בארה"ב פורסם מי האחראי לאסון האווירי עם 67 ההרוגים בוושינגטון

כמעט שנה אחרי התקרית, משרד המשפטים האמריקני הודה לראשונה באחריות המדינה לאסון ההתנגשות האווירית מעל נהר הפוטומק

חלקי מטוס אמריקן איירליינס שהתרסק בוושינגטון נמשים מהמים בפוטומק, ארכיון. צילום: AP

כמעט שנה לאחר ההתנגשות האווירית הקטלנית מעל נהר הפוטומק בוושינגטון, משרד המשפטים האמריקני הודה לראשונה באחריות ממשלתית לאסון שבו נהרגו 67 בני אדם, כאשר מטוס נוסעים של אמריקן איירליינס התנגש במסוק בלק הוק של צבא ארה”ב. 

במסמך קובע הממשל כי ארצות הברית "חבה חובת זהירות לתובעים, אותה הפרה, ובכך גרמה באופן ישיר לתאונה הטרגית". עם זאת, נטען כי מדובר באחד מכמה גורמים לאסון, וכי גם כשלי פיקוח של מינהל התעופה הפדרלי (FAA) ושל הצבא תרמו לאירוע. "ארצות הברית מודה באחריות, אך טוענת כי התנהגותה היא רק אחת מכמה סיבות לאובדן החיים באותו ערב", אמר עורך הדין רוברט קליפורד, המייצג כמה ממשפחות ההרוגים, בריאיון לוושינגטון פוסט.

צוותי החיפוש במקום האסון בוושינגטון, ארכיון, צילום: אי.פי.אי

המקרה אירע כאשר טיסת אמריקן איגל 5342, מטוס סילון אזורי של אמריקן איירליינס עם 60 נוסעים וארבעה אנשי צוות, הייתה לקראת גישה סופית לנחיתה בנמל התעופה הלאומי רונלד רייגן, והתנגשה במסוק צבאי מסוג UH-60 Black Hawk שנשא שלושה חיילים. שני כלי הטיס צנחו לנהר הפוטומק וכל יושביהם נהרגו, מה שהפך את התאונה לאסון האווירי הקטלני ביותר בארצות הברית זה יותר מ-20 שנה.

תיעוד נוסף מהתנגשות המסוק הצבאי במטוס הנוסעים בוושינגטון

לפי המסמכים המשפטיים, בקרי הטיסה בנמל רייגן לא הזהירו את המטוס האזרחי מפני התקרבות המסוק ולא שמרו על מרחק בטיחותי, תוך הפרת כללי ההפרדה החזותית. אחד מבקרי הטיסה פעל, לפי הטענה, ברשלנות בניגוד להנחיות ה־FAA, רשות התעופה, ממצא שהוביל את הסוכנות לצמצם את השימוש בהפרדה חזותית. ה־FAA סירבה להגיב והפנתה את השאלות למשרד המשפטים.

85 אירועי "כמעט התנגשות"

המזכר מצביע גם על בעיה מערכתית רחבה: בשלוש השנים שקדמו לאסון תועדו 85 אירועי “כמעט התנגשות” במרחב האווירי של נמל רייגן. “לא ניתן לשלול לחלוטין את הסיכון להתנגשות באוויר”, הודה משרד המשפטים, בעוד המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה (NTSB) תיארה בממצאים ראשוניים את הסביבה כ“תאונה שמחכה לקרות".

חקירת המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה, העלתה גם ליקויים במסוק הצבאי. מד הגובה הברומטרי של מסוק הבלק הוק עלול לסטות ב־70 עד 100 רגל, והצוות לא שמר על ערנות מספקת כדי “לראות ולהימנע” ממטוסים אחרים. חברי הוועדה הביעו זעם על כך שהצבא לא פרסם התרעה רחבה לצי המסוקים, אם כי בהמשך הודיע הצבא כי כל מדי הגובה הרלוונטיים נבדקו וכוילו מחדש.

האסון עורר גל תביעות מצד משפחות ההרוגים. הוריו של סגן הטייס סם לילי טענו כי נתוני מקליט הקול בתא הטייס מוכיחים שבנם פעל בהתאם לכל הנהלים. משפחתו של הנוסע קייסי קרפטון הגישה תביעה נגד אמריקן איירליינס ו־PSA Airlines, אך שתי החברות ביקשו לדחות את התביעה בטענה כי האחריות מוטלת על הממשל בלבד.

ב־NTSB צפויים לקיים דיון פומבי ב־26 בינואר 2026, ולפרסם את מסקנות החקירה הסופיות שלושה ימים לאחר מכן. “נדאג שכל הגורמים האחראים ייתנו את הדין”, אמר קליפורד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר