צעד נוסף בדרך לנורמליזציה: סעודיה פתחה את המרחב האווירי שלה "לכל המדינות"

למרות שישראל לא הוזכרה במפורש בהצהרת הממלכה, ההחלטה תאפשר לחברות תעופה ישראליות לטוס בשמי המדינה • הפתיחה תאפשר לצמצם באופן משמעותי את משך הטיסות מישראל אל המזרח הרחוק, מה שיוזיל את עלויות הכרטיסים • הנשיא ביידן בירך על ההחלטה

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, צילום: רויטרס

המרחב האווירי של סעודיה נפתח "לכל חברות התעופה שעומדות בתנאים שלנו לטיסה מעל המדינה", כך הודיעה הלילה (שישי) רשות התעופה האזרחית של המדינה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שנמצא כעת בישראל כחלק מביקורו באזור, בירך על ההחלטה.

המשמעות המעשית של ההחלטה היא שלמרות שישראל לא הוזכרה במפורש בהצהרה, גם חברות תעופה ישראליות יוכלו לעבור במרחב האווירי של סעודיה, צעד משמעותי בתהליך הנורמליזציה ההדרגתי בין שתי המדינות.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם בזמן שהותו בישראל, אתמול, צילום: רויטרס

נכון להיום, יכולים ערביי ישראל לעלות לרגל למכה, אולם הם נדרשים להגיע באוטובוסים דרך ירדן – מסע מפרך שנמשך שעות רבות. הצפי הוא כי אם אכן יאושרו הטיסות הישירות למכה, יגדל באופן דרמטי מספר העולים לרגל מקרב תושבי ישראל המוסלמים.

למרות ההתקדמות המשמעותית שמהווה פתיחת המרחב האווירי הסעודי, בירושלים מעריכים כי נורמליזציה מלאה עם הממלכה אינה צפויה בטווח הזמן הקרוב. על פי ההערכות, יורש העצר מוחמד בן סלמאן מעוניין בהידוק הקשרים עם ישראל, אולם אביו המלך סלמאן, שמחזיק בעמדות שמרניות ונוקשות יותר, מרסן אותו.

לאור זאת, לפחות כל עוד סלמאן בן ה-86 בחיים, הידוק היחסים בין המדינות צפוי להיעשות בצעדים מדודים בלבד, ועיקר שיתופי הפעולה המדיניים, הביטחוניים והמסחריים ימשיך להיערך מאחורי הקלעים בערוצים לא רשמיים.

מלך סעודיה, סלמאן (ארכיון),

כזכור, רק אתמול דווח בסוכנות הידיעות האמריקנית "רויטרס" כי סעודיה צפויה להכריז על פריצת דרך ביחסים בין שתי המדינות, דבר שיתבטא בהבנות חדשות בין השתיים – בין היתר, באמצעות פתיחת המרחב האווירי לטיסות ישראליות.

על פי גורם בממשל האמריקני, ההצהרה צפויה לכלול גם אישור לטיסות שכר ישירות בין ישראל לסעודיה עבור עולי רגל מוסלמים למכה, למרות שין יחסים דיפלומטיים רשמיים בין שתי המדינות.

ההכרזה מגיעה בזמן ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באזור. הוא צפוי לטוס מישראל אל סעודיה ביום שישי בטיסה היסטורית רשמית ראשונה בין שתי המדינות.

"חיזוק קשרי התעופה הבינלאומיים"

על פי ההודעה הרשמית של סעודיה, מטרת ההחלטה היא "להשלים את המאמצים למיצוב מעמדה של הממלכה כמרכז תעופה גלובלי המחבר בין שלוש יבשות, ולחזק את קשרי התעופה הבינלאומיים". בפועל, מדובר בחלק מההבנות שגובשו בחודשים האחרונים עם ישראל, שלפיהן ירושלים תיתן אור ירוק להעברת האיים טיראן וסנפיר, החולשים על הכניסה למפרץ אילת, מריבונות מצרית לסעודית.

מצרים מעוניינת להעביר את האיים לסעודיה בתמורה לסיוע כלכלי מהממלכה, אך מאחר שהם הוחזרו לה במסגרת הסכמי קמפ דיויד, ומוצבים בהם פקחים השומרים על יישום הסכם השלום עם ישראל, נדרש לשם כך אישור מירושלים.

פתיחת המרחב האווירי הסעודי צפויה לקצר משמעותית את זמני הטיסות ליעדים רבים במזרח הרחוק ולהוזיל את מחירי הכרטיסים. עדיין לא מדובר במסלול הגיאוגרפי הקצר ביותר בין ישראל למזרח הרחוק, שעובר מעל איראן, אולם כעת ייחסך מחברות התעופה עיקוף גדול שהן נדרשו לבצע עד עתה כדי לא לעבור מעל סעודיה.

האם בקרוב יושק קו תל אביב-ריאד? (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

הפתיחה תקפה לגבי כל חברות התעופה הישראליות והבינלאומיות הטסות לישראל וממנה. עד עתה, היו שמי הממלכה פתוחים באופן מוגבל לטיסות בין ישראל לאיחוד האמירויות ולבחריין. בנוסף, למטוסי חברת אייר אינדיה היה היתר מיוחד מהסעודים לחלוף בשטחם בדרכם לישראל וממנה.

הטיסה הראשונה בהיסטוריה מישראל לסעודיה, שתוכננה עוד לפני ההודעה הרשמית של ריאד, תצא היום אחר הצהריים, כשמטוס ה"אייר פורס 1" של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ימריא לעיר ג'דה שלחוף הים האדום. בישראל מעריכים כי קיים סיכוי טוב שהסעודים יאשרו עוד במהלך ביקורו של ביידן באזור גם טיסות ישירות בין תל אביב למכה, אולם הנושא עדיין לא נסגר סופית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר