כ-300 נוסעים שחזרו בטיסה של יונייטד איירליינס מניו יורק לישראל, חוו מסע שהתארך ל-42 שעות, וכלל שורת כשלים חמורים, יחס מבזה ועיכובים בלתי נגמרים.
"הבלון חמצן ריק"
טיסת יונייטד UA90 המריאה מניו יורק לכיוון תל אביב, ב-3 באוקטובר בשעה 23:00 (שעון מקומי). כשלוש שעות לאחר ההמראה, אירעה תקרית רפואית חמורה: ילדה בת 3 נזקקה לחמצן דחוף.
רופא ישראלי שהיה על המטוס הוזעק לטפל בה, ובמהלך הטיפול גילה שהמטוס המריא עם בקבוק חמצן אחד בלבד (כשל חמור). הנוסעים סיפרו כי הרופא הסביר לצוות שהילדה זקוקה ליותר מבקבוק חמצן אחד.
מאור טוביאן שהיה על הטיסה מספר, "דייל עבר לידי עם בלון חמצן נוסף ביד ואמר לדיילת אחרת שבלון החמצן ריק".
מאחר והתברר כי אין מספיק חמצן במטוס ומצבה של הילדה החמיר, קברניט המטוס החליט לשוב על עקבותיו לנחיתת חירום, מבלי שעדכן את הנוסעים.
לאחר כשעתיים נחת המטוס באי הסמוך לגרינלד - בנמל התעופה גנדר בקנדה.
זו הייתה רק תחילתו של המסע
לפי דיווחי הנוסעים, בזמן שהמסכים במטוס כבר הראו את היעד החדש המתוכנן לנחיתת החירום, הצוות סירב לספק הסברים, ולעיתים אף דיבר בגסות כלפיהם. המשפט החוזר היה: "אין לנו מידע בשבילכם", סיפרה אחת הנוסעות.
לדבריהם, לאחר הנחיתה באי המבודד, הנוסעים נאלצו להמתין חמש שעות על המסלול, מבלי שהצוות הציע להם מזון או שתייה.
לבסוף הורדו מהמטוס לאולם נטוש, בו היו 3 אנשי צוות בלבד. "הפנו אותנו לעמוד בתור לבר קטן שהיה בתוך האולם, שם היקצו לנו רבע כוס קפה", סיפרה הנוסעת סוניה גומס דה מסקיטה.
הנוסעים, כולל משפחות עם ילדים בכל הגילאים, נאלצו להמתין באולם, בו אין כיסאות ישיבה לכולם, כשמונה שעות. הצוות סירב להורדת העגלות מהמטוס עבור התינוקות, וכך מצאו את עצמם נוסעים עם תינוקות בידיים יושבים על הרצפה במשך שעות ומחכים.
בשלב מסויים, הם מספרים, הגיעו עשרה מגשי פיצות עם פפרוני וגבינה וכמה המבורגרים עם גבינה, שאמורים היו להספיק לכל נוסעי המטוס. רבים לא אכלו כי העדיפו לדבריהם לתת קודם לילדים, ובנוסף היו נוסעים שומרי כשרות וצמחוניים.
כאשר הגיע מטוס חדש לאסוף אותם, התברר להם שהם טסים חזרה לארצות הברית ומשם רק יטוסו לתל אביב.
למרות שהגיע מטוס חדש, לדברי הנוסעת גומס דה מסקיטה, הצוות טען כי אין מספיק אוכל על המטוס ולכן נאמר להם "רק מי שרעב באמת יקבל חטיף".
"גילינו שהמושבים שלנו נמכרו"
לאחר שנחתו בארצות הברית, נאמר לנוסעים שלמרות שהם חוזרים עם אותו מטוס לתל אביב, עליהם לרדת מהמטוס, לאסוף את הכבודה ולעבור שוב את תהליך הצ'ק אין והביטחון.
כשאספו את המזוודות גילו הנוסעים ההמומים כי יש כתובות אנטישמיות על תגיות הכבודה שלהם, שכללו את המילים "Genocide" ו-"Free Palestine".
בנוסף, לדברי הנוסעים, לפני שירדו מהמטוס הובטח להם שמכיוון שהם חוזרים לאותו מטוס, הם ישובו לאותם מקומות.
בפועל, כשהגיעו לשער העלייה למטוס, גילו שכבר חיכתה שם קבוצה של כ-80 איש שסיימו את הצ'ק אין לפניהם, וקיבלו מושבים שבהם היו אמורים לשבת הנוסעים שנחתו עם המטוס.
כך יצא, שמשפחות הופרדו במושבים וחלק מהנוסעים ששילמו עבור שדרוג המושב לא קיבלו את המקום עליו שילמו. "הם נתנו את המושב המקורי שלי למישהו אחר תמורת תשלום", מספר גל שבח, שגם פספס את הלווית אימו בשל המסע הארוך.
אחד הנוסעים סיפר כי מי שניסה להתלונן נענה באיומים על ידי הצוות: "קח את המושב הזה או שלא תעלה על המטוס".
"זו לא הייתה תקלה - זו הייתה קריסה טוטאלית"
הנוסעים מדגישים: לא מדובר באירוע נקודתי או עיכוב שגרתי, אלא בקריסה מוחלטת של מנגנוני שירות, אחריות ובטיחות.
הם מציינים מקרים של התעלפויות, בחילות, כאבי גב, בצקות ונפיחויות כתוצאה מהשהייה הארוכה במטוסים ועל הקרקע, ללא תנאים בסיסיים.
המסע כולו ארך 42 שעות - וכלל שלוש המראות, שעות של המתנה על הקרקע, תורים בביקורת גבולות למרות שלא נכנסו רשמית לקנדה, ואיומים מצד נציגי יונייטד.
ניסחו מכתב תלונה רשמי ליונייטד
נוסעי המטוס התאגדו לקבוצה על מנת להגיש מכתב תלונה רשמי לחברת התעופה כולל תיעודים מהמסע המפרך.
במכתבם, הנוסעים דורשים: התנצלות פומבית ורשמית מצד יונייטד איירליינס, נקיטת צעדים משמעתיים כלפי הצוותים המעורבים, החזר מלא של עלות הכרטיסים ופיצוי אישי עבור נזק רגשי, פיזי וכשל תפעולי.
"אנחנו מבקשים לא צדקה ולא אמפתיה מזויפת" כתבו. "אנחנו דורשים אחריות. יונייטד כשלה - והנוסעים שילמו את המחיר", הם מסכמים.
תגובת יונייטד
הנוסעים מספרים כי בזמן הטיסה לתל אביב, הציע להם צוות המטוס לחתום על טופס דיגיטלי, כדי לקבל פיצוי של 750 דולר. הנוסעים גילו באותיות הקטנות של הטופס, שבחתימתם הם בעצם מוותרים על זכותם לתבוע את החברה.
הנוסעים שהרגישו כי לא מדובר בפיצוי מספק סירבו לחתום, וכאמור העדיפו להתאגד ולהגיש מכתב תלונה רשמי.
מחברת יונייטד נמסר בתגובה כי פרטי האירוע בבדיקה וכי החברה תתייחס לכל תלונה אשר תוגש.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו