הדרך למזרח מתקצרת? בימים האחרונים חלה התקדמות מול עומאן במגעים על פתיחת המרחב האווירי של הסולטנות לטיסות מישראל ואליה, כולל של חברות תעופה ישראליות, כך נודע ל"ישראל היום".
כזכור, סעודיה התירה לטיסות ישראליות לעבור בשטחה במסגרת עסקה שהוכרזה במהלך ביקורו של נשיא ארה"ב ביידן באזור. ואולם, היתר זה חסר תועלת למעשה כל עוד עומאן מסרבת לפתוח את המרחב האווירי שלה.
הנחת העבודה בישראל הייתה כי קבלת ההיתר מעומאן הינה עניין פורמלי, מאחר שבין המדינות שוררים לאורך השנים יחסים טובים. אף על פי שבין ירושלים למוסקט אין קשרים דיפלומטיים רשמיים, ראשי הממשלה רבין, פרס ונתניהו ביקרו בעומאן באופן גלוי.
עם זאת, ברגע האמת התברר כי בניגוד להערכות, עומאן מסרבת להעניק את האישור המיוחל, מה שמונע את קיצור נתיבי הטיסה מישראל למגוון יעדים במזרח הרחוק ואת הוזלת כרטיסי הטיסה אליהם.
ב"ישראל היום" פורסם לראשונה לפני כחודש וחצי כי הסיבה לכך היא לחץ איראני על שלטונות עומאן, שייתכן כי אף לווה באיומים מפורשים.
נתניהו נפגש עם שר החוץ של עומאן // צילום ארכיון: לע"מ
בימים האחרונים פורסמו ברשתות החברתיות בשפה הערבית דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המדינות.
על פי הדיווחים, עומאן הציבה את התנאים הבאים לטיסות ישראליות: הרשויות של הסולטנות יוכלו לבדוק מטוסים ישראליים שיאלצו לנחות בנמל התעופה בעומאן; ההיתר יהיה לטיסות מסחריות ואזרחיות בלבד; לסולטנות תהיה את הזכות המלאה להקפיא את ההיתר בהתאם לאינטרסים שלה; והמטוסים הישראליים לא ינחתו בנמל תעופה בעומאן, פרט למצבי חירום. לדיווחים אין אימות ממקור אחר.
ל"ישראל היום" נודע כי בשבוע שעבר נדונה סוגיית פתיחת השמיים באופן ישיר בין גורם ישראלי בכיר לבין עמיתיו מעומאן, וכי ככל הנראה התקיימו גם שיחות בנושא במהלך עצרת האו"ם שנערכה בניו יורק. לגבי המגעים בניו יורק, לא ברור עד הסוף אם גם הם היו ישירים או שנערכו בתיווך אמירותי או סעודי.
מגלגלים את הכדור
לדברי ד"ר יואל גוז'נסקי, עמית מחקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר מחזיק תיק איראן והמפרץ הפרסי במל"ל, "ישראל מנסה להפעיל מנופים על עומאן שאיתה יש לה קשרים ישירים, וגם באמצעות שכנותיה במפרץ כגון איחוד האמירויות. ההסכמה הסעודית לפתיחת המרחב האווירי הייתה למעשה אמירה ריקה שאין לה משמעות בפועל, כל עוד עומאן לא מאשרת צעד דומה.
"לא ניתן לשלול אף אפשרות, כולל שהסעודים ידעו מראש כי עומאן תהסס לפתוח את המרחב האווירי שלה, והיה נוח להם לתת הסכמה פורמלית ולגלגל את הכדור לעומאן. לסעודים יש מנופים מול עומאן, יחסי שתי המדינות השתפרו בשנים האחרונות ואם הם היו רוצים, הם היו לוחצים עליה.
"על פי הערכתי, לפחות שני דברים מעכבים עד כה את פתיחת השמיים של הסולטנות לטיסות ישראליות: האיומים של איראן על עומאן ועל שכנותיה שלא לחמם את היחסים עם ישראל, ואולי גם רצון עומאני לדרוש תמורה כלשהי מישראל או מארה"ב, בין אם בשדה הפלשתיני או בתחומים אחרים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו