קבוצה של 69 נוסעים ישראלים הגישה תביעה כספית על סך 828,000 שקלים נגד חברת התעופה יונייטד איירליינס בטענה לכשלים חמורים בטיסה UA90 מניוארק לתל אביב, שהמריאה ב-3 באוקטובר 2025 והסתיימה, לטענתם, ב"מסע ממושך ומתיש", כפי שנחשף ב"היום", שנמשך כ-26 שעות, כולל נחיתת חירום בגאנדר שבקנדה, המתנה ארוכה ללא סיוע מספק וחזרה מיותרת לניוארק.
את התביעה הגיש עו"ד אשר רוטבאום, מומחה לתביעות נגד חברות תעופה וחוק טיבי, המייצג את כלל הנוסעים.
נחיתת חירום, שעות במטוס, ולילה של חוסר ודאות
על פי כתב התביעה, הטיסה UA90 של United Airlines מניוארק לתל אביב המריאה ב-3.10.2025 בשעה 23:17 (שעון מקומי), כשהיא מתוכננת לנחות בישראל בשעה 16:20.
כמה שעות לאחר ההמראה הודיע הקברניט על נחיתת חירום בשדה התעופה גאנדר (Gander) בקנדה, בעקבות אירוע רפואי דחוף אצל אחת הנוסעות. התובעים מדגישים כי הם אינם חולקים על עצם ההחלטה לבצע נחיתת חירום לצורך הצלת חיים. אלא שלטענתם, מרגע שהנוסעת הועברה לקבלת טיפול רפואי, החל "מסע התעללות בירוקרטי ותפעולי".
הנוסעים ישבו, לטענתם, מעל ארבע שעות בתוך המטוס, ללא מזון מספק, ללא מים, עם מיזוג חלקי וללא מידע על המשך הדרך.
רק לאחר מכן הועברו לטרמינל קטן ומבודד בגאנדר, שם שהו יותר משמונה שעות נוספות, שוב ללא סיוע הולם, ללא נציגות מספקת של החברה וללא תקשורת נוחה עם העולם החיצון.
לטענת התביעה, "צוות הטיסה נעלם" והנוסעים נשארו "ללא כל מענה אנושי או בסיסי", כולל משפחות עם תינוקות, קשישים ואנשים עם מוגבלויות.
בכתב התביעה נטען כי לאחר השהות הממושכת בגאנדר, שלחה יונייטד טיסת חילוץ מניוארק, אולם באופן מפתיע, המטוס לא המשיך לישראל, אלא החזיר את הנוסעים בחזרה לניוארק. שם, כך נטען, התבקשו הנוסעים לרדת מהמטוס, לאסוף את הכבודה, לעבור שוב ביקורת גבולות, לבצע צ'ק-אין מחדש רק כדי לחזור לאותו מטוס עצמו, הפעם תחת מספר טיסה UA3037.
לדברי התובעים, הטיסה החלופית המריאה לישראל רק ביום 5.10.2025 בשעה 00:40, כך שבפועל נוצר עיכוב של כ-26 שעות לעומת מועד הטיסה המקורי.
מעבר לעיכובים, התביעה מתארת אירוע נוסף: אחת הנוסעות גילתה, עם איסוף הכבודה, כי על תג המזוודה שהועבר לטיפול נציגי יונייטד נכתב בכתב יד המסר הפוליטי "Free Palestine".
לטענת התובעים, למרות שהמסר פוליטי, עצם כתיבתו על רכוש של נוסעת ישראלית-יהודייה בידי נציג חברה בינלאומית יצר תחושת פגיעה אישית, מבוכה ותחושת אפליה.
עו"ד אשר רוטבאום, המייצג את 69 הנוסעים, טוען בכתב התביעה כי מדובר במקרה מובהק שבו חברת תעופה בינלאומית לא קיימה את החובות המוטלות עליה לפי חוק שירותי תעופה, ולא דאגה באופן בסיסי לנוסעיה.
לדבריו, המקרה "מדגים כיצד נוסעים ישראלים מוצאים עצמם שעות ארוכות במטוס ובשדה תעופה מבודד, ללא מזון מספק, ללא מידע וללא פתרון סביר למרות שקיים חוק ברור שמגן עליהם ומגדיר אילו הטבות ופיצויים הם אמורים לקבל".
התביעה נגד United Airlines עשויה, אם תתקבל, להוות עוד נדבך בהרחבת הפרשנות של חוק שירותי תעופה (חוק שנועד להגן על נוסעים במקרים של בעיות בטיסות - עיכובים, ביטולים, שינוי תנאים וכדומה), כלפי חברות תעופה זרות הפועלות בקו לישראל.
תגובת יונייטד איירליינס תובא כאשר תתקבל
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו