ג’ונתן האריס תובע את בואינג בסכום של 40 מיליון דולר, בתיק תקדימי שהוגש בשבוע שעבר לבית משפט מחוזי בארלינגטון, וירג’יניה.
"צמצום משמעותי": ענקית הלואוקוסט מקצצת מיליון מושבים
התביעה מוגשת על רקע מודעות גוברת של הציבור ל"אירועי אדים" במטוסים, תופעה שעלולה להתרחש כאשר מזהמים מסוכנים, כמו אדי שמן מנוע, מתאדים ונשאבים אל מערכת מיזוג האוויר של המטוס דרך המנועים.
מה טוענת התביעה
בזמן האירוע, באוגוסט האחרון, האריס שימש כמרצה בבית הספר למשפטים של לויולה בלוס אנג’לס, וטס חזרה לקליפורניה לאחר כנס באטלנטה. הוא טס במטוס בואינג 737 של דלתא בטיסה שגרתית לכאורה לנמל התעופה הבינלאומי של לוס אנג’לס, עד לרגע שבו המטוס נחת ונשאר על המסלול בהמתנה לשער פנוי.
במהלך ההמתנה, לטענתו, תא הנוסעים החל להתמלא בריח שהוא מתאר כריח של גרב מלוכלכת. לדבריו ולדברי מומחים, מדובר בסימן מובהק לאירוע אדים, וריח כזה מקושר לעיתים קרובות לשמן מנוע.
האריס חש ברע עד כדי קושי בנשימה, והקיא לשקית. יחד עם נוסעים נוספים, הוא ביקש מדיילי האוויר לאפשר להם לרדת מהמטוס, אך לדבריו איש לא התייחס לבקשה. בסופו של דבר, הנוסעים נאלצו להמתין כ־45 דקות עד שנפתח שער.
כשירד מהמטוס, סיפר האריס כי ראשו הלם והוא התקשה להרכיב משפטים. גם למחרת בבוקר מצבו לא השתפר, והוא פנה לקבלת טיפול רפואי. בדיקות דם הראו רמות חמצן נמוכות, לצד רמות גבוהות של ביקרבונט ופחמן חד־חמצני. האריס טוען כי הוא סובל עד היום, יותר משנה לאחר האירוע
בחודשים שלאחר התקרית, מצבו הבריאותי, לדבריו, הלך והידרדר. הוא התקשה לעמוד זמן ממושך, חש חוסר יציבות בהליכה, ונזקק למשאף עקב לחץ בחזה. הוא מספר כי הוא עדיין סובל מכאבי ראש קשים, ומאמין שהתסמינים קשורים ישירות לאדים ששאף בטיסת דלתא באוגוסט האחרון.
"אירוע אדים רעילים"
רוב מטוסי הנוסעים המסחריים מספקים אוויר לתא הנוסעים באמצעות מערכת המכונה bleed air. כאשר המנועים שואבים אוויר, חלק קטן ממנו מוסט אל פתח ייעודי ומוזרם למערכת מיזוג האוויר, לפני שהוא מופץ ברחבי תא הנוסעים.
"תורידו את הידיים מהאייפד": האם מטוס נוסעים כמעט התנגש באייר פורס 1 של טראמפ? (ארכיון) // רשתות חברתיות
הבעיה היא שבמקרה של דליפה של שמן מנוע או נוזל הידראולי, החומרים עלולים להתאדות עקב החום הקיצוני ולהישאב אל מערכת האוויר של המטוס.
מחלוקת בין מומחים לגבי הסכנות
עם זאת, אין הסכמה חד משמעית בנוגע להשפעות הבריאותיות של זיהום אוויר מסוג זה, ובדיקות רפואיות שמוכיחות קשר ישיר בין התסמינים לבין מה שנשאף במהלך טיסה נחשבות ללא אמינות במיוחד. תעשיית התעופה טוענת כי אף שהדבר אינו נעים, שאיפת אוויר מזוהם בתא הנוסעים אינה גורמת לנזק בריאותי ארוך טווח.
פעילים בתחום משיבים כי ייתכן שלרוב הנפגעים אין השלכות ממושכות, אך מיעוט מהמעורבים באירועי אדים אכן סובל מתסמינים כרוניים שמשנים את חייהם מן הקצה אל הקצה.
דיילת תובעת את איירבוס
אירועי אדים אינם ייחודיים לבואינג. מוקדם יותר השנה, דיילת של יונייטד איירליינס תבעה את יצרנית המטוסים האירופית איירבוס בסכום של 30 מיליון דולר, בטענה ל"סוד הקטן והמלוכלך" של אירועי אדים רעילים. דרלין פריקיונה, דיילת בריאה עד אז, סובלת כיום משורה של בעיות רפואיות חמורות, שלטענתה נגרמו לאחר ששאפה אוויר מזוהם באפריל 2023.
בדומה למקרה של האריס, גם היא טוענת שתא הנוסעים התמלא באדים זמן קצר לאחר הנחיתה, ושהיא סבלה מהקאות, חנק ותחושת צריבה בעיניים. בתביעה נגד איירבוס נטען כי פגם תכנוני ידוע ביחידת הכוח העזרית במטוסי משפחת A320 הוא שגרם לזיהום האוויר. רוב מוחלט של מטוסי הנוסעים משתמשים במערכת bleed air לאספקת אוויר לתא. המטוס המסחרי היחיד שאינו עושה שימוש במערכת זו, בצורה כזו או אחרת, הוא בואינג 787 דרימליינר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
![[object Object]](/wp-content/uploads/2021/01/27/08/מורידים.-נכנסים.-מתאהבים.-דף-כתבה-מובייל.png)