השכרת רכב בחו״ל: איחרתם בשעה? תישארו בלי רכב ותשלמו ביוקר

משפחות ישראליות נתקלו בסיוט במינכן: עיכוב של שעה בלבד הוביל לאובדן הרכב שהוזמן מראש, הוצאות נוספות של מאות יורו וקנסות כבדים • מתברר - מדובר בתופעה מוכרת בקרב שוכרי רכב בחו״ל דרך אתרי הזמנות בינלאומיים

סיוט לוגיסטי: לא קיבלו את הרכב שהזמינו, נאלצו לשלם מאות יורו נוספים ואף חויבו בקנסות כבדים. אילוסטרציה. צילום: נוצר באמצעות AI

שתי משפחות ישראליות שנחתו שלשום במינכן מצאו את עצמן מול סיוט לוגיסטי: לא קיבלו את הרכב שהזמינו, נאלצו לשלם מאות יורו נוספים ואף חויבו בקנסות כבדים. מתברר - הם לא לבד.

המשפחות שטסו לנופש מצאו את עצמן בעלילה שמזכירה סרט רע:
"נחתנו ב־11 בבוקר, עם הילדים והציוד, היינו מותשים אחרי בלגן בשדה והטיסה שהתעכבה.

הגענו לקחת את הרכבים ששכרנו מראש דרך אתר האינטרנט Rentalcars (של Booking) וגילינו שבגלל שהשעה שהזנו בהזמנה הייתה 10:00 לא נקבל את הרכבים".

השכרת רכב בחו"ל יכולה להיות חוויה מתישה שתעלה לכם הרבה כסף, צילום: Getty Images

המשפחות סיפרו: "איחרנו בשעה בלבד בגלל עיכוב בטיסה שלא תלוי בנו, ובחברת ההשכרה הודיעו שהרכבים כבר נמסרו ללקוחות אחרים. נאלצנו לרדוף בין סוכנויות שונות כדי למצוא רכבים חלופיים, ובסוף שילמנו תוספת של 250 יורו לכל רכב".

ההלם של המשפחות גדל כשגילו שמעבר לכך שאין להם רכבים זמינים,  הם גם יחוייבו בקנס של 2500 שקלים על כל רכב שהוזמן בשל "אי הגעה": "היום כולו הלך לטמיון, במקום לטייל מצאנו את עצמנו מותשים ובלחץ ועם הוצאות כספיות גדולות שלא צפינו".

לא מקרה בודד

המקרה הזה מצטרף לשורת תלונות שהולכות ומצטברות ברשת על שירותי השכרת רכב שהוזמנו דרך Booking.com (באתר Rentalcars).

נוסעים רבים מדווחים כי איחור קל בשעת האיסוף - לעיתים אפילו של פחות משעה - הוביל לביטול אוטומטי של ההזמנה, ללא החזר כספי. במקרים רבים, לקוחות נותרו ללא רכב, חויבו בקנסות ואף נאלצו לשלם סכומים גבוהים במיוחד להשכרת רכב חלופי במקום.

בפורומים שונים סיפרו נוסעים כי גם כאשר סיפקו את מספר הטיסה בהזמנה, בשל עיכוב הנחיתה, ההזמנה סומנה כ־"No Show".

"איחרנו בשעה בלבד, ובחברת ההשכרה הודיעו שהרכבים כבר נמסרו ללקוחות אחרים", צילום: Getty Images

תלונות שחוזרות על עצמן

התמונה שמצטיירת מהעדויות:

ביטול אוטומטי - איחור של עשרות דקות עלול לגרום לאובדן הרכב ולחיוב מלא.

חיובים נוספים - תוספות מפתיעות כמו מסי יעד, ביטוחים כפולים או דמי שינוי יעד.

חוסר מענה - לקוחות שפנו לשירות הלקוחות של Booking.com קיבלו לרוב תגובות אוטומטיות והופנו לקרוא את "התנאים וההגבלות".

קנסות כבדים - דיווחים על אלפי שקלים שנגבו בגין "אי הגעה", גם כשנוסעים כן הגיעו - רק באיחור קל.

מה אפשר לעשות?

כדי להימנע ממקרים כאלו הכנו לכם מדריך מקיף, בעזרת המומחים של אופרן - חברה ישראלית להשכרת רכב בחו״ל:

יש להקפיד על קריאת האותיות הקטנות - הדבר הראשון שכדאי לבדוק הוא האם קיימת הגבלת ק"מ.

ישנן חברות מסויימות אשר מגבילות את מס' הקילומטרים שניתן לנסוע ברכב השכור וחריגה מהגבלה זו יכולה לעלות סכומי כסף לא מבוטלים.

במידה ואתם מעוניינים לצאת עם הרכב השכור למדינה סמוכה, חשוב לבדוק האם חברת ההשכרה מאפשרת זאת וקיים כיסוי ביטוחי, צילום: gettyimages

במידה ואתם מעוניינים לצאת עם הרכב השכור למדינה סמוכה, חשוב לבדוק האם חברת ההשכרה מאפשרת זאת והאם קיים כיסוי ביטוחי (לעיתים בתוספת תשלום).

שימו לב שבמדינות שונות יכולים לחול חוקי נהיגה ותנאים אחרים לנסיעה על אוטוסטרדות וכבישי אגרה, לכן וודאו שאתם עומדים בתנאים אלה.

בעת לקיחת הרכב, יש להציג לחברת ההשכרה גם רישיון ישראלי וגם רישיון בינלאומי. כל אחד מהם בנפרד לא יספיק וחברת ההשכרה לא תמסור לכם את הרכב. חשוב שיהיה לכם את שניהם גם למקרה ופקח או שוטר יבקשו מכם להציגם. 

כמו כן, חברת ההשכרה תדרוש מכם להציג אשראי בינלאומי על שם הנהג הראשי, באשראי זה צריכה להיות מסגרת אשראי פנויה בגובה הפיקדון לכל הפחות. שימו לב, יש להציג כרטיס פיזי ולא טלפון.

אם אתם אוספים את הרכב בשדה התעופה ומגיעים בטיסה, הוסיפו את מס' הטיסה להזמנה כדי שהחברה שממנה השכרתם את הרכב תוכל לעקוב אחר זמן הנחיתה במקרה ויהיו עיכובים.

בתקופות של עומס לא כל החברות מצליחות לעמוד בכך לכן, במידה וטיסתכם אכן מתעכבת, מומלץ מאוד לעדכן את חברת ההשכרה לפני העלייה לטיסה שלכם כדי לאפשר לחברת ההשכרה יותר זמן התארגנות.

לפני שאתם לוקחים את הרכב, בדקו אותו היטב, צלמו נזקים במידה ויש כאלו ובקשו מנציג חברת ההשכרה לציין אותם בחוזה השכירות . כשאתם מחזירים את הרכב, צלמו שוב ובקשו אישור שהרכב הוחזר לשביעות רצון החברה. כדאי לשמור קבלת תדלוק אחרונה ולצלם את מד הדלק.

חשוב שנציג של חברת ההשכרה יסביר את תנאי ההשכרה לפני החתימה על החוזה - ייתכן ויתגלו כיסויים או תשלומים נוספים שאינם ברורים בהסכם כגון אביזרים נלווים, ביטוחים נוספים, תוספות על נהגים נוספים ועוד.

להזמנה דרך סוכנות ישראלית יש מס' יתרונות שכדאי מאוד לשקול. קודם כל בשל חוק הגנת הצרכן שחל רק על חברות ישראליות או כאלו עם נציגות בארץ. כדאי גם להעדיף חברות שמציעות תמיכה בעברית בטלפון, ווטסאפ או צ'ט שיוכלו לתת מענה נוח לאורך כל שלבי ההשכרה במקרה של צורך בהתייעצות.

וודאו שאתם מבינים את כל התנאים וההגבלות ולמנוע הפתעות לא רצויות בהמשך. אילוסטרציה, צילום: נוצר באמצעות AI

מרבית חברות ההשכרה הישראליות מציעות ביטול השתתפות עצמית. אנו ממליצים לבחור תוכניות אלו מכיוון שהן מבטלות את הצורך להתעסק בביורוקרטיה מיותרת בעת אירוע נזק.

במקרה של תאונה, גניבה או נזק, יש לדווח על כך מידית לחברת ההשכרה ובתחנת המשטרה הקרובה. במרבית המקרים תתבקשו למלא דוח משטרתי גם אם אין מעורבות של צד ג' או נפגעים, וללא דו"ח משטרתי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר