. לצד עסקה זו הודיעה גם "אינדיגו" ההודית על עסקה של 500 מטוסים חדשים.
הנקודה הישראלית
בביתן הישראלי, שהוקם על ידי מכון הייצוא וסיב"ט (האגף לייצוא ביטחוני במשרד הביטחון), מציגות עשרות חברות מתחומי התעופה והביטחון, שבהן התעשייה האווירית, אלביט מערכות, רפאל, בלובירד ועשות אשקלון.
שר הביטחון יואב גלנט, שהגיע עם מנכ"ל משרדו אייל זמיר, בירך את ראשי תעשיות האווירונאוטיקה בישראל: "הודות לפיתוחים חדשניים שהתעשיות הללו מפגינות, ובזכות חדשנותן בתחום הקיימות, ישראל הפכה בשנים האחרונות למעצמה בתחומי האווירונאוטיקה והביטחון".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו