טיסה מתל אביב לטיראנה שבאלבניה הסתיימה בעוגמת נפש: הנוסע, עודד קומר, שהעלה לבטן המטוס טרולי חדש קיבל אותו בשדה התעופה כשהוא שבור משני הצדדים, עם גלגל חסר ופינות מעוכות. לדבריו, "לא נעים להסתובב עם מזוודה כזו, בטח לא בתחילת טיול".
הנוסע מילא דוח נזק בתחנה, שלח לחברת ארקיע את הצילומים ואת המסמכים - אך נענה כי חברת התעופה אינה אחראית על נזק למזוודה עצמה, אלא רק על תכולתה. "תפנה לביטוח הנסיעות שלך", נמסר לו.
כשפנה לחברת הביטוח הובהר לו כי חברות הביטוח לא מכסות נזק אלא רק אובדן או גניבה: "אנחנו מכסים רק את תכולת המזוודה, לא את המזוודה עצמה - תפנה לחברת התעופה".
כך מצא עצמו הנוסע במעגל סגור, שבו אף גורם לא מוכן לקחת אחריות.
לפי אמנת מונטריאול, שמסדירה את אחריות חברות התעופה כלפי נוסעים ומטען, חברות תעופה אכן אחראיות לנזק שנגרם לכבודה שנמסרה לבטן המטוס - אולם בפועל רבות מהן מחריגות נזקים קוסמטיים או שברים חיצוניים, ומטילות מגבלות על הפיצוי.
לאחר שקומר שיתף את המקרה בקבוצת הפייסבוק "חו"ל זה כאן", הפוסט הפך לוויראלי עם עשרות תגובות של נוסעים שחוו מקרה דומה. קומר פנה שוב לארקיע, סיפר להם על התגובות שקיבל לפוסט ואז התקבלה תשובה חדשה: "לפנים משורת הדין, אף כי כאמור הנזק לכבודתך לא מכוסה במסגרת האחריות, הנך מוזמן לפנות לספק שלנו לצורך תיקון המזוודה. יש ליצור קשר בווצאפ".
"פתאום הם הסכימו לעזור," הוא אומר, "אבל עדיין מתעקשים שלא מדובר באחריותם. במקרה שלי, המזוודה כל כך פגועה שתיקון כנראה לא אפשרי".
המקרה מדגיש עד כמה נוסעים רבים מגלים בדיעבד שהגנה על מזוודות אינה מובנת מאליה - גם כשמדובר בציוד חדש ובטיסה קצרה.
חשוב לציין כי פוליסות הביטוח מתמקדות באובדן או גניבה - לא בשבר. ברוב המקרים חברות התעופה נושאות באחריות לנזק למזוודה ואף מפצות במזוודה חדשה, אך יש גם מקרים שבהם הנוסעים נותרים אובדי עצות ומגלים מאוחר מדי שכיסוי למזוודה עצמה כמעט לא קיים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

